روز سه شنبه در رم انجام می‌شود

نشست 11 کشور دخیل در جنگ اقتصادی علیه ایران

۲۸ آذر ۱۳۹۰ | ۱۶:۴۵ کد : ۱۸۹۷۸ پرونده هسته ای
ایالات متحده، ‌متحدان اروپایی‌اش و کشور‌های کلیدی عرب به مذاکرات خود برای ایجاد ثبات در بازار نفت در صورت تحریم نفت جمهوری اسلامی شدت بخشیده‌اند.
نشست 11 کشور دخیل در جنگ اقتصادی علیه ایران
دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده، ‌متحدان اروپایی‌اش و کشور‌های کلیدی عرب به مذاکرات خود برای ایجاد ثبات در بازار نفت در صورت تحریم نفت جمهوری اسلامی شدت بخشیده‌اند.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی و اروپایی گزارش داد: تحریم نفت ایران جدی‌ترین مقابله اقتصادی با جمهوری اسلامی خواهد بود که از سوی غرب علیه تهران انجام می‌شود.

این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی بارها تهدید کرده‌اند که در صورت تحریم نفت، تنگه هرمز که بخش قابل توجهی از منابع نفت جهان از طریق آن انتقال می‌یابد را مسدود خواهند کرد.

اما غرب که ادعای تهدید آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی را مطرح می‌کند تاکید دارد که باید به هر روش ممکن از تحریم‌های سخت گرفته تا در نهایت اقدام نظامی، پیشرفت این برنامه‌ها را در ایران متوقف کرد.

هرچند که مقامات ایرانی نیز در هفته‌های اخیر خاطرنشان کرده‌اند که کشور برای مقابله با هرگونه تحریم از تحریم بانک مرکزی گرفته تا تحریم نفت، ‌آمادگی دارد.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، مقامات آمریکایی و اروپایی در تلاشند تا اطمینان پیدا کنند در صورت تحریم ایران، کشورهایی مانند عربستان سعودی، کویت و امارات متحده عربی سطح تولیدات خود را افزایش می‌دهند تا ثبات در بازار نفت حفظ شود.

این در حالی است که اتحادیه اروپا تصمیم‌گیری در مورد تحریم نفت ایران را تا ماه ژانویه سال آینده میلادی به تعویق انداخته تا در زمان باقی مانده از وجود منابع کافی در بازار در صورت اعمال این تحریم اطمینان حاصل کند.

از سوی دیگر تحریم بانک مرکزی و نفت ایران از سوی ایالات متحده نیز نگرانی متحدان آسیایی واشینگتن مانند چین،‌ژاپن و کره جنوبی را به دنبال دارد و به همین دلیل کاخ سفید در تلاش است عربستان را راضی کند در زمان تحریم ایران، ‌نفت بیشتری روانه بازار کند. هرچند که برخی تحلیلگران بر این باورند که حتی در صورت افزایش تولید عربستان نیز شوک ناشی از تحریم یک تولید کنند نفت اوپک، ‌به افزایش بهای نفت منجر خواهد شد.

گفتنی است مقامات آمریکایی و اروپایی علاوه بر مذاکره با کشور‌های کلیدی عربی،‌ سرگرم گفت‌و‌گو با صادرکنندگان نوظهور نفت مانند لیبی، ‌عراق، غنا و آنگولا هستند تا آنها نیز به جمع تولیدکنندگانی ملحق شوند که در زمان تحریم نفت ایران،‌ تولیدات خود را افزایش می‌دهند.

یک مقام اروپایی در این زمینه مدعی شده است که در صورتی که مذاکرات به نتیجه برسد و منابع کافی نفت در بازار در زمان تحریم ایران موجود باشد،‌ مصرف کنندگان نفت ایران از این کشور فاصله می‌گیرند. وی خاطرنشان کرده است که مذاکرات جدی در سطوح مختلف با مقامات سعودی در جریان است تا این هدف محقق شود.

این در حالی است که نمایندگان 11 کشور دخیل در جنگ اقتصادی علیه ایران روز سه‌شنبه هفته جاری در رم ملاقات می‌کنند تا از طریق مذاکرات، ائتلافی هم سو علیه جمهوری اسلامی تشکیل دهند.

دیپلمات‌های آمریکایی ، اروپایی و عرب تاکید کرده‌اند که صادرات نفتی ایران و قیمت جهانی نفت از مباحث اصلی نشست آتی خواهد بود. به گفته دیپلما‌ت‌های غربی، وزیران خارجه و مقامات اقتصادی گروه هفت کشور صنعتی جهان همراه با کره جنوبی،‌ استرالیا، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در این نشست حاضر خواهند بود.

همچنین در کنار سیاست انرژی، این کنفرانس روی تحریم بخش‌های مالی و حمل و نقل جمهوری اسلامی و اطمینان از انتقال آزاد اطلاعات به داخل ایران نیز متمرکز خواهد بود.

اما نمایندگان عربستان سعودی در حالی در این نشست حاضر می‌شوند که روابط تهران و ریاض به شدت دچار بحران شده است. اختلاف نظر در اوپک؛ اتهاماتی که عربستان در مورد دخالت ایران در امور منطقه از جمله بحرین مطرح می‌کند و ادعای اخیر در خصوص دست داشتن سپاه قدس در طرح ترور سفیر عربستان سعودی در واشینگتن از جمله مواردی است که روابط تهران و ریاض را با چالش جدی مواجه کرده است. هرچند علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران تلاش کرد در سفر اخیرش به ریاض این روابط را ترمیم کند و حیدر مصلحی ،‌وزیر اطلاعات نیز با دستور کار مشابهی به عربستان سفر کرد اما حضور نمایندگان عربستان در نشست تحریم ایران نشان‌ می‌‌دهد که این اقدامات برای ترمیم روابط موثر واقع نشده است.

این در حالی است که ترکی الفیصل، سفیر سابق عربستان در آمریکا که چهره‌ای بانفوذ در خاندان سعودی و بلندگوی آنها به شمار می‌رود در ماه‌های اخیر بارها تهدید کرده بود که کشورش می‌تواند از سلاح نفت علیه جمهوری اسلامی استفاده کند.


نظر شما :