نتیجه مذاکرات استانبول

غرب عقب نشست، ایران یک گام جلو آمد

۲۸ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۶:۴۱ کد : ۱۹۰۰۰۶۰ پرونده هسته ای
غربی‌ها پس از 15 ماه حملات رسانه‌ای علیه ایران و در تنگنا قرار دادن آن اکنون دریافته‌اند که بهتر است دست از تهدید بردارند و پای میز مذاکره با تهران بنشینند.
غرب عقب نشست، ایران یک گام جلو آمد
دیپلماسی ایرانی: یک سال پس از اعمال تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران بر سر برنامه هسته‌ای‌اش و در حالی که تهدیدهای نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای این کشور از سوی امریکا و اسرائیل بسیار بالا رفته بود، مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی مذاکرات تازه‌ای را در استانبول ترکی آغاز کردند تا ضمن یافتن برون رفتی از وضعیت فعلی به چارچوبی برای تداوم مذاکرات برسند. برای همین نیز تصمیم گرفتند تا در ماه آینده میلادی گردهم آیند و مذاکراتشان را در بغداد ادامه دهند.

پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست آنلاین، در این باره تحلیل کرده است که غربی‌ها پس از 15 ماه حملات رسانه‌ای علیه ایران و در تنگنا قرار دادن آن اکنون دریافته‌اند که بهتر است دست از تهدید بردارند و پای میز مذاکره با تهران بنشینند، چرا که خوب می‌دانند هزینه مذاکره بسیار کمتر از هزینه تهدید و نتایج آن نیز مثمرثمرتر از اعمال تهدید است. آنها این بار پذیرفتند که به طور طبیعی و به دور از هر گونه تهدید و ایجاد تنش پای میز مذاکره بنشینند و آن‌چه را که سال گذشته در همین استانبول و و در مذاکره با جلیلی رد کرده بودند این بار بپذیرند و درباره جزئیات آن بحث کنند. آنها به رغم این که پذیرفتند در 23 می در بغداد مذاکرات خود با ایران را ادامه دهند ولی روشن است که اختلافات اساسی نیز میان آنها وجود دارد. ایران خواستار لغو تحریم‌های اعمال شده از سوی غرب و اعتراف به حق غنی‌سازی اورانیوم در خاکش برای استفاده در اهداف صلح‌آمیز است و غرب هنوز سختش می‌آید که آش داغی که خودش ناشیانه پخته را از جلوی ایران بردارد.

در همین رابطه ایالات متحده امریکا خواستار تحرک جدی از سوی جمهوری اسلامی ایران برای اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش شده است و در کنار هم‌پیمانش اسرائیل تهدید کرده‌ است در صورتی که ثابت شود ایران در پیگیری برنامه هسته‌ای‌اش اهداف صلح‌آمیز را دنبال نمی‌کند از گزینه زور در برابر آن استفاده خواهد کرد.

شاید به همین دلیل است که یک مقام امریکایی عالی‌رتبه در این باره گفت: «اگر چه فضای مذاکرات بسیار ایجابی، مثبت و خوب بوده و به طور کلی توافق حاصل شده تا مذاکرات به دور دوم کشیده شود ولی ما همچنان به فشارهای خود ادامه می‌دهیم تا زمانی که واقعا ببینیم پیشرفتی ملموس و قابل اجرا حاصل شده و راه حلی دیپلماتیک برای خروج از این تنگنا به دست آمده است.»

در همین رابطه اسرائیل نیز در حالی که چندی پیش صحبت از پذیرفتن حق غنی سازی اورانیوم در خاک ایران زده بود اگر چه گفته بود همچنان هدف تلاویو توقف کامل غنی‌سازی اورانیوم است و می‌خواهد بدین ترتیب مذاکرات استانبول به نتیجه برسد، ابراز داشت در صورتی که ثابت شود ایران به دنبال رسیدن به سلاح هسته‌ای است و نخواهد بخش‌های مرتبط با تکنولوژی ساخت بمب هسته‌ای را متوقف کند، اقدام به حمله پیشگیرانه خواهد کرد. این مواضع اسرائیلی‌ها بار دیگر باعث نگرانی جامعه جهانی بر سر وقوع احتمال جنگی جدید در منطقه شده است.

اما با همه این احوال نتیجه‌بخش بودن مذاکرات و خروج خندان مذاکره‌کنندگان ایرانی و اروپایی از آن تا اندازه‌ای توانست از نگرانی‌های اسرائیلی‌ها بکاهد. اگر چه شاهین‌های اسرائیلی همانند شاهین‌های بسیاری از کشورهای غربی و امریکایی همچنان نسبت به صادق بودن نیات ایران شک و شبهه وارد می‌آورند و تهران را متهم می‌کنند که می‌خواهد از طریق مذاکرات وقت بخرد.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست گروه شش کشور مذاکره کننده هسته‌ای با ایران را بر عهده دارد، از روند مذاکرات ابراز خوشحالی کرد و گفت: «انتظار می‌رود که این نشست‌ها بتواند به نتایج ملموسی برسد تا اعتماد جامعه جهانی به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌ ایران تامین شود.»

اشتون همچنین گفت: «این مذاکرات مفید و سازنده بود. اکنون به جهتی متمایل شده‌ایم که بتوانیم گفت‌وگوهای سازنده و موثری داشته باشیم.»

آن‌چه روشن است فعلا غرب یک گام در برابر ایران به عقب نشسته و پذیرفته است که با ایران مذاکرات سازنده‌ای داشته باشد. این اتفاق قطعا بیش از هر چیزی موفقیتی بزرگ برای ایران محسوب می‌شود. ایرانی که تا بدین لحظه نه حاضر شده از برنامه هسته‌ای‌اش کوتاه بیاید و نه پذیرفته غنی‌سازی را در خاک خود متوقف کند.
منبع: دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :