امارات متحده عربی مدعی شد

جنجال بر سر جزایر سه گانه و تهدید امنیت بین المللی

۲۹ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۷:۳۱ کد : ۱۹۰۰۱۷۲ اخبار اصلی
در واکنش به جنجال های اخیر بر سر مالکیت جزایر سه گانه بین ایران و امارات ، مقامات در امارات متحده عربی هشدار دادند که جنجال بر سر این جزایر می تواند امنیت بین المللی را تهدید کند.
جنجال بر سر جزایر سه گانه و تهدید امنیت بین المللی

دیپلماسی ایرانی: در واکنش به جنجال های اخیر بر سر مالکیت جزایر سه گانه بین ایران و امارات ، مقامات در امارات متحده عربی هشدار دادند که جنجال بر سر این جزایر می تواند امنیت بین المللی را تهدید کند.

این در حالی است که امارات متحده عرب سفیر ایران در ابوظبی را فراخوانده را مراتب اعتراض خود در نسبت به سفر محمود احمدی نژاد به جزیره ابوموسی اعلام کند. مالکیت ابوموسی به همراه تنب بزرگ و تنب کوچک از دیرباز موضوع اختلاف ایران و امارات بوده است و سفر رئیس جمهور ایران به یکی از این جزایر خشم امارات را برانگیخته کرده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از شیخ عبدالله بن زیاد آل نهیان گزارش داده است که عدم حل این موضوع مورد اختلاف می تواند صلح و امنیت بین المللی را به چالش بکشد.

وی در کنفرانس خبری در ابوظبی تصریح کرد، از برادران ایرانی می خواهیم این تنش را تعدیل کرده و با دستور کاری شفاف پای میز مذاکره بازگردند.

وزیر خارجه امارات نیز در ملاقات با سفیر احضار شده ایران در ابوظبی نامه ای را به وی تحویل داده که در متن آن سفر احمدی نژاد مورد انتقاد قرار گرفته و محکوم شده است. در این نامه همچنین ادعا شده که این سفر حق حاکمیت امارات متحده عربی را نقض کرده است.

در مقابل ایران نیز به کشور های عربی در حوزه خلیج فارس هشدار داده است که در صورتی که در مورد مجادله بر سر جزایر سه گانه به احتیاط رفتار نکنند ، شرایط بسیار پیچیده تر خواهد شد.

این در حالی است که عربستان سعودی نیز سفر احمدی نژاد را محکوم کرده است.

کابینه عربستان که روز دوشنبه در ریاض تشکیل جلسه داده بود نیز این سفر را نقض حاکمیت امارات توصیف کرده بود.

گفتنی است امارات علاوه بر احضار سفیر ایران، نامه اعتراض آمیزی را نیز به سازمان ملل ارسال کرده و ضمن انتقاد از سفر احمدی نژاد خواستار حل مساله از طریق مذاکره و زیر نظر یک دادگاه بین المللی شده است. به همین منظور شیخ عبدلله روز یکشنبه با نمایندگان کشور های عضو شورای امنیت سازمان ملل در ابوظبی دیدار کرده و موضع عربستان در خصوص این سفر تحریک آمیز را به اطلاع آنها رسانده است.

این در حالی است که تهران تاکید دارد که سفر احمدی نژاد با توجه به اینکه اسناد ثابت می کند خلیج فارس، ایرانی است، یک موضوع کاملا داخلی بوده است. با این وجود وزیران امور خارجه کشور های عضو شورای همکاری خلیج فارس، امروز ( سه شنبه) در قطر تشکیل جلسه داده اند.

گفتنی است ایران و امارات هر دو تاکید دارند که مالکیت ارضی جزایر سه گانه از آن آنهاست.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز در این زمنیه گزارش داد که امارات از سفر رئیس جمهور ایران بسیار خشمگین است و هشدار داده که این بحران نمی تواند تا ابد ادامه پیدا کند.

به گزارش این روزنامه در حالی که عربستان نیز اقدام احمدی نژاد را محکوم کرده؛ وزیران امور خارجه ایران نیز سفیر عربستان را احضار کرده تا از وی در مورد دستگیری تعدادی ایرانی در شرق عربستان توضیح بخواهد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10



( ۱ )

نظر شما :