سلفی‌ها انتقام اسد را از علوی‌ها و مسیحیان می‌گیرند

کوچ اجباری اقلیت‌ها از مناطق سنی‌نشین سوریه

۰۱ اسفند ۱۳۹۰ | ۲۲:۵۵ کد : ۱۸۹۸۱۷۸ اخبار اصلی
شمار بسیاری از خانواده‌های طایفه علوی در شهر حمص، شهری که این روزها به کانون بحران تبدیل شده است، به دنبال افزایش خشونت‌ها مجبور به ترک خانه و کاشانه‌شان شده‌اند چرا که می‌ترسند توسط جریان‌های سنی مورد آزار و اذیت قرار بگیرند.
کوچ اجباری اقلیت‌ها از مناطق سنی‌نشین سوریه
دیپلماسی ایرانی: با افزایش خشونت‌ها در سوریه و رسیدن موج تظاهرات و اعتراض‌ها به دمشق و منطقه مزه که یکی از مرفه‌ترین مناطق دمشق محسوب می‌شود و کاخ ریاست جمهوری و اکثر سفارت‌خانه‌ها از جمله سفارت جمهوری اسلامی ایران در آن‌جا واقع شده‌اند، اخباری مبنی بر آغاز کشتار و کوچ اجباری علوی‌ها و شیعیان از مناطق سنی‌نشین سوریه مخابره شده است.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، در حالی که در جولان عده‌ای از مدافعان بشار اسد به طور خودجوش اقدام به ایجاد سپر انسانی کرده‌اند، موج اعتراض‌ها به آن‌جا نیز سرایت کرده است و منابع حقوق بشری می‌گویند که عده‌ای از مخالفان اسد بازداشت و تحت شکنجه‌ قرار گرفته‌اند.

این در حالی است که روزنامه انگلیسی ایندیپندنت گزارش داده که شمار بسیاری از خانواده‌های طایفه علوی در شهر حمص، شهری که این روزها به کانون بحران تبدیل شده است، به دنبال افزایش خشونت‌ها مجبور به ترک خانه و کاشانه‌شان شده‌اند چرا که می‌ترسند توسط جریان‌های سنی مورد آزار و اذیت قرار بگیرند. بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه علوی است و بیم آن می‌رود که جریان‌های تندروی سنی انتقام خود از اسد را از شهروندان طایفه علوی بگیرند.

 وفاء احمد، یکی از افراد طایفه علوی در این باره به ایندیپندنت گفته است که به چشم خود دیده که شمار بسیاری از علوی‌ها مورد هجوم افراد مسلح قرار گرفته‌اند و کشته شده‌اند.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، احمد که با خبرنگار این روزنامه با چشمان گریان مصاحبه می‌کرده همچنین گفته است: چرا گمان می‌کنند که چون علوی‌ هستیم باید از ما انتقام بگیرند. آنها به ما می‌گویند اسد ما را می‌کشد ما هم شما را می‌کشیم. در حالی که این زندگی همه ما است که در خطر است.  

بنا به گزارش‌ها این نگرانی فقط متوجه طایفه علوی نیست بلکه مسیحیان نیز به شدت از رفتارهای انتقام‌آمیز اهل تسنن به وحشت افتاده‌اند و می‌ترسند شبیه همان اتفاقی که در مصر پس از مبارک یا لیبی بعد از قذافی بر سر طرفداران آنها افتاد بر سر آنها نیز بیفتد.

در حال حاضر اقلیت‌های دینی به ویژه علوی‌ها، مسیحیان، ارمنی‌ها و دروزی‌ها همچنان از اسد حمایت می‌کنند. نزدیک به 70 درصد جمعیت سوریه را اهل تسنن، 12 درصد علوی‌ها و مابقی را نیز اقلیت‌های مذهبی دیگر تشکیل می‌دهند. مسیحیان از قدرت گرفتن اسلام‌گرایان افراطی به شدت واهمه دارند به ویژه که القاعده نیز رسما در خط مخالفت با نظام اسد وارد عمل شده است. به رغم این که رهبران اپوزسیون بر سکولار بودنشان تاکید دارند ولی جریان‌های اسلام‌گرای افراطی به ویژه سلفیان در صفوف مخالفان نفوذ کرده‌اند و تلاش می‌کنند که جریان‌های سنی را علیه حکومت مرکزی، علوی‌ها و دیگر اقلیت‌های مذهبی بشورانند.

وفاء احمد همچنین می‌گوید که نزدیک به شش ماه پیش عده‌ای افراد مسلح به در خانه‌اش در منطقه‌ای که او زندگی می‌کند و اکثریت ساکنان آن سنی هستند، آمدند و به او گفتند یا باید خود و خانواده‌اش از این منطقه بروند یا این که همگی کشته شوند. از این رو او نیز به همراه 7 فرزند بزرگش و 5 کودکش به منطقه‌ای که اغلب ساکنان آن ارمنی هستند، نقل مکان کرده‌اند.

وی می‌گوید: بیشتر همسایگان او در منطقه محل سکونت سابقش دست به همین کار زده‌اند و اکثرا به مناطق مسیحی‌نشین مهاجرت کرده‌اند.

به گفته او مسیحیان عموما از اسد حمایت می‌کنند چرا که رابطه اسد با آنها بسیار خوب بوده تا آن‌جا که دولت مساجد و کلیساهای مستقر در مناطق آنها را از پرداخت قبوض آب و برق معاف کرده است.  




نظر شما :