تحولات ارمنستان در نقطه اوج است

ضرورت هوشیاری ایران برای مقابله با سوءاستفاده محور صهیونیستی - تورانی

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۶۰۰۹ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: احسان موحدیان
احسان موحدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: امروز باگرات گالستانیان وعده داد ظرف ۷ تا ۱۰ روز آینده تکلیف ارمنستان مشخص خواهد شد. البته چشم انداز چنین تحولی بعید و مبهم است، اما عکس العمل مردم ارمنستان خطاب به درخواست اعتصاب عمومی و نافرمانی مدنی گالستانیان مشخص خواهد کرد آنچه امروز رخ داد ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ ارمنستان خواهد بود یا چند هفته قبل از وقوع کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲.
ضرورت هوشیاری ایران برای مقابله با سوءاستفاده محور صهیونیستی - تورانی

دیپلماسی ایرانی: آنچه این روزها به شکلی بی سابقه در ارمنستان در اعتراض به واگذاری روستاهای منطقه تاووش به باکو به رهبری یک مقام مذهبی کلیسای ارمنی باگرات سربازان گالستانیان در حال وقوع است، با تجمع گسترده معترضان در میدان جمهوری ایروان به نقطه عطف خود نزدیک شده است.

اسقف گالستانیان که ظاهرا برنامه ریزی از قبل مشخصی برای جنبش مذکور دارد، با انجام یک راهپیمایی از استان تاووش به سمت ایروان آمد و پنج شنبه بعدازظهر در سخنرانی خود ابتدا به پاشینیان یک ساعت مهلت داد استعفا دهد و پس از پایان این مهلت خواستار اعتصاب عمومی و عدم حضور محصلان، کارمندان دولت و... در محل های کار خود برای فلج کردن دولت مستقر شد.

در مورد تحولات ارمنستان و تاثیر آن برمنافع ملی ایران چند نکته مهم قابل ذکر است.

۱- آنچه رخ داده بی سابقه ترین و گسترده ترین مورد از دخالت مذهب در سیاست در جهان مسیحی است که با توجه به تجربه سابقه تاسیس و حکومتداری در جمهوری اسلامی ایران می تواند مورد توجه و بررسی و مداقه پژوهشگران کشورمان قرار بگیرد. شباهت ها و تفاوت های این جنبش با روندهای دخالت اسلام در سیاست می تواند موضوع مطالعات جذاب دانشگاهی باشد و وقوع این رخداد در همسایگی ایران انجام آن را ضروری می سازد. البته تحولات مذکور باید به صورت لحظه به لحظه از سوی نهادهای دیگری نیز رصد شود. در عین حال بدیهی است که این روند به مذاق دولت های سکولار غربی خوش نخواهد آمد، زیرا در تضاد کامل با نظم غربی است که به خصوص پس از جنگ دوم جهانی در دنیا تثبیت شده و نهادها و روندهای متناسب با آن نیز تاسیس شده است.

۲- این جنبش مورد علاقه انگلیس، ناتو، صهیونیست ها، ترکیه، آذربایجان و حتی برخی کشورهای آسیای میانه نیست. زیرا آنها خواستار عدم کنترل استان سیونیک ارمنستان توسط دولت این کشور با هدف ایجاد دالان تورانی ناتو هستند. در مقابل این جنبش از این جهت که توسط رهبران کلیسای ارمنی که از نظر فکری و عقیدتی و سیاسی در جهان مسیحی نزدیکی قابل توجهی با جمهوری اسلامی ایران دارند، راه اندازی شده، به حفظ منافع ایران کمک می کند. رهبران جنبش مذکور با ایجاد دالان تورانی ناتو مخالف هستند، زیرا آن را زمینه ساز جدایی استان سیونیک از ارمنستان، تشدید نفوذ ترکیه و نابودی این کشور می دانند. نسبت به صهیونیست ها به دلایل تاریخی و عقیدتی نگاه منفی دارند، از افزایش حضور آمریکا و ناتو در ارمنستان به علت تعلق خاطر به نظام فکری و عقیدتی جهان شرق استقبال نمی کنند و ارمنستان را متحد ایران و روسیه تلقی می کنند.

