تنگه هرمز اعراب را با غرب همراه کرد

ماهیگیری غرب از آب گل آلود خلیج فارس

۱۶ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۷:۵۹ کد : ۱۸۹۷۵۵۶ گفتگو
صباح زنگنه، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی معتقد است تنها راه ممکن برای کاهش تنش میان ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس گفت و گو و تاکید بر سیاست‌های همیشگی ایران است.
ماهیگیری غرب از آب گل آلود خلیج فارس
دیپلماسی ایرانی: طرح مسئله بستن تنگه هرمز از سوی برخی مقامات ایرانی عکس العمل های مختلفی را نه تنها میان کشورهای مختلف، بلکه حتی در بین مقامات ایرانی در پی داشته است. کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که بیش از همه از احتمال چنین اقدامی که باعث ایجاد اختلال در صادرات آن ها خواهد شد، نگران هستند با کشورهای غربی که نگران تامین انرژی و بالارفتن قیمت نفت هستند، موضعی مشابه دارند. شاید همین نگرانی مشترک نیز باعث شده است که مقامات کویتی از هماهنگی کشورهای حاشیه خلیج فارس با ناوهای خارجی حاضر در این منطقه برای واکنش به بسته شدن احتمالی تنگه هرمز سخن به میان آورند. دیپلماسی ایرانی این مسئله را در گفت و گو با صباح زنگنه، کارشناس مسائل خاورمیانه بررسی کرده است:

 هفته گذشته از سوی مقامات کویتی خبری مبنی بر هماهنگی کشورهای حاشیه خلیج فارس با ناوهای خارجی حاضر در منطقه برای واکنش به بسته شدن احتمالی تنگه هرمز منتشر شد. به نظر شما انتشار این خبر با چه هدفی صورت گرفته است؟

 ناوهایی که به منطقه آمده اند، قاعدتا با هماهنگی کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد این منطقه شده اند و این کشورها برای این که احساس امنیت بیشتری داشته باشند یا به مردم خود چنین القا کنند که در امنیت هستند، به این نوع هماهنگی ها دست می زنند. از طرف دیگر کشورهای غربی به دنبال بهره گیری از نقدینگی این کشورها هستند تا بتوانند بخشی از بحران اقتصادی و مالی خود را به این ترتیب رفع و رجوع کنند. مجموعه ای از این مسائل منجر به ایجاد شرایط جدید شده و طبعا طرح مسائل شعاری نیز ممکن است به این فضا دامن بزند.

به هر حال وضعیت به وجود آمده محصول تلاش غرب برای ایران هراسی در منطقه و عکس العمل کشورهای منطقه به دنبال آن است. هم زمان با این شرایط کشورهای غربی از امکانات مالی و ذخایر ارزی این کشورها استفاده می کنند تا بتوانند بحران خود را تا حدودی تخفیف دهند.
 

 ایران همواره تلاش کرده است تا سیاست به حداقل رساندن تنش با کشورهای عربی را دنبال کند و به آن ها نشان دهد تهدیدی از طرف ایران متوجه این کشورها نیست. چرا این سیاست ایران در قبال کشورهای عربی نتیجه بخش نبوده است؟

 به هر حال ایجاد اعتماد یک روند است که نیازمند استفاده از سیاست های درست و گفتمان های درست و ترتیبات صحیح است. چنین روندی است که می تواند اعتماد را ایجاد و توازن را برقرار کند. ظاهرا کشورهای همسایه نیز تلاشی در جهت برقراری اعتماد و ایجاد پل های اعتماد سازی صورت نگرفته است.
 

 بعد از طرح مسئله بسته شدن تنگه هرمز، خبرهای متناوبی از حرکت ناوهای نظامی کشورهای غربی به خلیج فارس منتشر می شود. بحثی که از طرف ایران در خصوص بستن تنگه هرمز مطرح شده است، تا چه حد برای غرب فرصت ایجاد کرده تا از این فضا علیه ایران استفاده کند؟

 بله؛ متاسفانه غرب بهره زیادی از طرح مسئله بسته شدن تنگه هرمز برده است. بعید نیست حتی غرب مایل بوده که شرایط به چنین مرحله ای برسد تا بتوانند استفاده های خود را از این شرایط ببرند.
 

 یعنی هم استفاده نظامی و هم استفاده های اقتصادی؟

 بله؛ استفاده های نظامی، استفاده های امنیتی و در راس امور استفاده اقتصادی.
 

 با توجه به شرایط پیش آمده، به نظر شما ایران در این فضا باید چه سیاستی را پیش بگیرد؟

 تنها راه ممکن گفت و گو با همه کشورها و تاکید بر سیاست های همیشگی ایران است. ایران همیشه خود را متعهد به حفظ صلح و ثبات در منطقه می داند و بر سلامت رفت و آمد کشتی های نفتی و تجاری در منطقه تعهد دارد.
 

 با توجه به شرایط به وجود آمده، امکان چنین گفت و گویی فراهم است؟

 الان با هزینه و زحمت بیشتری چنین گفت و گویی امکان پذیر خواهد بود. اگر این کار یعنی تلاش برای اعتماد سازی و گفت و گو چند ماه پیش انجام گرفته بود، شرایط به این جا کشیده نمی شد و با هزینه و زحمت کمتری می توانست نتیجه بخش باشد.

 

نظر شما :