دو قطبی اولاند ـ سارکوزی

اولاند شانس بیشتری دارد

۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۳:۴۶ کد : ۱۹۰۰۰۶۲ گفتگو
دکتر پیروز ایزدی، کارشناس مسائل فرانسه در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی به آخرین تحولات انتخابات ریاست جمهوری فرانسه می پردازد و معتقد است انتخابات فرانسه حالت دو قطبی پیدا کرده است.
اولاند شانس بیشتری دارد

دیپلماسی ایرانی: در حالی که تنها یک هفته به دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه زمان باقی است، نظر سنجی ها از اقبال عمومی نسبتا بیشتر به فرانسوا اولاند، نامزد سوسیالیست فرانسه، در مقایسه با نیکلا سارکوزی خبر می دهند. در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که روز بیست و دوم آوریل (سوم اردیبهشت 1391) برگزار می شود، علاوه بر سارکوزی و اولاند، خانم مارین لوپن، رهبر حزب راستگرایان افراطی فرانسه موسوم به جبهه ملی، ژان لوک ملانشون، از جبهه چپ فرانسه و فرانسوا بایرو، رهبر حز مودم  با هم به رقابت می پردازند. دیپلماسی ایرانی مهم ترین موضوعات مطرح در این انتخابات  را در گفت و گو با دکتر پیروز ایزدی، کارشناس مسائل فرانسه بررسی کرده است:

 

به نظر می رسد رقابت اصلی میان آقای سارکوزی و اولاند در جریان است. اصلی ترین موضوعاتی که می تواند در رقابت های انتخاباتی در فرانسه تاثیرگذار باشد چیست؟

مهم ترین متغیری که می تواند بر رفتار رای دهندگان فرانسوی تاثیر گذارد مسائل اقتصادی است. مدتی است که فرانسه در پرتو بحران های اقتصادی که هم در سطح جهان و هم در سطح اروپا اتفاق افتاد، دچار رکود اقتصادی شده است و از رشد اقتصادی این کشور کاسته شده است. نرخ بیکاری در این کشور بسیار بالا است و عددی نزدیک به ده درصد را نشان می دهد. قدرت خرید مردم کاهش یافته و موازنه تجاری این کشور منفی شده و دچار کسر بودجه گردیده است. این ها مشکلات اقتصادی فرانسه است که البته دولت برای جبران کسر بودجه سیاست های ریاضتی مانند افزایش مالیات بر ارزش افزوده و حذف پست ها و مشاغل دولتی و کوچک سازی دولت و کاهش خدمات و مزایای اجتماعی را در پیش گرفته که این اقدامات نیز به مشکلات اضافه کرده و باعث نارضایتی اجتماعی بیشتری شده است.

 

وضعیت هر یک از این کاندید ها چگونه است؟ آیا نظر سنجی هایی در این خصوص منتشر شده است؟

نظرسنجی های منتشر شده نشان می دهد که در دور اول این دو نامزد رقابت نزدیکی با یکدیگر دارند. به طوری که بعضی از نظر سنجی ها نشان می دهد آقای سارکوزی با اختلاف یک و نیم تا دو درصد جلوتر است. اما در دور دوم، نظر سنجی ها نشان می دهد که آقای اولاند بین هشت تا ده درصد از آقای سارکوزی جلوتر است.

 

بنابراین احتمال بیشتری وجود دارد که آقای اولاند انتخاب شود؟

بله؛ فعلا نظر سنجی ها این مسئله را نشان می دهد.

 

موضوعات سیاست خارجی تا چه حد در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تاثیرگذار است؟

تاثیر موضوعات سیاست خارجی در انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه بسیار کم است. اولا همیشه در فرانسه این گونه بوده است که وضعیت اقتصادی و معیشتی اولین دغدغه رای دهندگان است. مسائل سیاست خارجی چندان تاثیری در رفتار رای دهندگان ندارد. ثانیا مواضع دو کاندیدا در مورد مسائل سیاست خارجی نیز چندان تفاوتی با یکدیگر نمی کند.