۳- با توجه به آنچه بیان شد، اگر درخواست های اسقف گالستانیان برای نافرمانی مدنی و اعتصاب عمومی در ارمنستان با استقبال مواجه شود، این کشور که هم اکنون نیز به علت تبعات جنگ دوم قراباغ، تخریب روابط با روسیه به علت نزدیکی به غرب و ... در شرایط شکننده ای قرار دارد ممکن است وارد یک دوره طولانی از بی ثباتی و ناآرامی شود و حتی اگر پلیس به شدت تقویت شود و ارمنستان به دست آمریکا و ناتو رویکرد تندی را در قبال معترضان در پیش بگیرد این نابسامانی ادامه می یابد. این شرایط شکست توطئه غرب، صهیونیست ها، ترکیه و آذربایجان برای ایجاد دالان تورانی ناتو از مسیر ارمنستان و خفگی ژئوپلتیک ایران را باعث خواهد شد. بنابراین احتمال حمله گازانبری آذربایجان و ترکیه به ارمنستان برای یکسره کردن کار و اشغال سیونیک افزایش می یابد. این مساله موجب خشنودی صهیونیست ها نیز هست که از تهدید منافع ایران و تلافی تحقیر اخیر به هر شکلی لذت می برند. از همین رو هوشیاری و آمادگی کامل نیروهای مسلح جمهوری ی اسلامی ایران در مرزهای شمال غربی ایران ضروری است. هر چند تأدیب اسرائیل توسط ایران پیام های لازم را از قبل به حامیان ایجاد ناتوی ترکی و دالان تورانی ناتو منتقل کرده، ولی احتیاط شرط عقل است.

۴- سیاست ایران در قبال قفقاز به شیوه فعلی نمی تواند ادامه یابد. احتیاط بیش از حد در شرایط عدم طراحی یک راهبرد کلان در قبال قفقاز، آن هم در وضعیتی که تحولات در ارمنستان به اوج رسیده و ممکن است این کشور دوره تازه ای از درگیری و بی ثباتی را تجربه کند، صحیح نیست. آمریکا و اسرائیل و ترکیه قطعا تماشاگر رویدادهای ارمنستان نخواهند بود و برای جلوگیری از رشته شدن پنبه هایشان ممکن است به هر جنایتی در داخل ارمنستان دست بزنند. از تلاش برای حذف فیزیکی باگرات گالستانیان تا به انحراف کشیدن جنبش وی با دادن وعده های دروغین و توخالی به مردم تا وابسته نشان دادن او به روسیه و حتی وادار کردن پاشینیان به استعفا و جایگزین کردن چهره هایی همچون دبیر شورای امنیت ملی یا رئیس مجلس این کشور برای ادامه روند صلح یکجانبه به نفع باکو.

امروز باگرات گالستانیان وعده داد ظرف ۷ تا ۱۰ روز آینده تکلیف ارمنستان مشخص خواهد شد. البته چشم انداز چنین تحولی بعید و مبهم است، اما عکس العمل مردم ارمنستان خطاب به درخواست اعتصاب عمومی و نافرمانی مدنی گالستانیان مشخص خواهد کرد آنچه امروز رخ داد ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ ارمنستان خواهد بود یا چند هفته قبل از وقوع کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲.

احسان موحدیان

نویسنده خبر

دکتر احسان موحدیان، مدرس دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ارمنستان دالان تورانی ناتو ارمنستان و آذربایجان ایران و ارمنستان نیکول پاشینیان باگرات گالستانیان احسان موحدیان تظاهرات ارمنستان ایروان تظاهرات ایروان


( ۱۱۲ )

نظر شما :

