قولی که وزیرخارجه حماس در تهران داد

۲۷ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۳:۴۴ کد : ۱۸۹۹۰۸۰ سرخط اخبار
وزیر امور خارجه دولت فلسطین و عضو برجسته جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد که هدف از سفرم به تهران اطمینان دادن به مقامات ایران در خصوص کوتاه نیامدن حماس از مقاومت تحت هر شرایطی بوده است.

«محمود الزهار» پس از دیدار با آقایان علی لاریجانی، رئیس جمهور، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت وگو با شبکه العالم به تشریح اهداف سفر به تهران و محورهای مورد گفت وگو با مقامات ایران پرداخت.

محمود الزهار درباره اهداف سفر خود به ایران و ارزیابی او از روابط این جنبش با جمهوری اسلامی ایران در این مرحله گفت: ما در این سفر و در سفرهای دیگر همواره تاکید کرده ایم که مخالف کشمکش های قومی و مذهبی در جهان اسلام هستیم.

وی افزود: در این سفر به دنبال این بودیم که تاکید کنیم راه ملت های مسلمان اعم از عرب و فارس، آفریقایی، آمازیقی و مالاوی یکی است، بنابراین باید درگیری های جزئی بر سر یک چاه نفت یا مقداری مرز را کنار گذاشت.

الزهار تصریح کرد: می خواهیم بر برنامه مقاومت و آزادی فلسطین تاکید کنیم، سامان دهی به وضع داخلی فلسطین هیچگاه برای همیشه، جایگزین آرمان آزادی تمام فلسطین نخواهد شد.

عضو جنبش حماس تصریح کرد: ما در سفر به ایران و دیگر کشورها به دنبال تامین سازو کارهای پایداری و صبر و ثبات در فلسطین و حمایت کامل از همه انواع مقاومت هستیم.

وی ادامه داد: با این سفر به دنبال ساکت کردن کسانی هستیم که معتقدند مسلمانان و اعراب یا باید با غرب باشند یا با شرق، ما به دنبال تاکید بر هویت اسلامی خود هستیم و می خواهیم برنامه ها و آرمان های اسلامی کمال یابد همان طور که در مصر و لیبی و دیگر کشورها این روند شکل گرفته است.

الزهار تاکید کرد: ما در انتظار ارائه شدن یک آرمان کامل اسلامی هستیم که از شائبه وابستگی به غرب مبرا باشد.

الزهار درباره حرف و حدیث ها درخصوص سرنوشت این جنبش و برنامه های آن و رابطه حماس با مسئله فلسطین خاطرنشان کرد: یکی از دلایل سفرم به تهران توضیح همین مسائل است.

عضو جنبش حماس تصریح کرد: تاکید کردیم که به برنامه مقاومت پایبندیم و تنها زمانی از آن دست می کشیم که وارد مرحله آزادی کامل فلسطین شده باشیم.

محمود الزهار در پاسخ به این سوال، آیا این موضوعات در دیدار با مسئولان ایرانی بررسی شد؟، گفت: قطعا، من دیداری راهبردی با «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی داشتم و در این دیدار درباره رویکرد و آرمان اسلامی صحبت کردیم.

وی افزود: از سخنان آقای لاریجانی دریافتم که هیچ اختلاف نظری بین ما درخصوص ضرورت وحدت جهان اسلام وجود ندارد، درباره برنامه مقاومت و نیازهای مرحله آینده نیز سخن گفتیم که ضرورت عدم سوءتفاهم درخصوص برنامه مقاومت مهم ترین موضوع این بخش بود.

عضو جنبش حماس اضافه کرد: سپس درباره ضرورت وحدت جامعه فلسطین با حضور همه جریان ها و جناح های آن تاکید شد تا بتوانیم در مرحله آینده قدرتمندتر ظاهر شویم.

الزهار خاطرنشان کرد: درباره برخی مواضع که اشتباه منتقل شده بود صحبت کردیم تا در مسیر درست قرار گیریم و فکر می کنم این دیدار همان طور که درباره آن گفته می شود، ضروری بود.

صالحی: ایران پشتیبان همه جانبه فلسطین است

صالحی در دیدار الزهار ضمن تاکید مجدد بر حمایت همه جانبه جمهوری اسلامی ایران از آرمان فلسطین، وضعیت مقاومت، بیداری اسلامی و تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا را به عنوان پشتیبان مقاومت و تضعیف جبهه صهیونیستی دانست.

وزیر خارجه کشورمان با محکوم کردن حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی علیه مردم بی گناه فلسطین، آن را نشانه ضعف و زبونی این رژیم غیرمشروع دانست و حمایت از مردم و آرمان فلسطین را جزو اصول و اعتقادات دینی و اسلامی برشمرد.

نظر شما :