سوئیس نمی خواهد بانک مرکزی جمهوری اسلامی را تحریم کند

موقعیت دشوار حافظ منافع آمریکا در ایران

۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۲۳:۱۴ کد : ۱۹۰۰۳۴۷ اخبار اصلی
سوئیس که از سال 1980، پس از انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی و ماجرای گروگانگیری اعضای سفارت آمریکا در تهران، حافظ منافع ایالات متحده در ایران به شمار می رود، می کوشد تا همچنان موقعیت خود را به عنوان کانال ارتباطی تهران – واشینگتن حفظ کند.
موقعیت دشوار حافظ منافع آمریکا در ایران

دیپلماسی ایرانی: دولت سوئیس به تازگی اعلام کرده دامنه تحریم های خود علیه جمهوری اسلامی را به 11 شخص حقیقی و حقوقی دیگر گسترش می دهد اما قصد ندارد اقدامی علیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی انجام دهد. این در حالی است که آمریکا و اتحادیه اروپا قصد دارند از اوایل تابستان تحریم هایی را علیه این بانک و همچنین فروش نفت ایران اعمال کنند. هرچند سوئیس عضو اتحادیه اروپا نیست و به طور مستقیم از ایران نفت وارد نمی کند اما همراهی این کشور با استراتژی واشینگتن و متحدان اروپایی اش علیه تهران از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

سوئیس که از سال 1980، پس از انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی و ماجرای گروگانگیری اعضای سفارت آمریکا در تهران، حافظ منافع ایالات متحده در ایران به شمار می رود، می کوشد تا همچنان موقعیت خود را به عنوان کانال ارتباطی تهران – واشینگتن حفظ کند. مقامات در سوئیس می گویند بانک مرکزی جمهوری اسلامی نقش مهمی در اقتصاد ایران دارد و به همین دلیل آن را تحریم نمی کنند. اما کاخ سفید و دوستانش در آنسوی آتلانتیک با اشاره به همین نقش بانک مرکزی جمهوری اسلامی قصد دارند با تحریم آن اقتصاد ایران را تحت فشار قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، هرچند سوئیس پیش تر نیز حساب های ایرانیان در این کشور را مسدود کرده است اما بانک های سوئیس بارها متهم شده اند که به اشخاص نزدیک به دولت تهران اجازه داده اند از طریق حساب هایی در این بانک ها ، تجارت کنند.

در حال حاضر نیز دولت سوئیس می گوید که در آینده در خصوص همراهی با تحریم ها علیه صادرات نفتی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی تصمیم گیری خواهد کرد. تاخیری که می تواند در تئوری به این معنی باشد که تاجرانی که در سوئیس هستند می توانند پس از اعمال تحریم های نفتی اروپا به روابط خود با ایران ادامه دهند. هرچند که به گفته کارشناسان صنعتی، با توجه به تحریم ها، تامین مالی تجارت با ایران بسیار دشوارتر خواهد بود.

از سوی دیگر شرکت های نفتی ویتول و گلنکور در سوئیس تاکید دارند که از تحریم ها پیروی می کنند اما این نکته را روشن نکرده اند که هدف آنها پیروی از تحریم های اتحادیه اروپا است یا اینکه تنها دنباله رو تحریم های سوئیس هستند.

خبرگزاری رویترز به نقل از برخی تحلیلگران می نویسد، به نظر نمی رسد که سوئیس بخواهد اقدامات بسیار سختگیرانه ای را علیه شرکت های نفتی اعمال کند. یک منبع دیپلماتیک در اروپا نیز بر این باور است که سوئیس نقطه های مشترکی با نگرانی های اتحادیه اروپا در مورد ایران دارند اما در عین حال نگران موقعیت خود در ایران به عنوان حافظ منافع آمریکا است.

برخی بر این باورند که تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی از سوی سوئیس نمی تواند تاثیری بر موقعیت این کشور به عنوان حافظ منافع آمریکا داشته باشد، چرا که در هر صورت ایران و آمریکا رابطه دیپلماتیک ندارند و یک کشور ثالث باید نقش واسطه را ایفا کند. با توجه به سابقه بیش از 3 دهه سوئیس برای ایفای این نقش نیز این کشور مناسب تر از هر گزینه دیگر به نظر می رسد. اما در عین حال اعمال تحریم علیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی در پاییز گذشته، ماجرای حمله به سفارت انگلیس در تهران و کاهش روابط دیپلماتیک به پایین ترین سطح را به دنبال داشته است.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 


نظر شما :