پکن به ادامه صادرات نفت تهران کمک می کند

12 تانکر نفتی چینی در راه ایران

۲۶ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۶:۵۹ کد : ۱۸۹۹۹۹۷ اخبار اصلی
هرچند چین تحت فشار تحریم های بین المللی خرید نفت از ایران را به نصف کاهش داده و نمی خواهد خدمات بیمه به تانکر های حامل نفت ایران ارائه کند، اما در جبهه ای دیگر تامین کننده ناوگان جدید تانکر ها برای ایران است.
12 تانکر نفتی چینی در راه ایران

دیپلماسی ایرانی: درحالی که موضوع خودداری بیمه گران از بیمه تانکر های حامل نفت ایران در روزهای اخیر جدی تر شده و چین به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت از جمهوری اسلامی نیز در این راستا گام برمی دارد، خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی از توسعه ناوگان تانکر های نفتی ایران خبر می دهد.

هرچند چین تحت فشار تحریم های بین المللی خرید نفت از ایران را به نصف کاهش داده و نمی خواهد خدمات بیمه به تانکر های حامل نفت ایران ارائه کند، اما در جبهه ای دیگر تامین کننده ناوگان جدید تانکر ها برای ایران است. براساس گزارش رویترز، چین از ماه می تا پایان سال آینده میلادی، 12 تانکر نفتی را به ایران تحویل می دهد. به این ترتیب تا حدودی موضوع بیمه تانکر ها در شرایط تحریم آسان تر می شود اما به طور کل حل نمی شود.

هر یک از این تانکر ها از ظرفیت حمل 2 میلیون بشکه نفت برخوردارند و ظرفیت ناوگان تانکری ایران را در شرایطی افزایش می دهد که شماری از شرکت های خارجی خریداری نفت ایران نمی توانند با توجه به تحریم ها، نفت را بارگیری کنند.

اتحادیه اروپا بیمه گران اروپایی را از ارائه خدمات بیمه اتکایی به تانکر های حامل نفت ایران در بازار های جهانی منع کرده و این تحریم ها به طور جدی از 11 تیر اجرا خواهند شد. در این صورت هزینه واردات نفت از ایران برای کشور های مانند چین؛ هند ، ژاپن و کرده به شدت افزایش می یابد.

یک مقام اجرای در شرکت نفتی در پکن با اطلاعات کامل از نحوه فروش تانکر های جدید به ایران تصریح کرده است که تانکر ها به ایران امکان می دهد در شرایط تحریم؛ نفت بیشتری را جابه جا کند و نام نخستین تانکری که با ظرفیت 318 هزار تن به ایران می رسد، سیف است.  

منابع آگاه اعلام کرده اند که 7 تانکر دیگر نیز تا پایان سال جاری از سوی چین به ایران تحویل داده می شوند و 4 تانکر باقی مانده نیز تا پایان سال 2013 به ایران می رسد تا این قرارداد یک میلیارد و 200 میلیون دلاری به پایان برسد.

مقامات دیگر نیز می گویند که تحریم های آمریکا نمی تواند فروش این تانکر ها را تحت تاثیر قرار دهد و به همین دلیل این قرار داد بدون مشکل در پرداخت اجرایی خواهد شد.

این در حالی است که شرکت ملی نفت ایران در حال حاضر 39 تانکر در اختیار دارد که برای پوشش صادرات 2 میلیون و 600 هزار بشکه ای جمهوری اسلامی کفایت نمی کند. به گفته کارشناسان در صورتی که ناوگان تانکری کنونی ایران به کل ظرفیت خود بدون تاخیر فعالیت کند، تنها می تواند نیمی از صادرات ایران به بازارهای آسیایی را پوشش دهد. این در حالی است که مدت زمان متوسط برای اینکه یک تانکر نفتی از ایران به چین برود حدود 46 روز است. تحلیلگران می گویند ، جمهوری اسلامی برای اینکه بتواند کل صادرات نفتی خود را با تانکر های ایرانی روانه بازارهای جهانی کند به 17 تانکر نفتی دیگر علاوه بر 12 تانکری که هم اکنون سفارش داده شده، نیاز دارد.

تردید بیمه گران

این در حالی است که اغلب شرکت های کشتیرانی در چین و هند از خدمات بیمه اتکایی اروپا استفاده می کنند و در صورتی که بخواهند از تانکر های خود برای حمل نفت ایران استفاده کنند باید از بیمه اتکایی کشور هایی غیر از اروپا استفاده کنند. از سوی دیگر شرکت های ژاپنی نیز با همین مشکل مواجه هستند و مقامات این شرکت ها تاکید دارند که نمی خواهند منافع خود در اروپا را به خطر بیاندازند. البته در این بین برخی شرکت ها نیز تلاش می کنند از حمایت دولت در این زمینه برخوردار شوند تا بتوانند جایگزینی برای پوشش بیمه ای اروپا داشته باشند.

یکی از راه های جایگزین دیگر برای ادامه صادرات نفت ایران به اروپا این است که جمهوری اسلامی بیمه دریایی صادرات نفت را تامین کند یا اینکه از تانکر های متعلق به شرکت ملی نفت ایران به این منظور استفاده کند.

گفتنی است مقامات آمریکایی و اروپایی هنوز در خصوص خبری فروش تانکر های نفتی به ایران از سوی پین واکنش نشان نداده اند. اما پیش تر آمریکا و متحدانش چین را متهم کرده بودند که به جمهوری اسلامی در جهت دور زدن تحریم ها کمک می کند. توسعه ناوگان تانکر های نفتی ایران نیز می تواند از نقطه نظر غرب اقدامی دیگر در راستای دور زدن تحریم هایی باشد که علیه جمهوری اسلامی اعمال می شود.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 


نظر شما :