نگرانی رژِیم اسرائیل از قراردادهای تسلیحاتی عراق با امریکا

تلاویو از نزدیکی تهران – بغداد می‌ترسد

۲۹ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۵:۲۲ کد : ۱۹۰۰۱۳۸ اخبار اصلی
آن‌چه بیش از همه باعث نگرانی اسرائیل شده فروش 36 فروند جنگنده اف 16 با همان توانایی‌های مشابه در اسرائیل است که بیم آن می‌رود ایران بتواند از طریق عراق به تکنولوژی آن دست یابد.
تلاویو از نزدیکی تهران – بغداد می‌ترسد

دیپلماسی ایرانی: دکتر دوری گلد، سفیر اسبق اسرائیل در سازمان ملل که از نزدیکان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم محسوب می‌شود بر این اعتقاد است که ایران به دلیل مصالح استراتژیک، اقتصادی و دینی‌اش تصمیم به افزایش نفوذ در عراق پس از عقب‌نشینی نیروهای امریکایی از این کشور گرفته و هدف اساسی ایران از این کار نیز این است که اطمینان یابد عراق تا آن اندازه قدرتمند نخواهد شد که بخواهد همانند دوران صدام حسین تهدیدی برای آن باشد.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، گلد همچنین گفت: «ایران تلاش می‌کند تا آن‌جا که ممکن است در عراق نفوذ کند تا جایی که دولتی وابسته به ایران در آن جا روی کار باشد و بتواند خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه را تحقق بخشد.»

در همین رابطه، رسانه‌های صهیونیستی به مواضع اخیر وزارت جنگ امریکا، پنتاگون، بر سر فروش جنگنده‌های اف 16 امریکایی به عراق که قرارداد آن در سال گذشته میلادی امضا شد، پرداخته‌اند و تحلیل کرده‌اند که فروش این جنگنده‌ها با آن‌چه امریکایی‌ها به واسطه آن اقدام به اشغال عراق در سال 2003 کردند، تناقض دارد.

منابع آگاه به روزنامه صهیونیستی جراژلیم پست، گفته‌اند که اسرائیل از افزایش توانایی‌های نظامی عراق به شدت احساس نگرانی می‌کند. به ادعای این روزنامه اسرائیل از طریق منابع جاسوسی خود اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد ایران تلاش دارد از لحاظ سخت‌افزاری حضور خود را در عراق بیش از پیش تقویت کند. یکی از مقام‌های بلندپایه اسرائیلی که نامی از او برده نشده است، در این رابطه به این روزنامه اسرائیلی گفت که آن‌چه بیش از همه باعث نگرانی اسرائیل شده فروش 36 فروند جنگنده اف 16 با همان توانایی‌های مشابه در اسرائیل است که بیم آن می‌رود ایران بتواند از طریق عراق به تکنولوژی آن دست یابد.

این مقام اسرائیلی همچنین گفت: «تلاویو به شدت اوضاع جاری در عراق را زیر نظر دارد اگر چه می‌داند تحولات جاری در آن کشور ناگهانی رخ نمی‌دهد. خصوصا که پس از خروج نیروهای امریکایی از عراق دیگر اطلاعات چندانی از تحولات جاری در این کشور ندارد.»

اسرائیلی‌ها به شدت از این نگران هستند که عراق در کنار لبنان و سوریه به دشمنی تازه علیه آنها تبدیل شود و به جمع کشورهای حامی مقاومت بپیوندد. عراق از سال 2003 که امریکا به آن حمله کرد و رژیم بعثی در آن سرنگون شد تهدیدی برای اسرائیل محسوب نمی‌شد اما اکنون با خروج نیروهای امریکایی از این کشور و افزایش نفوذ ایران در آن و گسترش روابط بغداد – تهران، تلاویو از این می‌ترسد که به دشمنی جدید در خاورمیانه آن هم در چارچوب نقشه مقاومتی که ایران برای منطقه ترسیم کرده تبدیل شود.

دکتر گلد در این باره می‌گوید: «چگونه می‌توانیم به عراق پس از عقب‌نشینی نیروهای امریکایی بنگریم؟ در حالی که خوب می‌دانیم از حالا به بعد نقش عراق در خاورمیانه را این ایران است که تعیین می‌کند. به خصوص که پس از حمله امریکا به عراق در سال 2003 و صعود احزاب شیعی به هسته اصلی قدرت در این کشور ایران توانست از کانال‌های تازه خود تاثیرات جدیدی بر عراق بگذارد. ایران توانست پس از سقوط صدام حسین حضور موثری در عراق داشته باشد و از پشت پرده بسیاری از هم‌پیمانی‌ها را شکل دهد. همین هم‌پیمانی‌ها بودند که از نوری مالکی حمایت کردند تا به کرسی نخست‌وزیری برسد.»

دکتر گلد همچنین می‌گوید: «اکنون ایران با قدرتی که در عراق دارد، از بغداد و نوری مالکی می‌خواهد که از نظام بشار اسد در سوریه حمایت کند. حمایت عراق از سوریه ائتلافی در برابر حمایت ترکیه از مخالفان اسد تشکیل می‌دهد.»

وی تاکید می‌کند، پس از خروج نیروهای امریکایی از عراق اسرائیل مجبور است که استراتژی خود را در خاورمیانه تغییر دهد. میان سال‌های 1980 تا 1988 که جنگ ایران و عراق جریان داشت، ایران تنها لبنان را در منطقه داشت. ولی از زمانی که رژیم بعثی در عراق سرنگون شد، بغداد به هم‌پیمان ایران تبدیل شد و حالا ایران تنها اردن را در منطقه پیش روی خود می‌بیند که به آن نیز در حال حاضر فشار می‌آورد که جلوی نفوذ آن در منطقه را نگیرد. در صورت فائق آمدن بر اردن، ایران می‌تواند جبهه شرقی اسرائیل را به طور کامل به کنترل خود در آورد.

گلد همچنین می‌گوید: «برای رویارویی با این نفوذ امریکا حمایت‌های خود را از اردن افزایش داده است. پیشنهاد عضویت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به اردن نیز در همین راستا بوده است. ولی آنها در حال حاضر از این پیشنهاد پشیمان شده‌اند و پیشنهاد خود را پس گرفته‌اند.»

وی این موضوع را بهانه‌ای برای سرپیچی تلاویو برای عقب‌نشینی از کرانه باختری که از سال 1967 تحت اشغال این رژیم است، می‌داند.

تهیه کننده: دیپلماسی ایرانی



نظر شما :