نگاهی به مستند تبلیغاتی باراک اوباما

۲۷ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۸:۰۹ کد : ۱۸۹۹۰۸۷ سرخط اخبار
در مستند 17 دقیقه‌ای تبلیغاتی "باراک اوباما" به همه چیز اشاره شده و هیچ نکته‌ای حتی گوشه و کنایه به "میت رامنی"، رقیب اصلی در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری ایالت متحده آمریکا از قلم نیفتاده است، جز این که انگار نه انگار چهل و چهارمین رییس جمهور آمریکا وعده بستن همیشگی درهای زندان نظامی گوآنتانامو را داده بود.

به گزارش ایسنا، در فیلم تبلیغاتی رییس جمهور کنونی آمریکا تلاش شده است تا"اوباما سوپرمن آمریکا" شناسانده شود.

پایگاه اینترنتی مجله آلمانی "اشپیگل" در گزارش کوتاه خود از این فیلم مستند می‌نویسد: کارگردانی این فیلم را "دیویس گاگنهایم"، برنده جایزه اسکار بر عهده دارد و "تام هنکس" نیز گویندگی متن‌اش را.

استراتژیست‌های انتخاباتی باراک اوباما فیلم تبلیغاتی 17 دقیقه ای را انتشار داده‌اند که رییس جمهور آمریکا را "قهرمانی تنها" نشان می‌دهد؛ قهرمانی که کشورش را به تنهایی از بحران بیرون کشیده است.

فیلم با بحران شروع می‌شود. زمانی که باراک اوباما در نوامبر 2008 به ریاست جمهوری آمریکا برگزیده می‌شود، هیچ جز سختی‌ و گرفتاری‌ انبوه به ارث نبرده است. اقتصاد فروپاشیده است؛ میلیون‌ها آمریکایی شغل‌شان را از دست داده‌اند و شرایط چنان نابسامان است که از سال 1929 تاکنون سابقه نداشته است. تام هنکس، ستاره هالیوود می‌گوید: "از روزگار فرانکلین دی روزولت تا به امروز هیچ گاه چنین بار سنگینی روی دوش یک رییس جمهور سنگینی نمی‌کرده است!"

این مستند 17 دقیقه‌ای "راهی که پیموده‌ایم" نام گرفته و سرودی است یکپارچه در ستایش چهل‌وچهارمین رییس جمهور آمریکا.

در کنار کارگردانی "دیویس گاگنهایم" و گویندگی "تام هنکس" شخصیت‌های سرشناسی چون "بیل کلینتون"، "جو بایدن" و "دیوید اکسل‌رود" نیز در فیلم حضور دارند و شهادت می‌دهند که رییس جمهور چگونه تمامی گرفتاری‌های به ارث رسیده از رییس جمهوری پیشین را کنار زده است؛ از بحران مالی گرفته تا ورشکستگی صنعت خودروسازی آمریکا و در نهایت اصلاح سیستم بهداشت و درمان.

پیوسته عکس‌هایی از رییس‌جمهور با ژست‌هایی متفکرانه به تصویر در می‌آید. "اوبامای سرنوشت سازی که در برابر تمام مخالفت‌ها کار درست را انجام می‌دهد"، پیام اصلی این فیلم بوده و بدیهی است که عملیات کماندوها در پاکستان برای از بین بردن دشمن شماره یک آمریکا، "اسامه بن لادن" نیز فراموش نشده باشد.

تردید به تصمیم‌های اوباما راهی ندارد: از گسترش هواپیماهای جاسوسی و بمب افکن بدون سرنشین هیچ حرفی زده نمی‌شود یا این حقیقت که "آقای رییس جمهور" وعده بسته شدن همیشگی درهای زندان گوآنتامو را داده بود و هیچ‌گاه عملی نشد. به جایش کنایه کوچکی به میت رامنی، نامزد رقیب از حزب جمهوریخواه وجود دارد؛ همان که به احتمال فراوان چالش اصلی انتخاباتی اوباما خواهد بود.

تام هنکس در پایان این ویدئو با صدایی آرام می‌گوید: "زمانی که درباره این رییس جمهور قضاوت می کنیم، بیایید به این موضوع نیز فکر کنیم که تا کجا پیش رفته‌ایم. باید از کاری که پیش رو داریم، خوشحال باشیم!"

به گزارش شبکه خبری سی ان ان این فیلم در بیش از 300 نقطه در آمریکا به نمایش درآمده و در وب سایت "یوتیوب" نیز بیش از 110 هزار بار کلیک خورده است. "واشنگتن پست"، روزنامه آمریکایی هم دراین‌باره می‌نویسد: "این ویدئو برای هواداران است و شما می‌دانید قرار است از چه کسی خوش‌تان بیاید!"

( ۱ )

نظر شما :