واکنش غربی ها به نامه جلیلی

۲۸ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۶:۴۶ کد : ۱۸۹۸۰۶۶ سرخط اخبار
وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد که نامه ایران درباره از سرگیری مذاکره هسته‌یی با قدرت‌های جهانی گنگ و دو پهلو است ، اما نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران آماده می‌شود که راحت‌تر حرف خود را بزند.

به گزارش ایسنا، آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه روز پنج‌شنبه در سفر به وین در جمع خبرنگاران گفت: اشتون نامه‌ای از سعید جلیلی ، (مذاکره کننده‌ هسته‌یی ارشد ایران) دریافت کرده است که پاسخی به نامه ماه اکتبر وی در سال گذشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ژوپه افزود: از نظر ما این نامه همچنان گنگ و دو پهلو است ، اما نشان می‌دهد که ایران آماده می‌شود که راحت‌تر حرف خود را بزند و می‌گوید که برای گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌یی‌اش آماده است.

وزیر امور خارجه فرانسه گفت که صداقت ایران زمانی به بوته آزمایش گذاشته می‌شود که تیمی عالی‌رتبه از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دومین دور مذاکرات را در تاریخ 20 و 21 فوریه در تهران برگزار کنند.

به گفته دیپلمات‌ها در وین دور آخر مذاکرات در ماه گذشته نتیجه ملموسی به همراه نداشت.

ژوپه گفت: اگر ایران واقعا برای گفت‌وگو آماده باشد و سایت‌ها و اسنادش را (که بازرسان آژانس خواستار آن شده‌اند) ارائه دهد آنگاه شرایط برای احیای مذاکرات فراهم می‌شود .

وزیر امور خارجه فرانسه تاکید کرد که ایران باید اولین گام را بدون پیش شرط برای رفع شک و شبهه‌ها درباره ابعاد نظامی برنامه هسته‌یی‌اش بردارد تا تحریم‌ها بتوانند کاهش پیدا کنند.

ژوپه افزود: برداشتن تحریم‌ها برای فرانسه یک پیش‌شرط نخواهد بود . بر عهده ایران است که اول از همه حسن نیتش را نشان دهد.

کاخ سفید نیز واکنش محتاطانه‌ای نسبت به نامه ایران نشان داد، اما تاکید کرد که در صورتی که تهران به کاهش تنش‌ها با غرب متعهد شود آمریکا برای از سرگیری دیپلماسی آماده است.

یک مقام عالی‌رتبه دولت آمریکا روز پنج‌شنبه در این باره گفت: این امر می‌تواند به دیپلماسی بیشتر منجر شود، به شرطی که ‌آنها جدی باشند. ما با صراحت اعلام کرده‌ایم که در مذاکرات باید مشخصا درباره برنامه هسته‌یی‌شان گفت‌وگو کنیم.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جی کارنی، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید با اشاره به نامه جلیلی به اشتون اعلام کرد ما مشغول بررسی این نامه هستیم. مقامات ایرانی باید به نامه ماه اکتبر پاسخ می‌دادند و این کار را کردند،‌ اما من دوست ندارم در حال حاضر درباره پاسخ‌شان قضاوتی انجام دهم.

کارنی افزود: در صورتی که ایران تصمیم بگیرد رفتار سازنده‌ای را اتخاذ کند زمان و فضایی برای یک راه‌حل دیپلماتیک برای این مساله وجود خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری هند، کارنی گفت که اگر ایران مسیر "احترام به وظایف بین‌المللی‌اش و همکاری جامعه بین‌المللی‌ برای رفع نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌یی‌اش را اتخاذ کند" آنگاه فرصتی برای ایران وجود دارد تا راهی برای کاهش فشارها پیدا کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، لئون پانتا، وزیر دفاع آمریکا نیز در بیانیه‌ای جداگانه اظهارات مشابهی را بیان کرد و گفت: ما همواره تاکید کرده‌ایم که به نفع‌مان است برای از سرگیری مذاکرات با ایران تلاش کنیم، به شرطی که چنین مذاکراتی سازنده باشند.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، وزیر دفاع آمریکا در ادامه گفت: ایران باید به وظایف بین‌المللی‌اش عمل کند، به جامعه بین‌المللی بپیوندد و تعاملی صادقانه و سازنده داشته باشد تا یک راه‌حل دیپلماتیک حاصل شود.

پانتا گفت که مقامات آمریکا درباره این نامه با دیگر اعضای گروه 1+5 (چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آلمان ) گفت‌وگو می‌کند تا درباره گام‌های بعدی تصمیم بگیرند.

خبرگزاری آلمان گزارش داد که دیپلمات‌های غربی روز پنج‌شنبه استقبال محتاطانه‌ای از پیشنهاد ایران برای گفت‌وگوهای هسته‌یی با شش قدرت جهانی نشان دادند و نسبت به تمایل ایران برای رفع حقیقی نگرانی‌های کشورهای غربی ابراز شک و تردید کردند.

خبرگزاری آلمان در این گزارش نوشت: کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نامه‌ای از سعید جلیلی مذاکره کننده هسته‌یی ارشد ایران دریافت کرد که در آن پیشنهادات "ابتکارات جدیدی" در مذاکرات احتمالی با آمریکا، انگلیس، فرانسه ، آلمان ، روسیه و چین داده است.

یک دیپلمات اروپایی در وین، مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این باره گفت: نامه ایران مثل همیشه دو پهلو است.

این دیپلمات که خواست نامش فاش نشود گفت که چالش اصلی این است که ایران آماده باشد به نگرانی‌های غرب درباره ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌یی‌اش پاسخ دهد.

یک دیپلمات غربی دیگر گفت که شش قدرت جهانی به دنبال "سیگنالی بودند که نشان دهد ایران واقعا به مذاکرات متعهد است"، چیزی که به ادعای وی در نامه ارسالی برای اشتون دیده نمی‌شود.

این دیپلمات غربی گفت که با توجه به تنش‌های روزافزون در زمینه مناقشه هسته‌یی ایران رد پیشنهاد ایران برای مذاکرات توسط شش قدرت جهانی بسیار دشوار است.

نظر شما :