سیبویه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۲:۳۴
چند روز بعد خواهید دید که حرکت باگرات گالستانیان تنها یک نتیجه داشت؛ تخلیه ملی‌گرایان از مناطق مورد ادعای جمهوری باکو به بهانه تظاهرات در ایروان و ورود بی سر و صدای ارتش باکو به خاک ارمنستان.
هموطن آذربایجانی ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۵:۳۴
آقای موحدیان اونیکه ناتو رو به منطقه آورده ارمنستانه .الان روشن شده کی غربی وکی مستقل است.ارمنستان علنا ناتورو برای ورود به ارمنستان دعوت کرده است درعوض آذربایجانه که اجازه ورود هیچ نیرویی رو نمی دهد.آقای موحدیان انگار کشتی شما به گل نشسته .دوساله اطلاعات غلط به خورد ملت میدین.حالافهمیدید ارمنستان برای ایران خطرناکه نه آذربایجان.
مجتبی ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۲۲:۲۹
ایران باید دقت و نظارت و استعداد نظامی انسانی و تسلیحاتی خود در مرز جنوبی ارمنستان تقویت کند .احتمال حمله محدود نظامی چه از سمت باکو یا ترکیه وجوددارد هرگاه عربده کشی پانترکها زیاد شد خبری هست اصولا محور اذری عثمانی ابتدا پانترکها به خط میکند تا واکنش یا حواس پرتی ببیند و بسنجد بعد حمله میکند
علی ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۲۳:۵۷
این کشیش ارمنی نه به فکر ملت ارمنستان هست و نه به فکر کشور ارمنستان . بلکه شعله ور کردن دشمنی بین اذربایجان و ارمنستان هست . این شخص همان تفکراتی رو داره که قاتلان ارمنی در کشتار مردم ایران داشتن.
مهدی سهیلی ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۰۹:۱۶
#گالستانیان بی شک یکی از یاران حضرت موعود است.. کمک نکردن ایران به چنین شخصی مثل تنها گذاشتن امام زمان است.
محمد ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۰۹:۵۶
ایران در حق ارمنستان کوتاهی کرده.. و هرجا ارمنستان به کمک نیاز داشت.. ایران بی تفاوت بود.. متوجه اهمیت ارمنستان نیستن..
مهدی ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۱:۱۵
ایران قسمتی از توران بزگ است و منافع بلند مدت ایران ایجاب میکند که با احداث کریدور زنگه زور و جهان ترک هم سوئی داشته باشد.
علی ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۲:۳۲
دقیقا از زمان آغاز جنگ دوم قره باغ و تحولات منطقه ای و جهانی در روند سنتی قفقاز، امثال آقای موحدیان دست بکار شده اند و بیش از سه سال است که تمام پیشبینیهایشان به همراه نفرت پراکنی علیه قومیت تورک به هیچیک از خواسته های خود دست نیافته اند در واقع از سخنان آقای موحدیان بیشتر بوی نفاق به مشام میرسد تا منافع ملی!
داریوش ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۳:۴۴
انشاالله مسلمانان شیعه آذربایجان بر کفار ارمنی و طرفداران منافقشان پیروز خواهند شد و دل امام زمان را خوشنود خواهند کرد
حامد ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۴:۱۴
فعلا که سیاست داخلی تحت تاثیر نفوذ جریان ترکی_تورانی قرار گرفته و خبری از اقدام در مقابل جفتک پراکنی های باکو نیست.
فیروز ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۴:۵۶
جناب موحدیان . طوری مینویسد که انگارکل ایران فارس است . بهتر است همسو با جریان رودخانه شنا کنید وگرنه کشورهای دور دست همسو با جریان میشوند و کشور ما از پشت سر نظاره گر قطار رفته خواهد بود
رضا ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷:۱۳
راه ماندن ارمنستان الحاق به ایرانه همین
علی ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷:۴۳
