هندی‌ها در فکر پر کردن جای خالی چینی‌ها و اروپایی‌ها در ایران

دهلی‌نو تسلیم فشارهای غرب نمی‌شود

۲۳ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۲:۲۶ کد : ۱۸۹۷۸۶۰ اقتصاد و انرژی
وزیر بازرگانی هند گفت: با کاهش همکاری اروپایی‌ها با ایران دهلی نو نمی‌تواند از فرصت‌های تجاری‌ای که در پی این کاهش روابط حاصل شده چشم‌پوشی کند.
دهلی‌نو تسلیم فشارهای غرب نمی‌شود

دیپلماسی ایرانی: هند به عنوان یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان نفت از ایران و همچنین شریک تجاری با این کشور این روزها به دلیل اعمال تحریم‌های نفتی و بانکی غرب و در راس آنها ایالات متحده امریکا به شدت تحت فشار است. مقامات امریکایی و اروپایی دائما به دهلی‌نو سفر می‌کنند و تلاش دارند هندی‌ها را تحت فشار بگذارند و قانع کنند که دست از معامله با ایران بر دارند. تا بدین لحظه هندی‌ها تن به فشارهای امریکا نداده‌اند و اخیرا مانموهان سینگ، نخست‌وزیر هند رسما اعلام کرده است که کشورش به فشارهای امریکا و اتحادیه اروپا تن نمی‌دهد و همچنان به واردات نفت از ایران ادامه خواهد داد.

به گزارش روزنامه لبنانی النهار، بنا به گزارش مرکز اقتصادی داو جونز، هند در ماه گذشته میلادی بیشترین نفت خام را از ایران خریده و به رغم فشارهای غرب همچنان پس از چین بزرگ‌ترین طرف تجاری ایران باقی مانده است.

این در حالی است که دهلی نو روز پنج شنبه 9 فوریه اعلام کرد، به زودی یک هیئت تجاری بزرگ متشکل از فعالان بازرگانی و صنعتی هندی راهی تهران خواهند شد تا در سایه تحریم‌های غرب و اتحادیه اروپا علیه ایران راه‌های تقویت بازرگانی و چگونگی گسترش روابط تجاری و صنعتی را با این کشور بررسی کنند.

در دوازدهمین نشست مشترک هند و اتحادیه اروپا در دهلی نو هرمان وان رومپی، رئیس اتحادیه اروپا تنها به نگرانی عمیق غرب از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بسنده کرد و سخنی از مذاکرات این اتحادیه با هند برای کاهش روابط اقتصادی‌اش با ایران به میان نیاورد که این نشان می‌دهد اروپایی‌ها نیز همانند امریکایی‌ها از راضی کردن هندی‌ها برای کاهش روابط اقتصادی‌شان با ایران ناکام مانده‌اند. در عوض رئیس اتحادیه اروپا از هند خواست که از نفوذ خود استفاده کند و تهران را راضی سازد که پشت میز مذاکره بنشیند و تاکید کرد، اروپا به هیچ وجه گزینه نظامی را مناسب حل بحران هسته‌ای ایران نمی‌داند.

سینگ نیز تاکید کرد، کاملا معتقدیم که حل بحران هسته‌ای ایران امکان‌پذیر است و این مساله تنها از راه‌های دیپلماتیک قابل حل است.

در همین رابطه راهول خولار، وزیر بازرگانی هند تاکید کرد، با کاهش همکاری اروپایی‌ها با ایران دهلی نو نمی‌تواند از فرصت‌های تجاری‌ای که در پی این کاهش روابط حاصل شده است، چشم‌پوشی کند.

این در حالی است که روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال نوشت: به گفته مسئولان هندی این کشور در ماه گذشته میلادی به رغم اعمال تحریم‌های غرب علیه صنعت نفت ایران، نفت بیشتری از این کشور خریداری کرده و توانسته جای خالی کاهش خرید نفتی چین را جبران کند. بنا به این گزارش صادرات نفت ایران در ماه ژانویه با افزایش 5/37 درصدی نسبت به ماه دسامبر 2011 به 550 هزار بشکه در روز رسید در حالی که خرید چین از صنعت نفت ایران تا 250 هزار بشکه در روز کاهش یافت. به اعتقاد کارشناسان نرمش و تسهیلاتی که ایران برای هندی‌ها و بازرگانانشان در نظر گرفته‌ باعث شده است تا هندی‌ها نسبت به تعامل تجاری با ایران تمایل بیشتری از خود نشان دهند که این مساله تا اندازه‌ای باعث شگفتی غربی‌ها نیز شده است. سید مهدی نبی‌زاده سفیر ایران در هند هفته گذشته اعلام کرد، ایران 45 درصد پول نفت خود را از هند به روپیه دریافت می‌کند و مابقی را نیز از طریق ایجاد تسهیلات به سرمایه‌گذاران هندی برای سرمایه‌گذاری در صنایع زیربنایی ایران تامین خواهد کرد. همچنین تهران پذیرفته است که برخی از تولیدات هند را به روپیه خریداری کند.

بازرگانان هندی همچنین خبر داده‌اند که ایران اعلام کرده است که در مقابل واردات مواد غذایی اساسی مثل برنج، روغن خوراکی و چای طلا و نفت به هندی‌ها تحویل می‌دهد.  

یک تاجر هندی در این باره گفت: «ایران اعلام کرده است که پول خرید خود را از شرکت‌های هندی به طلا خواهد داد که این مساله می‌تواند نگرانی‌های اخیر شرکت‌های هندی مبنی بر دریافت ما به ازای فروش مواد غذایی به ایران را رفع کند.»

ایران در حال حاضر اعلام کرده است که پول فروش نفت خود به کشورهای ژاپن، کره جنوبی و هند را به ترتیب به ین، وون و روپیه، واحد پول این کشورها دریافت می‌کند.

در همین رابطه گفته می‌شود ایران نرخ نفت خود به کشورهای آسیایی را به طور میانگین 45 سنت در هر بشکه کاهش داده است. 

منبع: تحریریه دیپلماسی ایرانی

نظر شما :