خودداری بارزانی از تحویل طارق الهاشمی به بغداد

۲۶ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۶:۳۵ کد : ۱۸۹۹۰۶۱ سرخط اخبار

رئیس منطقه کردستان عراق اعلام کرد که به هیچ وجه معاون اول فراری رئیس‌جمهور را به بغداد تحویل نخواهد داد زیرا این از اخلاق کردها به دور است.

   به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری "الجزیرة"، "مسعود بارزانی" رئیس منطقه کردستان عراق اعلام کرد که دولتش "طارق الهاشمی" معاون اول رئیس جمهور عراق را که به اتهام دخالت در حملات تروریستی به این منطقه گریخته است، به بغداد تحویل نخواهد داد.

بارزانی طی سخنانی در مقابل حزب دموکراتیک کردستان تاکید کرد که کردستان، هاشمی را تحویل نخواهد داد زیرا اخلاق کردها اجازه چنین اقدامی را به آنها نمی دهد.

وی افزود: کار به جایی رسیده است که برخی پیشنهاد می‌کنند که ما زمینه را برای فرار [هاشمی] به خارج از عراق فراهم کنیم اما پاسخ ما به این افراد این بوده که مثل قاچاقچی‌ها عمل نمی‌‌کنیم و چنین امری را نیز نخواهیم پذیرفت.

بارزانی تصریح کرد: هاشمی اگر بخواهد کشور را ترک کند، مختار است اما اگر واقعا او به اندازه‌ای که دولت عراق می‌گوید تا متهم باشد، چرا آنها از کردستان می‌خواهند که به او برای فرار از کشور کمک کند.

دستگاه قضایی عراق حکم بازداشت معاون اول رئیس جمهور عراق را به اتهام دخالت در حملات تروریستی صادر کرده است اما او از دسامبر گذشته به منطقه کردستان گریخته است و برخی رسانه‌ها نیز از فرار او به ترکیه خبر داده‌اند. اما هاشمی اعلام کرده که هنوز در کردستان است و تنها در صورتی که ناگزیر شود کشور را ترک خواهد کرد.

حضور هاشمی در کردستان موجب بروز تنشی جدی در روابط بغداد و کردستان شده است.

هاشمی دیروز نیز طی سخنانی ضمن تشکر از کردها اعلام کرد که تنها در صورت لزوم، عراق را به طور موقت ترک خواهد کرد.

وی که حاضر نیست در دادگاه حاضر شود، بدون ارائه هیچ دلیل و مدرک و توجیهی درباره اعترافات محافظانش و ارائه اسناد مختلف از سوی بغداد، تنها مدعی شد که تمامی این اتهامات سیاسی است.



نظر شما :