رویترز در ادامه هیاهوی رسانه ای ادعا کرد:

کاهش واردات نفت مشتریان آسیایی از ایران

۰۲ اسفند ۱۳۹۰ | ۲۱:۰۶ کد : ۱۸۹۸۲۲۶ اخبار اصلی
این کاهش بی سابقه در خرید نفت از ایران در حالی رخ می دهد که جمهوری اسلامی با توجه به چشم انداز اعمال تحریم های نفتی اتحادیه اروپا که از نخستین روز ماه جولای اعمال می شود، روی بازار های آسیایی برای فروش نفت تحریم شده از سوی اروپا حساب می کند.
کاهش واردات نفت مشتریان آسیایی از ایران

 دیپلماسی ایرانی:هرچند اخیرا گزارش هایی در مورد افزایش واردات نفت هند از ایران منتشر شده اما خبرگزاری رویترز به نقل از منابع ناشناس گزارش داد؛ دهلی نو از پالایشگاه های هندی خواسته است واردات نفت از ایران در سال 2012- 2013 را به میزان 10 تا 15 درصد کاهش دهند.

این در حالی است که همین خبرگزاری به نقل از منابعی فاش کرده است که ژاپن نیز در خصوص کاهش 11 درصدی واردات نفت از ایران با مقامات آمریکایی به نتیجه رسیده است. رویکردی که کره جنوبی نیز تحت فشار تحریم های بین المللی و تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران آن را دنبال می کند تا شاید بتواند از قانون معافیت از تحریم های آمریکا استفاده کند.

از سوی دیگر آمار نشان می دهد که واردات چین از ایران نیز در ماه های اخیر به نصف کاهش یافته و تایوان نیز در مقایسه با سال قبل 50 درصد کمتر از ایران نفت وارد کرده است. در همین حال سریلانکا، دیگر مشتری نفتی ایران نیز پیامد های تحریم جمهوری اسلامی بر واردات نفت از ایران را احساس کرده و گفته می شود پالایشگاه توپراس ترکیه نیز در حالی لابی با تولید کنندگان نفتی منطقه است تا در صورت کاهش واردات از ایران با مشکل مواجه نشود. این در حالی است که اتحادیه اروپا نیز واردات نفت از ایران را تحریم کرده و هم اکنون نیز شرکت هایی مانند توتال فرانسه نفت ایران را خریداری نمی کنند.

البته باید گفت که تقریبا تمامی مشتریان نفتی ایران با توجه به منافع خود به طور علنی علیه واردات نفت از ایران سخن نمی گویند و مقامات دهلی نو نیز بارها اعلام کرده اند که به واردات نفت از ایران ادامه خواهند داد. اما آنچه در پس پرده می گذرد با ژست سیاسی مقامات این کشور ها متفاوت است. چرا که دست کم مقامات نیمی از مشتریان نفتی کنونی ایران در هفته های اخیر به کشور های عرب تولید کننده نفت در خلیج فارس سفر کرده و با آنها در مورد تامین منابع جایگزین نفت ایران سخن گفته اند. این جدا از مذاکرات فشرده ای است که مشتریان نفتی ایران مانند ژاپن، هند و کره جنوبی با مقامات کاخ سفید دارند و در مورد میزان کاهش واردات نفت از جمهوری اسلامی و نحوه بهره مندی از مشوق های آمریکا شامل معافیت از تحریم ها چانه زنی می کنند.

این کاهش  در خرید نفت از ایران در حالی رخ می دهد که جمهوری اسلامی ایران  با توجه به چشم انداز اعمال تحریم های نفتی اتحادیه اروپا که از نخستین روز ماه جولای اعمال می شود، روی بازار های آسیایی برای فروش نفت تحریم شده از سوی اروپا حساب می کند. مقامات تهران می گویند که برای فروش نفتی که اروپا آن را تحریم کرده، مشکلی ندارند اما رویترز در هیاهویی رسانه ای ادعا می کند که  نشانه ها حاکی از آن است مقادیر کنونی نفت صادراتی به مشتریان آسیایی ایران نیز با مشکل فروش مواجه شده است و بشکه های نفتی که برای ورود به بازار چین روی دریا معلق مانده اند گواه آن است. هرچند که چین می گوید کاهش واردات از ایران به دلیل اختلاف نظر ها بر سر قراردادها و قیمت نفت است.  

برخی منابع خبری در گفت و گو با خبرگزاری رویترز فاش کرده اند که تصمیم دولت هند برای کاهش واردات نفت از ایران در حالی اتخاذ می شود که ایران قصد دارد مقادیر بیشتری نفت را به پالایشگاه های هندی بر مبنای شرایط اعتباری بلند مدت بفروشد.

این در حالی است که مشکل پرداخت پول نفت ایران نیز برای مشتریان نفتی جمهوری اسلامی ایران  بسیار جدی است و تنها هند در سال گذشته 5 میلیارد دلار بابت نفت وارداتی از ایران به تهران بدهکار بود. هرچند در تابستان سال جاری امکان پرداخت این بدهی از طریق بانکی در ترکیه فراهم شد اما مقامات هند همچنان برای یافتن مکانیسمی برای پرداخت های نفتی به ایران سردرگم هستند چرا که تحریم های بانکی، هرگونه تعامل ارزی با جمهوری اسلامی را بسیار محدود کرده است.

برخی کارشناسان ادعا می کنند که تهران برای یافتن مشتریان جدید نفتی دچار مشکل است زیرا فشار تحریم ها از یک سو و ریسک های سیاسی از سوی دیگر، تمایل خریداران را برای واردات نفت از ایران کاهش می دهد. علاوه بر این گروهی از کشور ها مانند چین نیز به دنبال تخفیف های ویژه برای واردات نفت از ایران هستند که در این صورت درآمد نفتی جمهوری اسلامی با کاهش قابل ملاحظه ای مواجه خواهد شد. 

تهیه کننده : تحریریه دیپلماسی ایرانی /  10

 

نظر شما :