تجارت گندم بین ایران و آمریکا وارد مرحله جدید می شود

۲۶ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۷:۵۲ کد : ۱۸۹۹۰۶۸ سرخط اخبار
خبرگزاری رویترز از افزایش روابط تجاری ایران و آمریکا در زمینه واردات گندم خبر می دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این خبرگزاری به نقل از دولت آمریکا می نویسد: ایران برای نخستین بار پس از سه سال قطع رابطه 60 هزار تُن از آمریکا گندم خریداری کرده است.

 منابع صادر کننده گندم گفتند که ایران در حال تکمیل خرید یک محموله دیگری به وزن 220 هزار تن است که اوایل آوریل به این کشور بارگیری خواهد شد . گفتگوها با صادر کنندگان گندم در آمریکا برای خرید مقدار نامشخص دیگری در حال انجام است.

همچنین گفته می شود که جمهوری اسلامی طی دو هفته 180 هزار تن از آمریکا گندم خریداری کرده است که به اضافه مقدار 220 هزار تن در مجموع 400 هزار تن خواهد شد  و از مجموع 400 هزار تن 180 هزار تن تعیین قیمت شده و بهای 220 هزار تن هنوز بطور رسمی اعلام نشده است که به گفته متخصصان احتمالاً 160 میلیون دلار خواهد بود.

همچنین رویترز مدعی شده است که به خاطر ریسک بالای حمل گندم به ایران و تنش ها در منطقه قیمت آن 25 تا 30 درصد در هر تن بالاتر از بازارهای جهانی تعیین شده است.

شرکت های صادرات غله گفته اند که ایران حجم عظیمی از گندم نیاز دارد و این مسئله می تواند برای آنها خوب باشد .

همچنین گفته شده است که ایران امسال 5 میلین تن واردات گندم خواهد داشت که بیشتر آنها تا پایان ماه مه انجام خواهد شد.

شرکت های "کارگیل" و "بونژ" دو شرکت از چهار شرکتی هستند که به ایران گندم صادر خواهند کرد. این دو شرکت از فروشندگان عمده گندم به ایران پیش از قطع روابط بودند.

همچنین رویترز مدعی شده که ایران برای مقابله با تحریم های احتمالی 2 میلیون تن از منابع گوناگون گندم خریداری و انبار کرده است.



نظر شما :