جنبشهای عربی رژیم صهیونیستی را ترساند

تل آویو در تکاپوی خلق تنش منطقه ای

۲۱ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۶:۴۰ کد : ۱۸۹۸۸۸۰ اخبار اصلی
حسن هانی زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه درگفتگو با دیپلماسی ایرانی به حملات تازه اسرائیل به غزه می پردازد و معتقد است اسرائیل از فضای جدید خاورمیانه وحشت دارد و با این اقدامات به دنبال برهم زدن فضای منطقه است.
تل آویو در تکاپوی خلق تنش منطقه ای

 

دیپلماسی ایرانی: حملات هوایی جنگنده های اسرائیلی به غزه وارد سومین روز خود شده است. به گفته مقامات فلسطینی در پی حمله روز جمعه جنگنده های اسرائیلی به غزه، ۱۵ فلسطینی از جمله زهیر القیسی، دبیر کل 'کمیته‌های مقاومت مردمی' کشته شدند. براساس گزارش رسانه ها، مبارزان فلسطینی هم در واکنش، حدود ۱۰۰ راکت به سوی مناطق اسرائیلی پرتاب کرده اند که منجر به زخمی شدن یک غیرنظامی اسرائیلی شده است. در ارتباط با این تحول با حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه گفتگو کرده ایم که در زیر می خوانید:

 

 درگیری های اخیر در سرزمین های فلسطینی از کجا شکل گرفته است؟

تنش اخیر میان فلسطین و رژیم صهیونیستی در پی حمله هوایی این رژیم به غزه و به شهادت رساندن زهیر القیسی دبیر کل کمیته های مقاومت مردمی، یک گروه مسلح هماهنگ و همسو با جنبش حماس، به وقوع پیوسته است. متقابلا مقامات کمیته های مردمی مقاومت مردمی در غزه نیز اعلام کردند که انتقام این حمله را از اسراییل خواهند گرفت. حملات اسرائیل به این حمله ختم نشد و در حمله هوایی  دیگری توسط هواپیماهای رژیم صهیونیستی 8 نفر دیگر کشته شدند.  این حملات از روز جمعه تاکنون ادامه داشته است.

 

این حملات چه واکنش هایی در سطح بین المللی به دنبال داشته است؟

این حملات با واکنش هایی از سوی کشورهای مختلف روبرو شده است.  وزیر خارجه مصر، ضمن محکوم کردن حملات هوایی جنگنده های اسرائیلی به غزه، برای جلوگیری از خونریزی های بیشتر خواستار توقف فوری این حملات شده است. مقامات حماس هم که کنترل نوار غزه را در اختیار دارند، ضمن محکوم کردن حملات هوایی اسرائیل به پیکارجویان اجازه داده اند تا از مناطق تحت کنترل این گروه برای پرتاپ راکت بسوی خاک اسرائیل استفاده کنند.

 

تحلیل و ارزیابی شما از این حملات از سوی اسرائیل چیست؟

حمله رژیم صهیونیستی به برخی از فرماندهان جنبش حماس  وکشتار مردم بیگناه نشانه شرایط دشواری است که رژیم صهیونیستی به لحاظ سیاسی در منطقه با آن مواجه است. اسرائیل در حال حاضر به شدت منزوی شده است و بیش از پیش احساس ناامنی می کند. از این رو دست به اقدامات تهاجمی می زند. نزدیکی فتح و حماس و حرکت موازی دو جنبش برای تشکیل دولت وحدت ملی و همچنین به بن بست رسیدن روند سازش در فلسطین اشغالی، رژیم صهیونیستی را به این نتیجه رسانده است که از رهگذر ایجاد فضای پر تنش و کشتار مردم فلسطین ممکن است بتواند از انزوای سیاسی کنونی خارج شود.

 

آیا این حملات چنین دستاوردی داشته یا خواهد داشت؟

به طور طبیعی این بمباران ها نمی تواند امنیت لازم را برای رژیم اسرائیل فراهم کند بلکه برعکس موجب خواهد شد که جنبش حماس که در ماههای گذشته تلاش کرده بود به نوعی از فاز نظامی فاصله بگیرد و وارد فاز سیاسی شود در رویکرد جدید خود بازنگری کند و بار دیگر به تقابل نظامی با رژیم صهیونیستی بیندیشد.

آیا این اتفاق و تغییر رویکرد حماس موجب به خطر افتادن روند نزدیکی و وحدت گروههای فلسطینی از جمله فتح و حماس نخواهد شد؟

به نظر می رسد که جنبش حماس و جنبش فتح در رویکرد خود برای این که بتوانند دولت وحدت ملی شکل دهند و اختلافات را کنار بگذارند جدی هستند. چرا که روند سازش که فتح در آن شرکت داشت با رویکردهای اشغالگرایانه رژیم صهیونیستی به بن بست رسیده است. بر این اساس هم فتح و هم حماس به این نتیجه رسیده اند که راه حل فلسطین و دستیابی به حقوق مردم فلسطین از رهگذر سازش و مذاکره با اسرائیل به دست نخواهد آمد و مسلما باید راهکارهای دیگری را مورد توجه قرار داد. مقابله جدی با رژیم صهیونیستی از جمله این راهکارها محسوب می شود.

 

وضعیت جدید خاورمیانه تا چه اندازه بر وضعیت کنونی اسرائیل موثر بوده است؟

رخدادهای یک سال گذشته جهان عرب و خیزش مردمی و بیداری اسلامی در کشورهایی مثل مصر، تونس، لیبی و یمن قطعا بر وضعیت فلسطین اشغالی تاثیر گذاشته و خواهد گذاشت. آنچه اکنون در مصر می گذرد قطعا به سود ملت فلسطین و جنبش های جهادی هست. سقوط رژیم های متحد اسرائیل به خصوص رژیم حسنی مبارک و روی کار آمدن نظام های مردمی که به طور طبیعی علیه اقدامات اسرائیل هستند، موجب نوعی سردرگمی در سیاست های اسرائیل در منطقه شده است. بنابراین رژیم صهیونیستی به این می اندیشد که فضای جدیدی ایجاد کند و جنبش های جهادی را با استفاده از ابزارهای خشونت آمیز از صحنه مبارزاتی خارج کند .

 

منظور شما از ابزارهای خشونت آمیز چیست؟ آیا ممکن است که اسرائیل در این راستا جنگی به راه بیندازد؟

تجربه نشان داده که رژیم صهیونیستی تلاش می کند بحران های داخلی خود را از طریق تشدید خشونت ها و درگیری های منطقه ای به خارج منتقل کند و این بحران را به فراسوی مرزهای فلسطین اشغالی منتقل کند. لذا با توجه به این تجربه از نظر مقامات رژیم  صهیونیستی و رهبران این رژیم در شرایط فعلی می بایست اوضاع را آشفته کرد و حملات اخیر رژیم صهیونیستی به غزه را نیز باید در چارچوب وحشت اسرائیل از فضای جدید خاورمیانه ارزیابی کرد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی/16   

 


نظر شما :