مجله هفته/ مشتریان نفت ایران بیشتر شده اند

۰۵ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۲:۳۶ کد : ۱۸۹۸۲۸۷ اخبار اصلی
این روزها بحث بر سر چگونگی و عواقب اجرای تحریم نفتی ایران که قرار است در حدود پنج ماه دیگر کلید بخورد، ادامه دارد و کشمکش های میان تهران و دولت های غربی سبب شده است تا نگرانی ها بابت پیامدهای این سیاست نزد هر دو طرف به چشم بخورد.
مجله هفته/ مشتریان نفت ایران بیشتر شده اند
دیپلماسی ایرانی: طرح تحریم نفتی ایران زمانی جدی تر شد و به مرحله تصمیم گیری و قطعیت رسید، که تعدادی از کشورهای عربی چون عربستان و امارات و قطر، قول جایگزینی نفت ایران را به اروپایی ها و حتی چینی ها و ژاپنی ها دادند. ادعای عربستان مبنی بر توانایی این کشور برای افزایش تولید نفت و جبران کمبودهای بازار در صورت تحریم نفتی ایران، موجب شد تا غربی ها بی پروایانه دستور تحریم را صادر کنند و پس از آن نیز نمایندگانی را به کشورهای خریدار نفت ایران اعزام کنند تا فشارهای موردنظر هرچه بیشتر به مرحله عمل نزدیک تر شود.

با وجود قطعیت یافتن دستورالعمل منع خرید نفت از ایران توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ایران همیشه گفته است که نفتش روی آب نمی ماند و مشتریان خود را پیدا خواهد کرد. کشورهایی چون هند و کره و ژاپن و چین نیز که عمده ترین خریداران نفت ایران به حساب می آیند، اعلام کرده اند توانایی قطع واردات نفت را ندارند و هنوز چاره ای برای این مشکل پیدا نکرده اند.

غرب از همه سو تلاش می کند تا مانع عادی بودن روند صادرات نفت ایران شود. آنها مصرانه دنبال آن است که تا تیرماه سال 91 که زمان اجرا شدن تحریم هاست، علاوه بر اروپایی ها، کشورهای بزرگ آسیایی هم از صرافت خرید نفت ایران بیفتند. تهران هم در این مدت بیکار ننشسته و ضمن پیش بینی شرایط اقتصادی آینده و دیدار با طرف های آسیایی، سفیران کشورهای بحران زده اروپایی (اسپانیا و ایتالیا و...) را به وزارت خارجه فراخواند و به آنها اولتیماتوم داد که از قانون ضد ایرانی مصوب اتحادیه اروپا تبعیت نکنند.

در همین راستا سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی ایتالیایی زبان SKY TG24 با بیان اینکه تنها 18 درصد نفت صادراتی ایران به اروپاست گفت: برخلاف تصور کشورهای اروپایی، مشتریان نفتی ایران افزایش یافته است.

محمد علی حسینی در این مصاحبه گفت: از ابتدا تاکید کردیم تصمیم اتحادیه اروپا در تحریم های نفتی ایران، تصمیمی غیرمنطقی و غیرقانونی است. ضمن اینکه بیشترین ضرر این تحریم ها متوجه خود اروپایی هاست. از زمان اعلام تحریم نفتی کشورم از سوی اتحادیه اروپا آن تاکنون، هم مجلس شورای اسلامی و هم دولت ایران تحت فشار شدید افکار عمومی قرار گرفتند تا اقدام مناسبی انجام دهند لذا مجلس در حال بررسی چگونگی اقدام متقابل است.

به گفته سفیر ایران در رم، تنها 18 درصد نفت صادراتی ایران به اروپاست و از زمان اعلام این تصمیم، برخلاف تصور کشورهای اروپایی، مشتریان نفتی ایران افزایش یافته است.

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره احتمال حمله نظامی امریکا و اسرائیل به ایران گفت: اراده و علم و دانش ملت ها را نمی توان با لشکرکشی و ایجاد رعب و وحشت سرکوب و نابود کرد. طرف هایی که دائما بر طبل جنگ و نظامی گری می کوبند از منطق و عقلانیت بی بهره اند. این دولت ها، خود و ملت هایشان را گرفتار تبعات و آثار منفی لشکرکشی های نافرجام گذشته در عراق و افغانستان کرده اند. وضعیت در ایران کاملا متفاوت است. ایرانیان اهل جنگ افروزی و تهاجم به کشوری نیستند ولی هر جنگ افروز و متجاوزی را به سرعت پشیمان خواهند کرد. دامنه و عمق و زمان خاتمه هر تهاجمی به ایران غیرقابل تصور و پیش بینی است.

حسینی درباره چگونگی خروج از بن بست مذاکرات هسته ای ایران و غرب نیز گفت: غرب و در راس آن آمریکا با فعالیت های مسالمت آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران با رویکردی تبعیض آمیز، خصمانه و استکباری برخورد می کند. ما اساسا کارایی سلاح هسته ای را باور نداریم و آن را برضد فرهنگ و تمدن غنی خود می دانیم. عالی ترین مرجع دینی و سیاسی ، آیت ا... خامنه ای نیز صریحا و علنا تولید، انباشت و استفاده از آن را حرام دانسته اند. از سوی دیگر نهایت همکاری را با آژانس و بازرسان آنان داشته ایم، به نحوی که آمار نشان می دهد هیچ کشوری تاکنون چنین سطحی از همکاری ها را با آژانس نداشته است. بیش از 4000 نفر روز بازرسی در حالی که دوربین های آژانس نیز 24 ساعته فعالیت های سایت های هسته ای ایران را رصد می کنند. اینها نهایت شفافیت و عدم پنهان کاری ایران را به اثبات می رساند... بازرسان مرتبا در رفت و آمد هستند و دسترسی های آنان تامین می شود./11

 

نظر شما :