مذاکره دفاعی ایران و لبنان؛

محافظت از رابطه اندام‌وار ایران، لبنان و سوریه

۰۹ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۶:۱۱ کد : ۱۸۹۸۴۲۴ اخبار اصلی
ایران و لبنان از آن رو کلیدی ترین و صاحب نقش ترین کشورها در سوریه محسوب می شوند که با تاریخ معاصر این کشور و تحولات سیاسی آن پیوند تنگاتنگ و بلکه ارگانیک داشته اند و به همین جهت از همه توان خود برای برقراری آرامش و ثبات در این کشور استفاده می کنند.
محافظت از رابطه اندام‌وار ایران، لبنان و سوریه
دیپلماسی ایرانی: بر هیچ تحلیلگر سیاسی پوشیده نیست که رابطه ایران، لبنان و سوریه در سه دهه گذشته، رابطه ای اندام وار بوده و همچون پیکره ای واحد یا به هم پیوسته در حساس ترین مقاطع و لحظات تاریخی همراه و هم‌نفس یکدیگر بوده اند. در زمانی هم که جریان های سیاسی مخالف با دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران در لبنان بر سر کار آمده و تشکیل دولت داده اند، بازهم گریزی از این رابطه نداشته اند و با علم به اندام‌وارگی و متصل بودن سرنوشت خود به ایران، تلاش کرده اند از فرم ایده آل پیشین عدول نکنند.

تقویت لبنان و گذار این کشور از کوران حوادث خارجی همواره وابسته به قدرت ایران و سوریه بوده است و با توجه به یکدستی و نزدیکی استراتژیک تهران و دمشق، این مهم تا امروز جریان داشته و حتی دوره تصدی گری سعد حریری متمایل به غرب نیز موجب جداسازی و فاصله اندازی میان این سه عضو هم‌پیوند نشد.

اکنون اگرچه لبنان به اندازه ایران در سوریه تاثیرگذار نیست و بیشتر به یک ناظر نگران تبدیل شده ولی همین سکوت و دلهره نهفته ای که نسبت به تحرکات غربی و عربی در سوریه دارد، سبب شده است تا دست دخالتگران خارجی از سوریه کوتاه بماند و نگرانی بابت برهم خوردن ثبات و امنیت لبنان و در نتیجه احتمال زخم برداشتن اسرائیل، مانع تحقق دخالت خارجی در این کشور شود.

از سوی دیگر عراق نیز چون ایران و لبنان می اندیشد و بیش از آنکه تابع ابتکارات اتحادیه عرب یعنی سقوط بشار اسد باشد، به دنبال اصلاحات در این کشور و حفظ وضع پیشین است. این شرایط به صف بندی آشکار کشورهای منطقه و خارج از منطقه در قبال بحران سوریه انجامیده و کشمکش بر سر سقوط یا دوام حکومت دمشق را در دو جبهه مشخص تنظیم کرده است.

در شرایط کنونی آنچه برای جبهه مقاومت و حامیان آن اهمیت دارد، خون رسانی به بشار اسد برای استقامت در برابر توطئه های داخلی و خارجی است. روسیه و چین وظیفه بین المللی خود را در سازمان ملل انجام داده و حال نوبت کشورهای تاثیرگذاری چون عراق و ایران و لبنان است که ائتلاف خود را تقویت کنند و موازنه قوا را در منطقه احیا کرده و بار دیگر ورق را برگردانند.

شاید بتوان مهم ترین دستاورد نخستین دور از مذاکرات وزیران دفاع ایران و لبنان را در همین راستا ارزیابی کرد. موضوع تقویت ارتش لبنان و نزدیکی ارتش این کشور به حزب الله آن هم در شرایطی که قدرت های غربی در تلاش برای خلع سلاح حزب الله هستند، موضوعی بااهمیت و حیاتی شمرده می شود. این مسئله علاوه بر تقویت و تعمیق روابط دوستانه دو کشور، در تحکیم ثبات و امنیت محور مقاومت برای مقابله با چالش‌های پیش‌ رو نیز واجد اهمیت بسیاری است.

مذاکرات دو وزیر دفاع و نیز ملاقات وزیر خارجه ایران با مهمان لبنانی اش، تحت الشعاع بحران سوریه و تحرکات عربی و غربی برای براندازی حکومت بشار اسد قرار داشت. احمد وحیدی در دیدار با همتای لبنانی اش گفت: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر تعمیق همگرایی، ارتقای امنیت و ثبات در منطقه و مقابله با هرگونه فتنه جویی و تجاوز به حقوق ملت‌هاست و ثبات و پاسداری از امنیت لبنان را بخش مهمی از ثبات در منطقه می‌دانیم.

وی همچنین با اشاره به فشارهای امریکا و عوامل آن در منطقه برای ایجاد و گسترش بحران در سوریه، گفت: امریکا پس از حذف چند مهره خود در منطقه تلاش می کند با حذف سوریه جبهه مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی را تضعیف کند.

وحیدی، تقویت ارتش لبنان را از سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران دانست و از همکاری دو طرف با هدف تقویت ارتش لبنان حمایت کرد. او همچنین ارتش و حزب الله لبنان را دو بال پیشرفت و امنیت لبنان برشمرد.

فائز غصن وزیر دفاع لبنان نیز گفت: هم اکنون هماهنگی کاملی میان ارتش و مقاومت لبنان درخصوص مسائل پیرامونی وجود دارد و به همین جهت شعار ارتش، ملت و مقاومت در کنار یکدیگر تثبیت شده است.

وزیر خارجه ایران هم در دیدار با وزیر دفاع لبنان ضمن محکوم کردن هرگونه دخالت خارجی در سوریه گفت: جمهوری اسلامی معتقد است مسائل سوریه باید به صورت سوری – سوری حل و فصل شود. متاسفانه امروز شاهدیم که حتی رسانه‌های غربی نیز به قاچاق سلاح به داخل سوریه و اقدامات گروه های تروریستی در ایجاد ناامنی علیه مردم این کشور اذعان می‌کنند و تشدید فشارهای کنونی علیه دولت و مردم سوریه ناشی از موضع مستقل و عزتمند این کشور در حمایت از جریان مقاومت در مقابل صهیونیست ها در منطقه است.

باید دید نزدیکی نگرش های ایران و لبنان در قبال حوادث سوریه و عدم تمایل آنها به سقوط بشار اسد در چه زمینه هایی به کمک سوریه و حزب الله می آید تا با گذر از بحران موجود، همچون گذشته به سان اعضایی یکپارچه و اندام وار به حیات خود ادامه دهند.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

 

نظر شما :