درحالی که روند غرب گرایی ایروان همچنان ادامه دارد

کندشدن مقطعی روند غربگرایی دولت پاشینیان و فرصت های آن برای ایران

۲۹ دی ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۴۱۶۲ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: احسان موحدیان
احسان موحدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می رسد علت اول و اساسی مواضع تند علیف و مقامات باکو و ترکیه در مورد ضرورت ایجاد کریدور زنگزور و عطش آنها برای آغاز جنگی دیگر و اشغال جنوب ارمنستان به هر بهانه ای است. باکو و ترکیه هیچ استقبالی از طرح چهارراه صلح پاشینیان برای تبدیل این کشور به قطب کریدوری هم نداشته اند و علیرغم تقدیم قراباغ کوهستانی به باکو از مطامع ارضی بیشتر بر علیه ارمنستان دست برنداشته و حاضر به عقب نشینی از دیگر نقاط اشغال شده ارمنستان از سال ۲۰۲۰ به این سو، تعیین دقیق مرزها، ازاد کردن زندانیان و اسرا و غیره نیستند.
کندشدن مقطعی روند غربگرایی دولت پاشینیان و فرصت های آن برای ایران

دیپلماسی ایرانی: مدتی است که مقامات دولت پاشینیان و شخص نخست وزیر این کشور به شکل مقطعی از موضع گیری های تند علیه روسیه دست برداشته اند و این در حالی است که روند غربگرایی در ارمنستان در مجموع ادامه دارد.

در این شرایط این سوال به ذهن متبادر می شود که علت این تغییر چیست؟

به نظر می رسد علت اول و اساسی مواضع تند علیف و مقامات باکو و ترکیه در مورد ضرورت ایجاد کریدور زنگزور و عطش آنها برای آغاز جنگی دیگر و اشغال جنوب ارمنستان به هر بهانه ای است. باکو و ترکیه هیچ استقبالی از طرح چهارراه صلح پاشینیان برای تبدیل این کشور به قطب کریدوری هم نداشته اند و علیرغم تقدیم قراباغ کوهستانی به باکو از مطامع ارضی بیشتر بر علیه ارمنستان دست برنداشته و حاضر به عقب نشینی از دیگر نقاط اشغال شده ارمنستان از سال ۲۰۲۰ به این سو، تعیین دقیق مرزها، ازاد کردن زندانیان و اسرا و غیره نیستند.

دولت ارمنستان متوجه شده در شرایطی که اروپا و آمریکا با بحران های متعدد و در حال تشدید در اوکراین، غرب آسیا و چین مواجه هستند اهمیت چندانی به تجاوز تازه باکو به ارمنستان نخواهد داد. به خصوص که باکو از اهرم انرژی برای تطمیع غرب برخوردار است و ایروان در مقایسه با این اهرم پرقدرت چیز خاصی برای ارائه ندارد.

در این شرایط اگر ارمنستان بخواهد روسیه را نیز از خود برنجاند، با وضعیت بسیار دشواری مواجه خواهد شد و به غیر از ایران دیگر روی حمایت هیچ کشوری نمی تواند حساب کند. لذا دولت ارمنستان فعلا کرکره درگیری با پوتین را پایین کشیده است.

نکته دوم این است که پاشینیان نمی خواهد در فاصله چند ماه به برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور که نتیجه آن نخست وزیر تازه این کشور را تعیین می کند، روسیه را تحریک به برنامه ریزی برای کنار زدن خود و تقویت اپوزیسیون کند. هر چند روسیه همیشه در حوزه قدرت نرم و دیپلماسی عمومی ضعف داشته، ولی پاشینیان قصد دارد هرگونه احتمال مقابله کرملین با خود در عرصه سیاست داخلی را به حداقل برساند. همچنین ممکن است ایروان اطلاعاتی دال بر برنامه ریزی مسکو برای مقابله میدانی و تند با غربگرایی پاشینیان دریافت کرده باشد که بر عملکرد دولت این کشور تاثیر گذاشته باشد.

در عین حال این شرایط که مشخص نیست تا کی ادامه می یابد، فرصتی مناسب در اختیار ایران گذاشته تا بر نفوذ و حضور خود در ارمنستان بیفزاید. فراموش نکنیم ارمنستان تنها کشور قفقاز جنوبی است که دسترسی زمینی ایران به این منطقه  و نیز کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا را ممکن می کند و قطع این دسترسی که باکو،ترکیه،اسراییل و ناتو برای آن برنامه ریزی می کنند، مخاطرات غیرقابل جبران برای ایران در پی خواهد داشت و موجب محاصره کشور توسط نیروهای ضدایرانی و خفگی ژئوپلتیک کشور می شود. از همین رو باید از فرصت های این چنینی برای بیشینه کردن تعاملات اقتصادی و وابستگی تجاری و اقتصادی ارمنستان به ایران استفاده کرد.

