ایران به حمایت مردمی از نظام اطمینان دارد

۲۴ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۳:۲۲ کد : ۱۸۹۸۹۹۱ سرخط اخبار

روزنامه برزیلی "فولیا" در گزارشی اظهار داشت با شرکت 65 درصدی رای‌دهندگان در انتخابات مجلس ایران، جمهوری اسلامی از حمایت گسترده مردمی از نظام اطمینان دارد.

به گزارش خبرنگار فارس از منطقه آمریکای لاتین، روزنامه برزیلی "فولیا" در گزارشی به بررسی جنبه‌های مختلف احتمال حمله نظامی آمریکا به تاسیسات هسته‌ای ایران پرداخت.

این گزارش به نقل از "مایکل کروئینگ"، پژوهشگر امنیت هسته‌ای شورای روابط خارجی و مشاور ویژه سابق وزارت دفاع آمریکا که از انجام حمله علیه ایران با دقت در مدیریت حمایت می‌کند، نوشت: خطر این اقدام کمتر از آن است که پس از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای بخواهیم جلوی آن را بگیریم.

این گزارش همچنین به اظهارات "کولین کاهل"، استاد دانشگاه جورج تاون در واشنگتن و دستیار معاون وزارت دفاع در امور خاورمیانه اشاره کرد که می‌گوید: به علت هزینه‌های بسیار بالا و تردیدهای مربوط به یک حمله نظامی، آمریکا نباید برای استفاده از زور، پیش از اینکه تمام گزینه‌های دیگر به پایان راه خود برسند، عجله کند و باید این تلاش تا آخرین حد امکان ادامه پیدا کند و نباید اقدام نظامی اولین انتخاب باشد.

روزنامه برزیلی اظهار داشت: آمریکا و اسرائیل نیز چندان شفاف نیستند. نخست وزیر اسرائیل در دیدار از آمریکا، آنچه را که روزنامه "ها آرتص" نوشته بود، تکرار کرد. وی در مراسم سخنرانی در "آیپک" که نفوذ عظیمی در آمریکا دارد، گفت امیدوار بودیم که دیپلماسی کارگر باشد و مجازات‌ها اثر گذار باشند ولی هیچ کدام از ما نمی‌تواند برای مدت زیادی صبر کند.

"فولیا" ادامه داد: وی کپی یک نامه مربوط به سال 1944 وزارت جنگ آمریکا را نشان داد که در آن درخواست کنگره جهانی یهود برای بمباران آشوویتز مطرح شده بود. نتانیاهو عملا در ملاقات با اوباما در کاخ سفید نیز همین اظهارات را گفت.

این گزارش تاکید کرد: اسرائیل فکر می‌کند که دریچه فرصت برای یک حمله نظامی پیشگیرانه علیه تاسیسات هسته‌ای ایران بسیار کوتاه است. آمریکا و ایران راه‌های قابل اطمینانی برای برقراری ارتباط با یکدیگر ندارند و نسبت به هم بی اعتمادی شدیدی دارند.

این روزنامه همچنین به نقل از کهل نوشت: یک حمله نظامی دقت جراحی را نداشته و نتایج غیر قابل پیش‌بینی در بر خواهد داشت. دولت اوباما معتقد است که مجازات‌های دیپلماتیک گزینه بهتری خواهد بود. در اسرائیل نیز در این خصوص دو دستگی وجود دارد.

همچنین در این گزارش آمده است: آیت الله "علی خامنه‌ای" نیز "باراک اوباما"، رئیس‌جمهور آمریکا را به دلیل اینکه در بن‌بست جنجالی برنامه هسته‌ای ایران، دیپلماسی را ترجیح داده است مورد تمجید قرار داد.

"فولیا" در این رابطه خاطرنشان کرد: رهبر ایران به سخنانی اشاره داشت که طی آن اوباما بر وجود دریچه فرصت برای حل مذاکرات تاکید و از کسانی که خواهان حمله به ایران هستند، انتقاد کرد.

به نوشته این روزنامه برزیلی، از زمان قطع روابط بین دو کشور، لحنی که بیشتر بین طرفین وجود داشته، لحن خصمانه بوده است. رهبر ایران از اوباما به علت اینکه هنوز این توهم را در سر دارد که مجازات‌های اقتصادی ایران را مجبور خواهند کرد برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند، انتقاد کرد.

در این گزارش تصریح شد: پس از انتخابات مجلس قانونگذاری در ایران، این اظهارات می‌تواند انعکاس اطمینانی تلقی شود که آیت الله خامنه‌ای از حمایت مردمی کسب کرده است. در این انتخابات حتی بدون حضور رهبران جبهه مخالف، 65 درصد از مردم شرکت کردند.



نظر شما :