موحدیان می کوشد تابا تحریک سیاسیون ایران اجماعی علیه آزربایجان وبه نفع ارمنستان شکل داده و ودرذهن آنها خطرات حمله احتمالی ولی ناممکن آزربایجان وتسخیر زنگه زور را متصور کرده وعکس العمل ایران را راهبری کند. ولی او حتما می داند با اشراف اطلاعاتی نیروهای ایرانی حتی خطور این حمله به ذهن تورکها را ایران رصد کرده ودرصورت نیاز وباحفظ امنیت داخلی وخارجی برای کشور، عکس االعمل عاقلانه را خواهد داشت. حرکت گالستانیان نیز با تحریک داشناکها و دیاسپورای ارمنی و غیره بوده ونمی توان آن را با انقلاب 57 ایران مقایسه کردطوری که مقایسه آن با انقلاب ما به زیر کشیدن ارزشهای انقلابی ما خواهد بودوچنین حرکت دونی هیچ سنخیتی با حرکت عظیم ملت ایران ندارد.
خسرو ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۲۱:۱۳
استقبال چندانی از حرکت باگرات گالستانیان توسط مردم ارمنستان نشده است کشیش از طرف تجزیه طلبان قره باغ و روسیه حمایت می‌شود و روسیه خواستار بازگشایی دالان زنگه زور است البته زیر نظرخودش -- حالا این تناقض را چگونه توجیه می کنید ؟
اکبر ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۲۳:۰۵
چقدر از شکوه ما تورکان می سوزید
صادق اسماعیلی ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۲۳:۳۲
اینقدر نسوز که دود میشی.
مهدی ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۰۱:۰۴
عمله های پانترک الان حمله میکنن من جمله یوسف از همدان و علی و غیره
بهروز ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۰۹:۳۰
شما در توهم هستید کریدور زنگزور باز خواهد شد ناتوی در کار نیست
دانشجو ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۴:۱۸
بیش از 3 سال شده پانترکها و اربابان باکو و ترکیه خواب و توهم ایجاد کریدور میبیند از تهدید نظامی و ارعاب به التماس از تحریف و انکار به شراکت و انعطاف . پای ناتو و ترکیه و اسراییل و انگلیس و تکفیریها به قفقاز کشاندند اما نه کریدور میبیند و نه انفعال و سکوت یا همراهی از سمت ایران و ارمنستان برای این کریدور افسانه ای .حال تمام زور پانترکها ایجاد جنگ و نفرت مصنوعی مطابق باب اربابان باکو و ترکیه در ایران و استفاده از نفوذقومیتی و نژادی و زبانی برای همراهی مردم ایران با اقدامات باکو و ترکیه از هیچ حربه فرو گذار نیستند حتی مذهب شیعه ( به موجب قانون اساسی 1995 آذربایجان، دولت این کشور مبتنی بر سکولاریزم است و بر اساس ماده 18 آن دین از دولت جدا است.) و توهمات تاریخی ترکی و تورانی
یکی ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۲۲:۱۳
آذربایجان و علیف تبدیل شدن به متحد اسرائیل و این خطرناکه.ایران باید از ارمنستان حمایت کنه.
نویانی حسین ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۰۹:۵۴
ایران در منطقه حرفی برای گفتن ندارد و باید تابع شرایط آینده که ترکیه و آذربایجان تعیین میکنند باشد
اطلس ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۸:۴۶
متاسفانه سیاستمداران اکثرا ملاحضه کار و تحت تاثیر لابی قدرتمند ترک هستند و بسیار مماشات میکند تنها امید مردم و ترس دشمنان و رقبا منطقه ای ایران قدرت نظامی ایران و جرات ان است که هم امریکا و غرب و هم اسراییل به ان پی بردند
داریوش ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۰۲:۱۸
بله شما پانترکها در منطقه تعیین کننده هستید :))))
ناشناس ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۳:۱۶
ایران در منطقه امنیت مرزی و جلوگیری از جنگ و حمایت از صلح و سازش بیان کرد و حجت را تمام کرد .پاسخ هر ناامنی و قطع مرزی با هر توجیه و دلیل با مشت اهنین نظامیان ایران همراه خواهد شد و عقلای سیاسی و نظامی ترکیه و باکو چه گذشته و چه حال بعد از عملیات وعده صادق ایران دیگر میدان سیاسی و منطقه ای را جولانگاه ترک تازی خود نمی بیند و عقب نشستند