رفع نیازهای ارمنستان در حوزه نفت و گاز و بنزین، انواع محصولات ساختمانی، غذایی و ... توسط ایران بسیار ضروری است و نباید گذاشت بازار این کشور به تدریج تحت سلطه ترکیه و غرب درآید. از همین رو مدیران دستگاه های تصمیم گیر باید با درک اهمیت ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک ارمنستان برای آینده ایران و نیز نیاز ایروان به ایران برای دسترسی به آب های آزاد از طریق چابهار و ... زمینه توسعه بیش از پیش روابط دو کشور را فراهم آورند.

کنار گذاشتن موازی کاری ها و کاغذبازی های زائد و نیز برخی سنگ اندازی ها در برابر صادرات انواع محصولات خدمات به ارمنستان از سوی طرف ایرانی ضروری است.  از سوی دیگر طرف ارمنی نیز باید درک کند ایران یک شریک اقتصادی و تجاری ابدی و قابل اعتماد است که با تسهیل شرایط کسب و کار و حذف تشریفات زائد گمرکی و بانکی و ارزی می تواند نیازهای این کشور را برطرف کند. دو طرف همچنین برای تولید و صادرات محصولات مختلف به طور مشترک می توانند ابتکارعمل های متنوعی را اجرا کنند. مسئولان ایرانی باید از فضای تنفس فعلی نهایت استفاده را به عمل آورند، زیرا ممکن است فضای سیاسی و اقتصادی و امنیتی ارمنستان بعد از برگزاری انتخابات در این کشور به گونه ای دیگر باشد که مطلوبیت آن برای ایران به اندازه شرایط فعلی نباشد. زیرا غرب برای بیرون کردن ایران و روسیه از ارمنستان در کمین است.

احسان موحدیان

نویسنده خبر

دکتر احسان موحدیان، مدرس دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: نیکول پاشینیان ارمنستان ایران و ارمنستان جمهوری آذربایجان ایران و آذربایجان ارمنستان و آذربایجان احسان موحدیان روسیه روسیه و ارمنستان


( ۶۶ )

نظر شما :

