مجله هفته/ ایرانیان تشنه سفر به مصر هستند

۰۵ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۴:۴۷ کد : ۱۸۹۸۲۸۶ اخبار اصلی
ظاهرا قرار شده است در راستای سیاست تنش زدایی با مصر و نفوذ سیاسی در این کشور، رئیس دفتر حفاظت از منافع ایران در مصر، هر دو هفته یکبار طی مصاحبه ای از تمایل ایران به مذاکره و همچنین آمادگی برای ارائه انواع کمک ها به این کشور سخن بگوید.
مجله هفته/ ایرانیان تشنه سفر به مصر هستند
دیپلماسی ایرانی: شاید یکی از راه ها و روش های برقراری ارتباط با دولت های نوخاسته و رژیم های پساانقلابی در خاورمیانه، از جنس همین مساعی باشد که رئیس دفتر حفاظت از منافع ایران در مصر از خود نشان می دهد. این مسئول دیپلماتیک کشورمان هر از گاه همپای تحولات داخلی در مصر از تمایل جمهوری اسلامی ایران برای آغاز گفتگوها با قاهره و برقراری رابطه با این کشور در هر سطح ممکن سخن می گوید تا هم گذشته تاریک میان دو دولت کم کم به فراموشی سپرده شود و هم جلوی انحرافات پدید آمده - یا احیانا در حال پیدایش - در برخی گروه های اسلام گرای مصری گرفته شود.

آخرین بار حدود دو هفته پیش بود که این مسئول دیپلماتیمک کشورمان در مصر اعلام کرد که آماده مذاکره و گشایش سفارتخانه در مصر هستیم و هر زمان که برای دولت مصر مساعد باشد، ما نیز قدم پیش می گذاریم و... (نقل به مضمون)

حالا با گذشت چند روز از اعلام آن موضع، همین نماینده دستگاه دیپلماسی کشورمان با اتخاذ روشی دیگر، طرف میزبان را خطاب قرار داده و او را به برقراری رابطه از جنسی دیگر دعوت کرده است. او در بخشی از راهکار پیشنهادی اش که حول محور گردشگری می گردد، اعلام کرده که برای اعتمادسازی در این زمینه حتی می توان گردشگران ایرانی در مصر را تحت نظر امنیتی قرار داد تا مقام های مصری درباره آنها، اطمینان کسب کنند!

مشروح مصاحبه مجتبی امانی با روزنامه مصری الاهرام را سایت عصرایران منتشر کرده بود. در این گفتگو خواندیم که امانی رئیس دفتر حافظ منافع ایران گفته است: ایران آماده است به صورت فوری روابط دیپلماتیک با مصر را از سر بگیرد. محمود احمدی نژاد رئیس جمهور و علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران تمایل و آمادگی تهران را برای از سرگیری فوری روابط با مصر در همان روزی که قاهره بپذیرد، اعلام کرده اند.

وی در ادامه گفته بود: ما منتظر تصمیم قاهره هستیم و می دانیم که مشکلات داخلی، خود را بر صحنه تصمیم گیری مصر تحمیل می کند. برای این موضوع، نیازمند زمان هستیم.

امانی با درک شرایط ویژه مصر پس از سقوط حسنی مبارک و نیاز کنونی این کشور به کمک های مالی اضافه کرد: ایران آماده است به صورت فوری، به مصر کمک اقتصادی کند تا این کشور بتواند در مقابل اعمال فشارهای آمریکا و تهدیدهای واشنگتن به قطع کمک های مالی اش به مصر، مقاومت کند.

او پیشنهاد تبادل گردشگر را مطرح کرده و آن را آغازی مناسب برای اعتمادسازی فیمابین خوانده و گفته است: ایرانیان تشنه سفر به مصر هستند. در صورت ازسرگیری روابط، روزانه پنج هزار گردشگر از ایران به مصر خواهد آمد. ایرانی ها عادت های خرید دارند و بازار مصر را رونق خواهند داد.

امانی همچنین برای اعتمادسازی پیشنهاد کرد که می توان گردشگران ایرانی را در مصر تحت نظر امنیتی قرار داد تا مقام های مصری درباره آنها، اطمینان کسب کنند. این دیپلمات ایرانی اضافه کرد: تاکید می کنم، بی ثباتی و ناامنی موجود در مصر باعث آزار ایرانی ها و مانع از سفر ایرانی ها به مصر نمی شود. ایرانی ها به سفر رفتن با وجود ناامنی عادت دارند. به عنوان مثال ایرانی ها بدون ترس به عراق می روند. هنگامی که سفرهای زائران ایرانی به عراق در دوره صدام، آغاز شد اتوبوس حامل زائران ایرانی تحت نظارت و محاصره امنیتی قرار داشت تا مقامات وقت عراق درباره زائران ایرانی، اطمینان کسب کردند.

وی شیعه سازی اهل تسنن را یکی از نگرانی های بی دلیل و نوعی بهانه برای مانع تراشی در سفر ایرانیان به مصر برشمرد و گفت: ایران اگر قصد شیعه سازی اهل سنت را داشت در ابتدا اهل تسنن ایران را شیعه می کرد. 10 درصد جمعیت ایران سنی هستند.

امانی درباره نامگزاری یکی از خیابان های تهران به نام "خالد اسلامبولی" قاتل انور سادات رئیس جمهور وقت مصر نیز گفت: این نام گذاری نه به دلیل کشتن سادات بلکه به دلیل مخالفت خالد اسلامبولی با توافقنامه صلح مصر با اسرائیل بود. ما نام افرادی را که سران کشورها را می کشند بر خیابان های خود نمی گذاریم. اگر مصر تمایل به تغییر نام این خیابان را دارد مانعی در این تغییر وجود ندارد. دوستان خالد اسلامبولی هم اکنون آزاد شده اند. آیا آنها از دست ما ناراحت خواهند شد؟/11

 

نظر شما :