پشت پرده استعفا رئیس جمهور آلمان چیست؟

۲۹ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۳:۱۲ کد : ۱۸۹۸۰۸۶ سرخط اخبار
رئیس‌جمهوری آلمان که عملا فرد چندان پویایی در عرصه سیاسی کشورش در نظر گرفته نمی‌شود، این بار با هیاهیوی رسانه‌ها و به دلیل رسوایی‌های مالی در کانون توجه قرار گرفت و در نهایت مجبور به کناره‌گیری شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری فرانسه در بررسی حضور کریستین وولف،‌ رئیس‌جمهور آلمان در عرصه سیاسی و رفتنش آورده است: «آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان امیدوار بود که با گزینش وولف بی‌آزار و خوش‌رفتار به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری بتواند حمایت‌های مردمی را برای دولت غیرمردمی خود جلب کند و در عین حال رقیب احتمالی خود را به حاشیه براند.

اما رابطه نزدیک ثروت و قدرت و کنجکاوی رسانه‌ها موجب شرمساری وی گردید و در نهایت پس از آنکه دادستان‌ها از پارلمان (بوندستاگ) تقاضا کردند برای انجام تحقیقات در زمینه اتهامات گوناگون به بررسی لغو مصونیت قضایی وی بپردازند، اقدام به استعفا کرد.

وولف 52 ساله از سال 2003 تا 2010 در حالی که بسیار جوان بود، اداره ایالت لوور ساکسونی را که محل استقرار یکی از کارخانه‌های اصلی اتومبیل آلمان یعنی فولکس واگن است، برعهده گرفت.

لوور ساکسونی که یکی از مکان‌های مهم است، به عنوان یک سکوی پرتاب احتمالی وولف برای آنکه روزی چالشی را متوجه مرکل کند، در نظر گرفته می‌شد، اما مرکل به عنوان نخستین صدراعظم زن آلمان با انتخاب وی به عنوان رئیس‌جمهور و قرار دادن وی در یک قفس طلایی که بسیار دور از ابزارهای واقعی قدرت سیاسی قرار دارد، وی را خنثی کرد، اما از طرف دیگر وولف روابط نزدیک خود را با برگزیدگان تجاری ایالت حفظ کرد و پیشنهاد کمک به وی در لحظات سرنوشت‌سازی از جمله سال 2008 را که از همسر یکی از دوستان پرنفوذش وام مسکن دریافت کرد، رد نکرد.

وی در سال 2006 کریستیان، همسر قدیمی خود را ترک کرد و با بتینا کورنر، مدیر روابط عمومی‌اش ازدواج کرد.

آنها در سال 2008 ازدواج کردند و علاوه بر دختر نوجوانی که از ازدواج سابق وولف بر جای مانده بود، یک پسر کوچک نیز دارند.

هم‌چنین روزنامه پرتیراژ بیلد آلمان نیز به بازیابی وجهه وی به عنوان یک مرد خانواده‌دوست کمک کرد، با وجود این روابط صمیمی وی با ناشر این روزنامه هنگامی که روزنامه‌نگاران را در دو موقعیت جداگانه به سبب گزارش‌هایشان تهدید کرد، گسسته شد و این افشاگری‌ها موجب ضربه بزرگی به حرفه سیاسی وی گردید.

رئیس‌جمهور آلمان در حالی که در کاخ مجلل بلوو برلین آرمیده بود، به عنوان یک داور اخلاقی برای ملت خود فعالیت می‌کرد و در عین حال مهمان‌های دولتی را پذیرا بود و در مواقعی نیز با سخنرانی‌های متفکرانه در زمینه مسائل روز اظهارنظر می‌کرد.

وی پس از آنکه به ریاست‌جمهوری رسید، با دامن زدن به یک بحث داغ ملی بر سر مهاجران مسلمان و گفتن اینکه اسلام بخشی از زندگی آلمان است و این کشور به خوبی این حقیقت را پذیرا می‌شود، باعث عصبانیت محافظه‌کاران شد.

وی سال گذشته نیز در اقدام غیرعادی از بانک مرکزی اروپا و اقداماتی که برای مقابله با بحران بدهی انجام می‌دهد، انتقاد کرد.

او همچنین در جریان سفر پاپ بندیکت شانزدهم در ماه سپتامبر به آلمان از کلیسا خواست تا شرایط افرادی همچون وی را که طلاق گرفته‌اند،‌ بیشتر درک کند.

وولف که در تاریخ 19 ژوئن 1959 در شمال غرب آلمان و در شهر اوزنا بروک به دنیا آمد و در سن کم مسئولیت‌های سنگینی را پذیرا شد.

او در 14 سالگی مراقب مادر خود که از پدرش طلاق گرفته بود و از بیماری‌ رنج می‌برد و همچنین خواهر کوچکتر خود را برعهده گرفت.

وی تنها 34 داشت که با گرهارد شرودر برای کسب نخست‌وزیری لوور ساکسونی به رقابت پرداخت.

وی دو بار تلاش کرد اما در سال 2003 کنترل این ایالت را از دست زیگمار گابریل، ولیعهد شرودر و رهبر کنونی سوسیال دموکرات‌ها درآورد.

پس از آنکه هورست کوهلر به سبب اظهارنظرهایی که برای توجیه استفاده از قدرت نظامی آلمان به منظور محافظت از منافع اقتصادی کشور ایراد کرد، از ریاست‌جمهوری استعفا داد‌، مرکل، وولف را به عنوان کاندیدایش برای جایگزینی وی انتخاب کرد، اما انتخاب وی برای ریاست‌جمهوری پرمناقشه بود و نیاز به سه دور رای‌گیری در مقابل یک هیات ویژه پارلمانی داشت تا وی در نهایت اکثریت لازم را به دست آورد.

با وجود این اعضای ائتلاف حاکم مرکل علیه کاندیداتوری وی موضع‌گیری کردند و ضربه سیاسی شدیدی به وی وارد ساختند.»



( ۳ )

نظر شما :