واکنش ها به سفر به ابوموسی ادامه دارد

آب گل آلود منطقه و ماهیگیری اعراب

۳۰ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۹ کد : ۱۹۰۰۰۱۸ گفتگو
صباح زنگنه، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی معتقد است که ورود یک مقام عالی رتبه سیاسی ایران به جزیره ابوموسی و سخنانی که در آن جا گفته شده، زمینه ساز و محرکی شد که کشورهای عربی از شرایط محیطی سوء‌ استفاده کنند.
آب گل آلود منطقه و ماهیگیری اعراب

دیپلماسی ایرانی: جزایر سه گانه در خلیج فارس هر از چندگاهی سوژه ای به دست کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس می دهد تا به این بهانه علیه ایران فضاسازی کنند. این مسئله اتفاق جدیدی نبوده است. اما سفر رئیس جمهور به یکی از این جزایر که اتفاقا امارات بیشترین حساسیت را در مورد آن دارد و نسبت به آن ادعای حاکمیت دارد، این بار بهانه ای جدی به دست شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس داد تا علیه ایران فضاسازی کنند. عرب ها تا آن جا پیش رفتند که نه تنها امارات بلکه اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس نیز نسبت به ادعای امارات نسبت به ابوموسی موضع گیری کردند. دیپلماسی ایرانی این مسئله را در گفت و گو با صباح زنگنه، کارشناس مسائل خاورمیانه بررسی کرده است.

 

سفر آقای احمدی نژاد به جزیره ابوموسی با واکنش های زیادی از طرف امارات، خلیج فارس و اتحادیه عرب مواجه شده است. این واکنش ها را چگونه ارزیابی می کنید؟

به هر حال کشورها مترصد هر اقدام و عملکردی هستند تا به بهانه آن وحدت مواضع پیدا کنند و زمینه اعمال فشار گسترده به ایران را فراهم آورند.واقع امر این است که با توجه به حضور نیروهای نظامی خارجی در منطقه، بروز تحولات گوناگون، بحث تنگه هرمز و بسته شدن یا نشدن آن، بحث افزایش قیمت نفت در جهان، تشکیل اجلاس 1+5 در همین زمان و دیگر مسائل از جمله عوامل و زمینه های موثری است که بر شدت و حدت این موضوع افزوده و فضا را برای تنش بیشتر در منطقه آمده کرده است.

 

آیا پیش از این هم بحث در مورد ابوموسی این قدر حساسیت زا بوده یا الان به دلیل همین شرایط ویژه ای که شما فرمودید، واکنش ها به این صورت در آمده است؟

در گذشته هم از این گونه مسائل داشته ایم. اما این شرایط موضوع را بسیار حساس تر کرده و برخورد با آن جدی تر صورت گرفته است. ورود یک مقام عالی رتبه سیاسی ایران به جزیره ابوموسی و سخنانی که در آن جا گفته شده، زمینه ساز و محرکی شد که این کشورها از شرایط محیطی سوء‌ استفاده کنند.این نوع تنش ها تنش های مقطعی به نظر می آید و احتمالا بعد از مدتی از شدت این تنش ها کاسته خواهد شد. اما طبیعتا تا مدتی روابط ایران و کشورهای عربی دچار تنش و سردی خواهد بود و رسانه های عربی هم از این فرصت استفاده می کنند تا به ایجاد محدودیت بیشتر برای روابط دوجانبه بپردازند. گفتمان جمهوری اسلامی ایران برای آن ها خوشایند نیست و آن ها تلاش می کنند تا این گفتمان را محدود نمایند.

 

به نظر شما آیا این مسئله می تواند در بحث مذاکرات ایران و 1+5 تاثیرگذار باشد؟

نه؛ این ها دو موضوع جدا از هم هستند. غربی ها و کشورهای عضو گروه 1+5 آگاهی دارند که دستور کار جلسه، یک دستور کار مشخصی است و در چارچوب همان دستور وارد خواهند شد و مذاکره خواهند کرد.

 

بحث سپر دفاع موشکی که درباره کشورهای حاشیه خلیج فارس مطرح شده بود، تا چه حد در بالا گرفتن تنش میان ایران و کشورهای عربی موثر می دانید؟

به نظر می رسد غربی ها سعی می کنند از فرصت های موجود در منطقه خلیج فارس حداکثر استفاده را ببرند. آن ها این کار را از طریق تحریک و تهییج کشورها به ادامه دادن و دامن زدن به مسائل اختلافی انجام می دهند. از طرف دیگر غربی ها با طرح حمایت از این کشورها و ایجاد سپر موشکی و ضد موشکی در صدد پس گرفتن پول هایی هستند که در ازای خرید نفت به این کشورها پرداخت کرده اند. در واقع این موضوع را نباید فراموش کرد که غرب با بحران اقتصادی رو به رو است و مایل است از این طریق به ترمیم اقتصاد بحران زده خود بپردازد.

 

منبع: تحریریه دیپلماسی ایرانی/12 

نظر شما :