در آستانه نشست سران شورای همکاری خلیج فارس

تاسیسات هسته‌ای ایران ایمن هستند

۲۸ آذر ۱۳۹۰ | ۱۹:۱۹ کد : ۱۹۰۰۳ اخبار اصلی
به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لندن، به رغم این که انتظار می‌رود بحث بهار عربی بر اساس گزارش امیر ترکی بن محمد، وکیل روابط چند جانبه وزارت امور خارجه عربستان مورد بررسی قرار بگیرد انتظار می‌رود در نشست امروز صحبتی درباره ایران نشود.
تاسیسات هسته‌ای ایران ایمن هستند
دیپلماسی ایرانی: سی و دومین نشست رهبران شورای همکاری خلیج فارس در حالی امروز دوشنبه فعالیت خود را در ریاض آغاز می‌کند که تصویب نهایی عضویت اردن و مغرب در این شورا در دستور کار است.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لندن، به رغم این که انتظار می‌رود بحث بهار عربی بر اساس گزارش امیر ترکی بن محمد، وکیل روابط چند جانبه وزارت امور خارجه عربستان مورد بررسی قرار بگیرد انتظار می‌رود در نشست امروز صحبتی درباره ایران نشود.

عبداللطیف الزینی، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس نیز درباره گمانی‌زنی‌های برخی رسانه‌ها درباره بررسی موضوع کاهش روابط با تهران در نشست سران این شورا در ریاض گفت: «در میان اعضای شورای همکاری هیچ نیتی برای کاهش روابط با ایران مطرح نیست و کشورهای عضو شورا هیچ طرحی برای این کار ندارند.»

برخی تحلیل‌گران بر این اعتقادند که سفر حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران به عربستان سعودی و دیدارش با مقام‌های ارشد این کشور از جمله امیر نایف، ولیعهد و وزیر کشور عربستان تاثیر به سزایی در کاهش مواضع خصمانه کشورهای شورای همکاری عیله ایران داشته است به گونه‌ای که پیش بینی می‌شود در بیانیه اختتامیه این نشست نیز هیچ اشاره‌ای به ایران نشود.

در نشست امروز شورای همکاری خلیج فارس ابوبکر القربی، وزیر امور خارجه یمن نیز حاضر خواهد شد و در باره آخرین تحولات جاری در کشورش گزارشی ارائه خواهد داد. همچنین انتظار می‌رود درباره حل بحران سیاسی در یمن نیز در این نشست بحث‌هایی صورت بگیرد.

بحث درباره ایجاد بازار مشترک کشورهای عربی شورای همکاری نیز از دیگر موضوعات مورد بحث در نشست امروز خواهد بود. مصطفی الشمالی، وزیر دارایی و بهداشت کویت در این باره گفت: «در نشست امروز درباره تشکیل این بازار مشترک تا سال 2015 تصمیم‌ نهایی گرفته خواهد شد.»

در حالی که پیش‌بینی می‌شود رهبران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس همگی در نشست امروز شرکت داشته باشند، ملک عبدالله، پادشاه عربستان در تماس تلفنی با شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، امیر امارات متحده عربی به اطلاع او رسانده است که نمی‌تواند در نشست امروز شورای همکاری خلیج فارس شرکت کند.

ترکی بن محد درباره نتایج این نشست پیش‌بینی کرد که یک موضع واحد مبتنی بر یک رویکرد واحد که منطبق با متغیرهای منطقه عربی باشد، از سوی اعضای شورا اتخاذ شود.

وی همچنین درباره سیاست کشورش در قبال ایران نیز گفت: «ما نیازی نداریم که خواسته‌های دیگران را اجابت کنیم. شورای همکاری تهدیدهای ایران را نمی‌پذیرد  و به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد که امنیت و ثباتش متزلزل شود.»

این در حالی است که تصمیم گرفته شده است که درباره ایران و علیه آن صحبتی صورت نگیرد و گزارش وزرای محیط زیست شورای همکاری ملاک بحث و نظر رهبران شورا درباره ایران و پرونده هسته‌ای آن باشد. در این گزارش تاکید شده است که هیچ گونه اشعه آلوده کننده‌ای از سوی نیروگاه‌های هسته‌ای ایران متصاعد نشده و تا کنون هیچ تهدید زیست محیطی از سوی ایران در این رابطه متوجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نشده است.

الزیانی نیز تاکید کرد، نشست امروز به ریاست پادشاه عربستان افتتاح می‌شود (که البته به دلیل احتمال عدم حضور وی نماینده‌ای از جانب او نشست را افتتاح خواهد کرد.)

وی همچنین گفت: «در نشست امروز درباره عضویت مغرب و اردن بحث می‌شود و تصمیم نهایی گرفته خواهد شد.»

این در حالی است که پادشاهی عمان به اطلاع طرف اردنی خود رسانده است که اکثریت قاطع مردم کشورهای شورای همکاری مخالف عضویت اردن در شورای همکاری هستند و بهتر است که امان خود در این تصمیم تجدید نظر کند.

 

نظر شما :