خسرو ۲۹ دی ۱۴۰۲ | ۱۳:۰۴
ارمنستان کشور محصور در کوههای قفقاز هیچ موقعیت ژئو پلتیک یا ژئو استراتژیک ندارد به جهات اقتصادی صفر محسوب می‌شود و قبلا توسط فرانسه و آمریکا و روسیه تحت نفوذ و حمایت (بخوانید مستعمره ) قرار گرفته است و هرگز یار ایران نخواهد شد قره باغ سرزمین رسمی جمهوری آذربایجان است و در حال حاضر هشت روستای آذربایجان در اشغال ارمنستان است ولی هیچ منطقه ارمنستان در اشغال آذربایجان نیست دادن سوبسید سیاسی و اقتصادی به ارمنستان ، ضایع کردن منافع ملی ایران است و در آن هیچ فرصتی برای ایران قابل تصور نیست
ایراندوست ۲۹ دی ۱۴۰۲ | ۱۵:۵۰
اگر به پانترکها کل دنیا هم داده شود، می‌گویند مریخ هم از چند قرن قبل برای ما بوده و از دو بخش مر به معنای فلان و یخ به معنای فلان در زبان ترکی تشکیل شده و ... زیاد به توهمات جاهلانه آنها توجه نکنید. همانطور که دنیا هم آنها را جدی نمیگیرد‌. در دنیای فانتزی خاصی زندگی می‌کنند و هیچ سند و مدرکی را هم قبول نمی‌کنند. تنها پیشنهادی که به آنها می‌توان داد این است که لااقل یک تست دی ان ای بدهند تا مثل بسیاری از ترکهای نژادپرست ترکیه با نتایج جالب درصد بالای ژن‌های ایرانی و ارمنی و کردی و یونانی مواجه شوند!
خورشید بانو ناتوان ۲۹ دی ۱۴۰۲ | ۱۷:۵۳
جناب موحدیان قرار نیست ملت ایران تمامی کم وکاست ارمنستان را تامین و هر گونه ادا و اطوار ارمنستان را تحمل ومثل عروسی آراسته تحویل دشمنان قسم خورده خود نماید، صرفا به خاطر دشمنی با علی اف و اردوغان نیازی به این همه هزینه نیست، ولی دست و دل بازی شما برای ارامنه در 30سال گذشته هیچ حاصلی به ملت ایران نداشته ونخواهد داشت، چون دل ارامنه در گرو فرانسه و امریکاست روسها هم بعد از کلی هزینه به ارامنه فعلا پا در هوا و دست خالی هستند، ارامنه مثل درختی هستند که نه میوه دارد نه سایه بدان جهت خیلیها از خیرش گذشته ،. وشما هم با علم به این صرفا برای دشمنی با دیگر همسایگان ارمنستان. به نوعی استفاده ابزاری از ارمنستان میکنید. کاش این همه هزینه و فداکاری را به گرجستان مینمودید که لا اقل نمک نشناس و بدشگون نیستند.
هموطن آذربایجانی ۲۹ دی ۱۴۰۲ | ۱۸:۵۲
آذربایجانیهای ایران مثل شما فکرنمی کنندآقای ارمنی پرست
دومان ۲۹ دی ۱۴۰۲ | ۱۹:۰۲
خیلی خوشحالیم آذربایجان در راه راست است چون خیلی ها ناراحت هستند
ندیمی ۲۹ دی ۱۴۰۲ | ۲۰:۲۴
آقای موحدیان زمین و زمان را به هم می دوزد که ثابت کند ایران باید علیه ترکیه و آذربایجان باید با ارمنستان متحد شود و دلایل بسیار سطحی وضعیفی مطرح می کند که هیچکدام مبنای درستی ندارند. جالب اینجاست که خود ارمنستان روز به روز سعی دارد به آذربایجان و ترکیه نزدیک شود و تناقض دیدگاه امثال آقای موحدیان که مدعی ایران دوستی هستند، اینجا آشکار می شود.
توکلی ۲۹ دی ۱۴۰۲ | ۲۳:۰۹
الان باید در چند استان ارمنستان پایگاه بزنیم ومردم را تشویق به فعالیت اقتصادی در استان‌ها ارمنستان کنیم ارمن ستان در تول تاریخ به ایران خدمت کرده. ارامنه مردمانی آرام وزحمت کش هستن در اطراف شهر ما ارامنه زیادی زندگی میکردند که باعث تولید ورشد اقتصادی این منطقه شدن چرا ما پایگاه نداریم اونجا
ظ ۳۰ دی ۱۴۰۲ | ۰۴:۵۶
حمایت ازمشرکین ارمنی دیگه کافی
فرزاد ۳۰ دی ۱۴۰۲ | ۰۹:۲۷
عوامل زیادی ازجمله خیانت روس‌ها به ارامنه (از جمله عدم تحویل سلاحهای خریداری شده قبل از جنگ و همکاری حافظان به اصطلاح صلح روسی با باکو در محاصره ی غیرانسانی آرتساخ و فعالیتهای پنهانی روسیه علیه دولت غربگرای پیشینیان و...) و بی عملی ونظاره گر بودن ایران نسبت به مسایل قفقاز در سالهای اخیرکه حتی باعث غافلگیری ایران شد ونیز اطلاع مقامات ارمنستان از نفوذبالای لابی پان‌ترکیسم وعوامل باکو در ایران که در کل باعث بی اعتمادی این کشور به ایران شده مضاف بر اینکه ارامنه حتی سابقه ی کمک نظامی ایران به باکو در جنگ اول قره باغ رو در حافظه ی خودشان دارند ونیز گسترش ارتباطات و همکاریهای اقتصادی ؛سیاسی وحتی نظامی ایران با باکو علیرغم فعالیتهای ضد ایرانی رژیم باکو ؛مجموعه ی این عوامل باعث ناامیدی ارمنستان از روسیه و ایران وناچار به توسل به لابی قدرتمند شأن در فرانسه و آمریکا شده.اگرتا الان ارمنستان سر پا مونده به خاطر این لابی قدرتمند بوده و نه کمک ایران و روسیه .درکل باید گفت اگر رژیم بارزانی ها در اقلیم حرمت نمک ما ایرانیها رو حفظ کردند؛رژیم علیف هم حفظ خواهد کرد.
بردریان-شهروند ارمنی ۳۰ دی ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۴
ارمنستان برای پیوستن به غرب انتخاب راهبردی کرده است،ربطی هم به جنگ قره باغ 2020 ندارد. انقلاب رنگی 2018 بود که پاشنیان غربگرا به قدرت رسید. بعد از شکست در جنگ 44 روزه باز هم رای اورد یعنی غرب گرایی بسیار قدرتمند است. آمریما دومین سفارت خانه بزرگ در جهان را در ارمنستان دارد. حدود 2500 پرسنل دارد. در حالی که سفارت امریکا در روسیه 120 نفر ،در آذربایجان 29 نفر در گرجستان 140 نفر در هند 300 نفر...دارد پس چی شده که در ارمنستان کتر از 3 میلیون جمعیت این حجم پرسنل و با وسعت چند ده هکتار. و یا تنها دانشگاه امریکا در کشورهای مشترک امنافع،یا جدا شده از روسیه در ارمنستان است. مسیحیت تبشیری هم از گرجستان به ارمنستان انتقال یافته و....پس مساله جدی است .
نگهبان پارس ۳۰ دی ۱۴۰۲ | ۱۷:۳۲
من فکر نمیکنم نظر آقای موحدیان منطقی باشد ... چون ایران سالها در ارمنستان هزینه کرده و نفت و گاز آنها را تامین کرده است و من شخصاً از ایستگاه پمپاژ گاز ایران در نقطه صفر مرزی با ارمنستان دیدار کردم ... ایران باید به تعامل با ترکیه وجمهوری آذربایجان روی اورد تا بیشتر از این متظرر نشود .. ایران چه یخواهد وچه نخواهد پروژه گذرگاه زنگه زور عملی خواهد شد واین نیازه قاره اروپا و آسیاست..