بخش اعظم نفت عراق از خلیج فارس صادر می‌شود

نگرانی بغداد از بسته شدن تنگه هرمز

۰۴ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۸:۳۶ کد : ۱۸۹۸۲۶۴ اقتصاد و انرژی
روزانه به طور میانگین 2 میلیون و 165 هزار بشکه نفت از عراق صادر می‌شود که در حدود یک میلیون و 700 هزار بشکه آن از تنگه هرمز به دست مشریان خارجی‌ عراق می‌رسد.
نگرانی بغداد از بسته شدن تنگه هرمز

دیپلماسی ایرانی: تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز نگرانی عراقی‌ها را هم موجب شده است. آنها که تازه با اتکا به فروش نفت توانسته‌اند مفری برای فرار از بحران اقتصادی خود بیابند و از درآمد حاصل از فروش نفت، مرهمی بر دردهای اقتصادی 10 سال گذشته خود بگذارند از افزایش تنش‌های جاری میان ایران و غرب به شدت نگرانند و این نگرانی را نیز با هر بهانه‌ای به روشنی بیان می‌کنند.

در حالی که چندی پیش بیان جبر الزبیدی، وزیر دارایی سابق عراق و رئیس کنونی کمیسیون اقتصادی مجلس این کشور در دیدار با وزیر بازرگانی امریکا در بغداد نسبت به اعمال تحریم‌ها علیه ایران هشدار داده بود و گفته بود که امریکا باید موقعیت حساس عراق و نقش همسایه شرقی‌اش در تحولات منطقه به ویژه عراق را به خوبی دریابد و عراق را از همکاری با جامعه غربی با تحریم‌ها مستثنی کند، علی شکری، وزیر برنامه‌ریزی عراق نیز هشدار داده است که بستن تنگه هرمز از سوی ایران می‌تواند خطرات بسیاری برای اقتصاد عراق در بر داشته باشد.

پیش از او زبیدی نیز نسبت به تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز هشدار داده بود و گفته بود چنین حرکتی ضربه‌ای مهلک بر اقتصاد به شدت بیمار و ناتوان عراق وارد خواهد ‌آورد و غرب نباید ایران را تحریک کند که دست به چنین کاری بزند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، علی شکری در این باره گفت: «اگر ایران تنگه هرمز را ببندد عراق دیگر نمی‌تواند نیمی از صادرات نقت خود را انجام دهد و در حالت اضطراری نیز هیچ جایگزینی به جای آن در اختیار ندارد.»

وی همچنین گفت: «روزانه به طور میانگین 2 میلیون و 165 هزار بشکه نفت از عراق صادر می‌شود که در حدود یک میلیون و 700 هزار بشکه آن از بندر بصره در جنوب عراق و از طریق خلیج فارس و با عبور از تنگه هرمز به دست مشریان خارجی‌مان می‌رسد.»

شکری همچنین گفت: «بخشی از نفت عراق از طریق کامیون و خاک ترکیه صادر می‌شود و شاید بتوان تدابیری اندیشید که در آینده از طریق بندر جیهان ترکیه میزان بیشتری از نفت شمال کشور صادر شود.»

عراق رویای افزایش تولید نفت خود تا 9 میلیون بشکه تا سال 2015 را در ذهن می‌پروراند و پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2017 گوی سبقت را در تولید نفت از عربستان سعودی برباید. عراق همچنین برای سال جاری میلادی بزرگترین بودجه تاریخ خود را با اتکا به درآمدهای نفتی با 112 میلیارد دلار بست.

شکری همچنین درباره صادرات نفت از شمال عراق گفت: «در حال حاضر 400 هزار بشکه نفت از لوله‌های نفت در شمال کشور به خارج صادر می‌شود که شاید بتوان با افزایش توان انتقال نفت از این لوله‌ها میزان انتقال نفت را به یک میلیون بشکه رساند. ولی این یک پروژه طولانی مدت است که در صورت بروز حالت‌های فوق‌العاده امکان استفاده از آن وجود ندارد.»

وی تاکید کرد، به هیچ وجه نمی‌توان به چنین راهکارهای جایگزینی اعتماد کرد چرا که با توجه به افزایش تقاضای روزافزون نفت عراق این گونه تصمیم‌ها عجولانه محسوب می‌شوند و در روند صادرات نفت اختلال ایجاد می‌کنند.

با این حال عراق در حال رایزنی با اردن برای انتقال نفت و گاز خود از خاک این کشور به مشتریان خارجی‌اش به ویژه در اروپا است. در حال حاضر میزان صادرات نفت عراق از اردن 15 هزار بشکه در روز است./15 


نظر شما :