پیش‌بینی مذاکرات پیچیده در بغداد

دیپلمات‌های غربی از نشست استانبول می‌گویند

۳۰ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۳:۵۹ کد : ۱۹۰۰۱۸۷ پرونده هسته ای
گفته می‌شود آن‌چه باعث ایجاد خوشبینی نزد غربی‌ها پس از انجام مذاکرات هسته‌ای استانبول شده، شیوه مذاکرات هیئت ایرانی در استانبول به ریاست سعید جلیلی بوده است.
دیپلمات‌های غربی از نشست استانبول می‌گویند
دیپلماسی ایرانی: پس از برگزاری موفق نشست استانبول که در آن هر دو طرف ایرانی و اروپایی پس از نزدیک به 9 ساعت مذاکره راضی از آن خارج شدند، ایران از زبان علی‌ اکبر صالحی، وزیر امور خارجه گفته است که آمادگی دارد در نشست آتی در بغداد در صورت رفع کامل تحریم‌ها همه مشکلاتش را با غرب حل و فصل کند. اما اتحادیه اروپا در پاسخ به این اظهارات صالحی گفته است که در وضعیت فعلی چنین کاری ممکن نیست.

صالحی گفت: «اگر غرب بخواهد اعتماد سازی کند باید که تحریم‌ها را تعلیق کند چرا که این کار می‌تواند در روند مذاکرات برای رسیدن به نتیجه سرعت ببخشد. اگر آنها حسن نیت داشته باشند می‌توان از این مرحله به آسانی گذشت، ما برای حل سریع همه مشکلات آمادگی داریم.»

اما ویلی سوندال، وزیر امور خارجه دانمارک که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، گفت: «در وضعیت فعلی تا زمانی که ایران التزامات عملی در خصوص برنامه هسته‌ای‌اش نداشته باشد نمی‌توان صحبتی از کاهش تحریم‌ها زد.»

وی که در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرده بود در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص احتمال کاهش تحریم‌ها در صورت تداوم مذاکرات با ایران گفت: «به اعتقاد من این بسیار خطرناک خواهد بود که موضعی اتخاذ کنیم که به ایرانی‌ها بگوییم، جزئی از تحریم‌ها را لغو خواهیم کرد. ایرانی‌ها قهرمانان جهان در انجام مذاکرات طولانی بدون نتیجه هستند.»

از سوی دیگر مسکو تاکید کرد، به هیچ وجه افزایش تحریم‌ها علیه تهران را نمی‌پذیرد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پس از بحث درباره پرونده هسته‌ای کشورمان با یاکوف امیدرور، مدیر شورای امنیت ملی اسرائیل در مسکو اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران را قویا رد کرد و گفت: «به هیچ وجه امکان ندارد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.»

وی سپس از سیاست‌های تلاویو انتقاد کرد و گفت: «هر گونه تلاش خطرناک، غیر مفید و بهره‌برداری از گزارش‌ها علیه پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران که بخواهد تنشی تازه ایجاد کند کاملا مردود است و مسکو به هیچ وجه تنش‌های مصنوعی برای فشار بیشتر به تهران را نمی‌پذیرد.»

به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، چاپ لندن، این در حالی است که غربی‌ها پس از اظهار نظرهای تند اسرائیل و بریتانیا تا اندازه‌ای از لحن خوشبینانه خود که پس از انجام مذاکرات استانبول بر زبان می‌راندند، فاصله گرفته‌اند و اظهار داشته‌اند که پیش‌بینی می‌کنند دور بعدی مذاکرات که قرار است 23 ماه آینده میلادی در بغداد برگزار شود، بسیار پیچیده باشد.

اما با این حال گفته می‌شود آن‌چه باعث ایجاد خوشبینی نزد غربی‌ها پس از انجام مذاکرات هسته‌ای استانبول شده، شیوه مذاکرات هیئت ایرانی در استانبول به ریاست سعید جلیلی بوده است. وی در طول مذاکرات صحبتی از دو شرطی که در مذاکرات 15 ماه پیش استانبول با طرف اروپایی انجام داد و باعث شکست مذاکرات شد، به میان نیاورد و این بار تنها بر استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و لغو تحریم‌ها تا بهبودی‌ای در مسیر مذاکرات حاصل شود، تاکید کرد. در حالی که در مذاکرات قبلی وی بر حق ایران در غنی‌‌سازی اورانیوم و لغو تحریم‌ها به عنوان پیش شرط مذاکرات تاکید کرده بود.

دیپلمات‌های غربی می‌گویند که در دور اول نشست استانبول، گفت‌وگوها بسیار پروتکلی بود به گونه‌ای که هر کدام از دو طرف تنها به خواندن برگه‌های خود اکتفا کردند. اما پس از آن و با ابتکار عمل طرف ایرانی، کاترین اشتون، مذاکره کننده اروپایی و هیئت‌های روسی و چینی مذاکرات دو جانبه‌ای با طرف ایرانی انجام دادند. هیچ مذاکره‌ دو جانبه‌ای نیز با هیئت امریکایی بر خلاف اخباری که منتشر شده بود، صورت نگرفت.

در همین رابطه دیپلمات‌های غربی گفتند که کارشناسان دو طرف ظرف روزهای آینده تشکیل جلسه خواهند داد تا دستورالعمل نشست بغداد را تهیه کنند. این دیپلمات‌ها می‌گویند که ایرانی‌ها پذیرفته‌اند که با آنها مذاکره با هدف مذاکره صورت نمی‌گیرد بلکه مذاکره می‌شود تا در چارچوب تصمیم‌های اتخاذ شده جامعه جهانی و شورای امنیت نتیاج واقعی حاصل شود. به‌رغم این که ایران تمایل خود را بر اجرای طرح گام به گام ابراز داشته است هنوز طرف‌های غربی پاسخ روشنی به اجرای این طرح نداده‌اند. قرار است در نشست کارشناسان دو طرف ایرانی و غربی درباره سناریوهایی که ایران برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای مطرح می‌کند و همچنین واکنش طرف غربی در قبال آنها و همچنین سناریوهای پیشنهادی‌اش بحث و تبادل نظر شود.

در پاسخ به ادعاهای اسرائیل که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم گفته بود دادن مهلت شش هفته‌ای 1+5 به ایران برای تداوم مذاکرات در بغداد هدیه‌ای به ایران برای ادامه غنی‌سازی است، دیپلمات‌های اروپایی این اظهارات را رد کردند و گفتند که شش کشور مذاکره‌کننده با ایران برای این هدف مذاکره می‌کنند که مذاکرات به نتیجه برسد. پیش از این باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا نیز در کلمبیا ادعاهای نتانیاهو را رد کرده بود.

دیپلمات‌های امریکایی نیز گفتند که به ایران ابلاغ کرده‌اند که امریکا می‌تواند بپذیرد که ایران در خاک خود غنی‌سازی اورانیوم داشته باشد به شرطی که به سه شرط التزام داشته باشد که عبارتند از تعلیق فعالیت‌های تاسیسات هسته‌ای فردو در نزدیکی قم، توقف غنی‌سازی 20 درصدی و خروج اورانیوم غنی‌شده از ایران. این طرح قبلا هم مطرح شده بود که به دلیل مخالفت طرف ایرانی دیگر مطرح نشد.    
تهیه کننده: دیپلماسی ایرانی

نظر شما :