 

به نظر می رسد بعضی از مسائل سیاست خارجی ، می تواند در مسائل اقتصادی داخلی تاثیر گذار باشد. به طور مثال تحریم نفت ایران روی قیمت بنزین و حامل های انرژی در کشورهای اروپایی تاثیر گذاشت. این گونه مسائل چقدر در بحث انتخابات فرانسه تاثیرگذار است؟

در این مورد بحث زیادی صورت نگرفته است. آقای اولاند در این خصوص گفته است که من هم طرفدار وضع تحریم های سخت گیرانه علیه ایران هستم اما تنها مسئله ای که در حال حاضر می تواند وجود داشته باشد این است که آقای اولاند در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهور بیشتر توجه خود را معطوف به مسائل داخلی خواهد کرد و آن جاه طلبی ها و بلند پروازی های آقای سارکوزی را برای نقش آفرینی در مسائل بین المللی ندارد. در نتیجه می توان انتظار داشت که در صورتی که او به ریاست جمهوری برسد نقش پیشگامی و پیشتازی آقای سارکوزی را رها می کند و مانند سارکوزی وارد صحنه نخواهد شد. اما مواضع اصولی اولاند نیز هم سویی با اردوگاه غرب خواهد بود.

 

بنابراین دو حزبی که در حال رقابت هستند، در مسائل مربوط به سیاست خارجی چندان تفاوت دیدگاه ندارند؟

خیر. تفاوتی ندارند. ممکن است در عمل تفاوت های جزئی داشته باشند. مثلا در مورد افغانستان آقای اولاند گفته است که من یک سال زود تر از آن چه آقای سارکوزی گفته بود نیروهای فرانسه را از افغانستان خارج می کنم. یا در مورد اتحادیه اروپا و چگونگی برون رفت از بحران یورو تا حدی اختلاف نظر وجود دارد. اما این ها اختلاف نظر اساسی به حساب نمی آید. هر چند که آقای اولاند با عضویت مجدد فرانسه در بخش نظامی ناتو در زمانی که آقای سارکوزی فرانسه را دوباره وارد ستاد فرماندهی ناتو کرد، مخالف بود اما الان گفته است که قصد ندارد که بار دیگر فرانسه را از بخش نظامی ناتو خارج نماید.

 

جمع بندی شما از مجموعه شرایطی که در فضای انتخاباتی فرانسه جریان دارد چیست؟

به نظر می رسد در فضای انتخاباتی فرانسه، آقای سارکوزی برای این که بتواند رای بیشتری جمع کند، تلاش کرده که به سمت راست گرایش نشان دهد تا جایی که حتی به راست افراطی هم متمایل شده است تا آرای جبهه ملی را به نفع خود مصادره کند. به همین دلیل مسائل مربوط به امنیت و مهاجرت را پیش کشید. حتی اعلام کرد که من درخواست بازنگری در قانون شنگن را دارم.

از طرف دیگر با توجه به این که جبهه چپ که متشکل از احزاب چپ گرا و حزب کمونیست فرانسه است، راه حل هایی در برنامه های اقتصادی ارائه دادند و در این برنامه ها به عدالت اجتماعی بیشتر و اخذ مالیات های بیشتر از کسانی که در آمد بالا دارند، آقای اولاند را تحت فشار قرار دادند تا او نیز بیشتر به سمت چپ افراطی بغلطد. در نتیجه حالت دو قطبی در این انتخابات بیشتر شده است. به این صورت که سارکوزی در صدد است که آرای راست افراطی را به دست آورد و آقای اولاند هم در پی جلب آرای چپ افراطی است. لذا مواضع این دو حالت دو قطبی پیدا کرده و این بیشتر در مورد مسائل اقتصادی صدق می کند و نه مسائل مربوط به سیاست خارجی.به هر حال تا کنون نظر سنجی ها با توجه به عدم محبوبیت سارکوزی در بین مردم، نشان داده است که حزب سوسیالیست آقای اولاند از اقبال بیشتری برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه برخوردار است.

 

تهیه کننده:‌ تحریریه دیپلماسی ایرانی/12 

نظر شما :