عمر سلیمان و البرادعی نامزد انتخابات ریاست جمهوری می شوند

مصر در آستانه شوک های بزرگ انتخاباتی

۲۰ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۳:۴۹ کد : ۱۸۹۹۷۳۹ اخبار اصلی
در حالی افکار عمومی جهان از نامزدی خیرت الشاطر، نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر متحیر شده که اخبار حاکی از آن است که عمر سلیمان و محمد البرادعی نیز نسبت به عدم نامزدی در انتخابات تجدید نظر کرده اند.
مصر در آستانه شوک های بزرگ انتخاباتی
دیپلماسی ایرانی: پس از آن که نامزدی خیرت الشاطر، یکی از رهبران اخوان المسلمین برای ریاست جمهوری پیش روی مصر شوک بزرگی به عرصه سیاسی این کشور وارد کرد و معادلات سیاسی جاری در این کشور را به کلی به هم ریخت، این بار نامزدی مجدد عمر سلیمان، معاون سابق حسنی مبارک، رئیس جمهوری مخلوع مصر و رئیس سابق سازمان امنیت این کشور شوک تازه ای را به جامعه سیاسی مصر وارد آورده است.

به نظر می رسد که عمر سلیمان با بهره برداری از وضعیت جاری در مصر و نگرانی که از قدرت گرفتن اسلام گرایان نزد سکولارها و لیبرال ها، به ویژه نزد غربی ها وجود دارد و همچنین اضطرابی که اقلیت های دینی به ویژه قبطی ها از روی کار آمدن چهره های تندرو همچون ابو اسماعیل دارند، به فکر بازگشت مجدد به عرصه انتخاباتی مصر افتاده است. در این میان اخباری نیز منتشر شده مبنی بر این که عمر سلیمان اخیرا به مقام های اسرائیلی و امریکایی دیدار کرده و آنها از او خواسته اند که خود را وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری کشورش کند.

عمر سلیمان که خود سال ها دوره های امنیتی را نزد امریکایی ها گذرانده و چهره ای شناخته شده و قابل اعتماد برای دستگاه های امنیتی امریکا و اسرائیل محسوب می شود، می تواند بهترین گزینه برای آنها در انتخابات پیش روی مصر باشد. به ویژه این که وی در دوران ریاستش بر سازمان امنیت مصر سرکوب های گسترده ای را علیه اسلام گرایان و اخوان المسلمین اعمال کرده و در پروژه مبارزه با تروریسم امریکا همکاری های بسیار نزدیکی با امریکایی ها داشته است. امریکایی ها به عمر سلیمان به عنوان چهره ای می نگرند که با رسیدن به قدرت می تواند عرصه سیاسی مصر را دگرگون کرده و اوضاع اجتماعی مصر را به سمت آن چه وضعیت قابل تحمل توصیف می کنند، هدایت کند.

از سویی عمر سلیمان، انتظار دارد بتواند حمایت عناصر وابسته به مبارک که در مصر همچنان در قدرت هستند و در ارکان مختلف حکومت حضور دارند را جلب کند. در عین حال انتشار اخباری مبنی بر وجود اختلاف و شکاف میان شورای نظامی حاکم بر مصر با اسلام گرایان که قاطبه افکار عمومی و جامعه مصر را در اختیار دارند، این تصور را برای عمر سلیمان ایجاد کرده است که او می تواند حمایت آنها را به دست آورد و راه رسیدن به منصب ریاست جمهوری را برای خود هموار کند. البته این واقعیت ها بسیاری از تحلیلگران و ناظران سیاسی در مصر را نگران کرده است. آنها از این مساله نگرانند که عمر سلیمان با جلب حمایت غرب، طرفداران مبارک و نظامیان ناراضی از قدرت گرفتن اسلام گرایان به فکر تصاحب قدرت در مصر به هر قیمتی شود و بخواهد از ابزارهای نامتعارف سیاسی استفاده کند.

در این رابطه سعد العباسی، هماهنگ کننده تبلیغاتی عمر سلیمان که مسئولیت جلب حمایت از او را بر عهده دارد به خبرگزاری کونا گفت: «سلیمان در نظرش مبنی بر انصراف از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری تجدید نظر کرده و قصد دارد مجددا در انتخابات ریاست جمهوری مصر نامزد شود. علت اصلی این تجدید نظر نیز فشارهای جریان های سیاسی به او برای بازگشت به عرصه انتخابات ریاست جمهوری در مصر است.»

العباسی همچنین مدعی شد که سلیمان تحت فشار افکار عمومی تصمیم به بازگشت به عرصه انتخابات گرفته و تا کنون نزدیک به صد هزار نامه برای او ارسال شده تا او راضی شود مجددا نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر شود.

در همین رابطه هزاران نفر از طرفداران حازم ابو اسماعیل، نماینده سلفی ها و حزب النور در میدان التحریر در حمایت از او تظاهرات کردند و از او خواستند که از نامزدی اش منصرف نشود. آنها همچنین علیه عمر سلیمان نیز شعار سر دادند. در میان تظاهرکنندگان چهره های لیبرال نیز حضور داشتند.   

از سوی دیگر ظواهر امر نشان می دهد که کارزار انتخاباتی مصر بیش از آن چه تصور می شود دچار زلزله و شوک شده است. در حالی که محمد البرادعی، رئیس سابق آژانس انرژی اتمی انصراف خود را رسما از انتخابات ریاست جمهوری مصر ابراز داشته، اخبار حاکی از آن است که مذاکرات بسیار فشرده، متناوب و طولانی با او در جریان است تا او راضی شود مجددا نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر شود. خبرگزاری اونا گزارش داد که مقاومت البرادعی برای عدم نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری کاهش یافته و منابع نزدیک به او می گویند که در حال حاضر بحث بر سر این موضوع است که در صورتی که وی رئیس جمهور شود معاون او چه کسی باشد.   

 

نظر شما :