ایران تنها متضرر تحریم ها نیست

بهای نفت ابزار هشدار اوباما به تل آویو

۱۰ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۵:۰۳ کد : ۱۸۹۸۳۵۳ گفتگو
گفتگوی دیپلماسی ایرانی با اکبر ترکان،معاون اسبق وزارت نفت،درباره تاثیر تحریم نفتی ایران بر بالا رفتن قیمت نفت.
بهای نفت ابزار هشدار اوباما به تل آویو

دیپلماسی ایرانی: بازار طلای سیاه امروزه به اندازه‌ای متلاطم شده است که بزرگترین قدرت اقتصادی دنیا، امریکا هم از آن متاثر شده است. بحران‌های اقتصادی گاهی از مسایل درون جوامع سرچشمه می‌گیرد و گاهی عوامل بین‌المللی تاثیر مستقیمی بر بحران‌های اقتصادی یک کشور خواهد داشت. اوباما هم بر این باور است که بالا رفتن قیمت بنزین در کشورش ناشی از تحریم‌ نفتی ایران بوده که این درد به این زودی‌ها هم درمان نخواهد شد. دیپلماسی ایرانی با اکبر ترکان،معاون اسبق وزارت نفت،درباره تاثیر تحریم نفتی ایران بر بالا رفتن قیمت نفت، گفتگویی داشت که درزیر می‌خوانید:

برخی بالا رفتن قیمت نفت در دنیا و قیمت بنزین در امریکا را ناشی از تحریم‌های نفتی علیه ایران می‌دانند، شما تا چه اندازه با این نظر موافق هستید که سیاست امریکا در قبال ایران منجر به بروز این بحران‌ها شده است؟

باراک اوباما  رئیس جمهوری آمریکا گفته است که بالارفتن قیمت نفت ناشی از تحریم‌های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی ایران است. اوباما اضافه می کند که آثار این تحریم‌ها کوتاه‌مدت بنوده بلکه ادامه خواهد داشت. به باور من این هزینه‌ای است که ایالات متحده امریکا و اروپا می‌پردازند. سیاست ایالات متحده امریکا و اروپا از استراتژی‌های اسراییل پشتیبانی می‌کند. تحولاتی که در شمال افریقا و کشورهای اسلامی رخ داده و در دست وقوع است، جریان‌های اسلام‌خواه و گرایش‌های مذهبی اسلامی در سیستم‌های حکومتی این کشورها غلبه دارد. مردم تونس، مصر و همچنین رهبران شورای لیبی هم در انتخابات و هم اظهارنظرهای مختلف علایق خود را به اینکه اسلام مبنای قوانین اساسی و قوانین حکومتی آنها خواهد بود، اعلام کردند. در چنین شرایطی فشارهای بین‌المللی بر اسراییل زیاد خواهد شد و به نظر می‌رسد اسراییلی‌ها برای خروج از این شرایط به دنبال برقراری ماجرای بین‌المللی هستند تا در سایه آن زندگی کنند. اسراییلی‌ها کوشش می‌کنند که درگیری میان ایالات متحده با ایران را تشدید کنند تا در بحران جدید ایجاد امکان حیات پیدا کند. شرایط سیاسی بین‌المللی بر علیه اسراییل است و اسراییلی‌ها نیز برای خروج از این شرایط به دنبال ایجاد یک بحران هستند. سیاست خارجی ایالات متحده امریکا و اروپا از لابی صهیونیست‌ها که قصد دارند این بحران را با درگیری میان امریکا و ایران بوجود آورند، پشتیبانی می‌کند و این هزینه‌ای است که اروپا و امریکا به دلیل انتخاب اشتباهی که در سیاست خارجی خود کرده‌اند، می‌پردازند.

در هیچ زمانی مبنا بر این نبوده است که از نفت به عنوان ابزار سیاسی و تصفیه حساب‌های اینگونه استفاده شود، امریکایی‌ها هستند که چنین روندی را آغاز کردند. ایران حتی دردوران جنگ با وجود اینکه عراقی‌ها جنگ را به دریا کشیدند و جنگ نفتکش‌ها را آغاز کردند، با اقتدار توانست جریان امنیت انرژی را برای جهان تامین کند، اکنون هم قادر است که این جریان را مدیریت کند. اما امریکایی‌ها کوشش می‌کنند از نفت به عنوان یک ایزار سیاسی استفاده کرده که اوضاع را در بازار جهانی انرژی بهم می‌ریزد. در نتیجه مسوولیت متوجه امریکاست که این مساله را پایه‌گذاری کردند و اروپایی‌ها نیز از آن تبعیت کرده و آن را پیگیری می‌کنند.
 

به نظر شما تا چه اندازه این روند ادامه خواهد داشت و روزبروز شاهد بالارفتن قیمت نفت خواهیم بود؟

به نظر من ارزیابی اوباما ارزیابی درستی است. او گفته است که آثار این کار بلندمدت خواهد بود. به نظر می‌رسد که اوباما قصد دارد به طرفداران لابی صهیونیستی در امریکا پیام دهد که تبعیت از سیاست‌های صهیونیست‌ها چنین هزینه‌ای را برای ایالات متحده و دیگران درپی دارد.
 

با توجه به اوضاع اقتصادی اروپا، آیا به نظر شما بالا رفتن قیمت نفت و متوقف کردن فروش نفت از سوی ایران، باعث بحرانی‌تر شدن اوضاع اروپا نخواهد شد؟

ایران فروش نفت خود را متوقف نکرده است. بلکه آنها تصمیم گرفتند که خرید نفت از ایران را تحریم کرده و قصد داشتند زمان آن را هم خودشان تعیین کنند. در نتیجه زمانی‌که اروپا این تصمیم را گرفت، ایران زمان آن را خودش تعیین کرد. بنابراین آنها این سیاست را داشتند که تا پایان زمستان به ایران فرصت دهند، در حالیکه ایران پیش‌دستی کرد و زمان آن را جلو انداخت.

تاثیر این مساله را بر بحران اقتصادی اروپا بستگی به رفتار اروپا و امریکا دارد. آنها اگر تصمیم بگیرند که با نفت بازی سیاسی کنند، زیان‌ آنهم بیشتر متوجه آنها خواهد شد و در نتیجه باید آن را تحمل کنند. ایران هرگز از ابتدا به دنبال این بازی نبوده است.
 

تاثیر این تحریم‌ها بر اقتصاد ایران چه خواهد بود؟

در این شرایط تمامی کشورها ضرر خواهندکرد. به این شکل نخواهد بود که تنها امریکا یا اروپا ضرر کند. البته غربی‌ها به دنبال این بودند تا تنها جمهوری اسلامی ایران ضرر کند، در حالیکه امروزه شاهد هستیم هر دو طرف از این جریان متضرر شده‌اند.
 

برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که ایران به زودی به جای مشتریان اروپایی خود، خریداران نفت دیگری را پیدا خواهد کرد. تا چه اندازه با این نظر موافق هستید؟

 بازار جهانی نفت به اروپا منحصر نشده است. اروپا تنها 18 درصد از مشتریان نفت ایران را تشکیل می‌دهد. امریکا هم که ازابتدا در زمره مشتریان ما نبوده است. بنابراین به این شکل نخواهدبود که اروپایی‌ها تصور کنند با نخریدن نفت از ایران، جمهوری اسلامی از مواضع خود عقب‌نشینی خواهد کرد و آنها موفق خواهند شد تا اراده خود را تحمیل کنند. این تصورات اشتباه است.
 

تهیه کننده:  تحریریه دیپلماسی ایرانی/14


نظر شما :