تلاش مسکو برای آغاز مذاکرات هسته ای ایران

۲۴ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۳:۲۷ کد : ۱۸۹۸۹۹۲ سرخط اخبار
'سرگئی ریابکوف' معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای این کشور در گفت و گو با یک روزنامه روسی اعلام کرد: مسکو تمام تلاش های لازم برای آغاز مذاکرات ایران و گروه 1+5 را به عمل می آورد.
به گزارش ایرنا، ریابکوف روز چهارشنبه در گفت و گو با 'کامرسانت' این ادعا را که دیدار ماه آینده ایران و گروه 1+5 آخرین شانس برای گریز از جنگ است، رد کرد و افزود: همه چیز به اراده سیاسی بستگی دارد و روسیه حداکثر مساعی را برای تقویت چنین اراده ای به عمل می آورد.
معاون وزیر امور خارجه روسیه ، مذاکره را تنها راه برای حل مساله هسته ای ایران عنوان و بر لزوم بکارگیری همه امکانات موجود در این راه تاکید کرد.
ریابکوف با اشاره به تنش موجود در باره مساله ایران و روند رو به افزایش آن، نسبت به بکارگیری زور علیه ایران هشدار داد.
وی افزود: کسانی که وسوسه بکارگیری زور علیه ایران دارند باید خود را کنترل و برای یافتن راهکارهای دیپلماتیک تلاش کنند.
معاون وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد: جنگ هیچ مساله ای را حل نمی کند بلکه مسایل بسیار زیادی را به وجود می آورد و برای بسیاری از کشورها عواقب جدی در پی خواهد داشت.
ریابکوف' پیشتر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از آمادگی ایران برای از سرگیری مذاکرات با گروه 1+5 استقبال کرد و گفت:جمهوری اسلامی حسن نیت را خود برای مذاکره با گروه 1+5 را ثابت کرده و به نفع این گروه است که مذاکرات را آغاز کند.
وی با اشاره به نامه 'سعید جلیلی' دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران به خانم 'کاترین اشتون' نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: این نامه و دیگر اقدامات و رفتار ایران گویای این واقعیت است که تهران برای گفت و گو با گروه 1+5 آماده است.
وی افزود:ایران در ماههای اخیر دو بار پذیرای هیات عالیرتبه آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده و در این دیدارها مسایل هسته ای حساس ایران بررسی شده است.
روسیه در هفته های اخیر تلاش های گسترده ای را برای از سرگیری مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 به عمل آورده است.
'سرگئی لاوروف' وزیر امور خارجه روسیه نیز بتازگی اعلام کرد که کشورش به از سرگیری مذاکرات میان گروه 1+5 و ایران و ادامه تلاش های بین المللی در این زمینه امیدوار است.
وی خاطرنشان کرد که مسکو خواستار حل و فصل مساله هسته ای ایران از طریق گفت و گو و مذاکره است.
وزیر خارجه روسیه با اشاره به پایبندی کشورش بر موضع اصولی خود در قبال ایران اظهار داشت:ما همچنان از رویکرد گفت وگو و راهکارهای دیپلماتیک برای حل پرونده هسته ای جمهوری اسلامی حمایت می کنیم.
 

نظر شما :