تدابیری که ایران برای قفقاز می اندیشد

آن سوی پیام هشدار تهران به ایروان

۲۶ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۵۰۴۵ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
تهران نگران است که دولت نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان به دنبال بیرون راندن روسیه از منطقه و دعوت از غرب برای میانجیگری است. ایران هشدار می‌دهد که این امر آغاز یک جنگ منطقه‌ای جدید در مرز شمالی آن را باعث می‌شود و در نهایت راه را برای دخالت بیشتر ترکیه هموار می‌کند. در همین حال، وزیر دفاع ارمنستان بدون ارائه جزئیات بیشتر گفت که با طرف ایرانی «درباره تعداد زیادی از موضوعات مورد علاقه دوجانبه» به تفاهم رسیده است.
آن سوی پیام هشدار تهران به ایروان

نویسنده: یگیا تاشچیان، استاد دانشگاه آمریکایی لبنان در بیروت و کارشناس مسائل قفقاز

دیپلماسی ایرانی: در بحبوحه تنش‌های فزاینده بین روسیه و ارمنستان و فشار فزاینده باکو بر ارمنستان برای الحاق روستاهای مرزی جدید، در هفته اول مارس جلسات رسمی فشرده میان ارمنستان و ایران را شاهد بودیم. ماهیت این جلسات چه بود؟ آیا همزمانی میان این رویدادها اتفقای است؟ و ایران برای کاهش تنش بین ایروان و مسکو چه کاری می تواند انجام دهد؟

در تاریخ 6 مارس 2024، هیئتی به سرپرستی سورن پاپیکیان، وزیر دفاع ارمنستان به ایران سفر کرد و با مقامات ایرانی دیدار کرد. سرتیپ محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع ایران، در دیدار با همتای ارمنستانی خود، بر موضع کشورش در حمایت از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی ارمنستان بر کل خاک ارمنستان و مخالفت با تغییر مرزهای شناخته شده بین المللی در منطقه تاکید کرد. وی همچنین حمایت خود را از مذاکرات مستقیم بین ایروان و باکو که هدف آن "ایجاد صلح و امنیت در منطقه" است، ابراز کرد. آشتیانی با هشدار در مورد اینکه تامین امنیت از خارج منطقه نتیجه معکوس دارد و بی ثباتی ایجاد می کند، افزود: معماری امنیت منطقه باید در خود منطقه شکل بگیرد وگرنه منطقه به میدان جنگ قدرت های بزرگ تبدیل می شود.

پاپیکیان در جریان این سفر رسمی با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. آنها درباره همکاری های دوجانبه از جمله در حوزه دفاعی گفت وگو کردند. رئیس جمهوری ایران نیز بر اهمیت «عدم مداخله نیروهای خارجی در امور منطقه» تاکید کرد. رئیس جمهوری افزود: امنیت و صلح در منطقه تنها با همکاری کشورهای منطقه تضمین می شود.

ایران در چند ماه گذشته بارها پیام های مشابهی را به ایروان ارسال کرده است. تهران نگران است که دولت نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان به دنبال بیرون راندن روسیه از منطقه و دعوت از غرب برای میانجیگری است. ایران هشدار می‌دهد که این امر آغاز یک جنگ منطقه‌ای جدید در مرز شمالی آن را باعث می‌شود و در نهایت راه را برای دخالت بیشتر ترکیه هموار می‌کند. در همین حال، وزیر دفاع ارمنستان بدون ارائه جزئیات بیشتر گفت که با طرف ایرانی «درباره تعداد زیادی از موضوعات مورد علاقه دوجانبه» به تفاهم رسیده است.

ایران مدت‌هاست که بر ایجاد یک قالب منطقه‌ای برای حل و فصل منازعه میان ارمنستان و آذربایجان تاکید کرده است. در اکتبر 2023، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در دیدار با آرمن گریگوریان، دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان، فرمت همکاری منطقه ای 3+3 (ارمنستان، آذربایجان و گرجستان، به اضافه ترکیه، روسیه و ایران) یعنی سازوکار حل مسائل منطقه ای بدون دخالت قدرت های خارجی را «موثر» خواند.

پس از سفر پاپیکیان رایزنی های سیاسی بین وزارتخانه های امور خارجه ارمنستان و ایران انجام شد. واهان کوستانیان، معاون وزیر امور خارجه ارمنستان روز ۱۸ اسفندماه به تهران سفر کرد و مورد استقبال وزیر امور خارجه و علی باقری، معاون وی قرار گرفت. آنها در مورد طیف گسترده ای از موضوعات مربوط به روابط دوجانبه، تحولات منطقه ای و همکاری در بسترهای چندجانبه گفت وگو کردند. دو طرف بر اهمیت رایزنی های منظم بین وزرای امور خارجه دو کشور تاکید و توافق کردند که دور بعدی رایزنی ها در ارمنستان ظرف شش ماه آینده برگزار شود.

تعامل پیشگیرانه و پیام های هشداردهنده ایران به ایروان نباید ما را شگفت زده کند. یاسین اکران سریم، معاون وزیر امور خارجه ترکیه در سفر رسمی خود به آذربایجان در 7 مارس گفت: قرن جهان ترک با افتتاح کریدور به اصطلاح زنگزور به رهبری ترکیه و آذربایجان آغاز خواهد شد. پس از آن شاهین مصطفی اف، معاون نخست وزیر آذربایجان تهدید کرد که ارمنستان باید فوراً چهار روستا در منطقه تاووش را به آذربایجان تحویل دهد. در بیانیه مطبوعاتی این مقام آذربایجانی همچنین آمده است که سرنوشت روستاهای محصور در آینده طی مراحل تحدید حدود و مرزبندی مشخص خواهد شد. برخی سایت های ایرانی نیز با انتشار این خبر نسبت به تشدید احتمالی منازعه در مرز در حوالی روستاهای مذکور هشدار دادند. 

در همین حال، برخی رسانه های روسی نسبت به محتوای مورد بحث در سفرهای رسمی مقامات ارمنستان به تهران ابراز کنجکاوی کردند. به گزارش شبکه روسی IAREX.ru، این دیدار در پس زمینه روابط پیچیده ایروان و مسکو و گسترش همکاری های نظامی – فنی ارمنستان با غرب به ویژه با فرانسه انجام شد. استانیسلاو تاراسف، ستون نویس IAREX، استدلال می کند: «دیدار پاپیکیان از تهران را می توان مرموز دانست. ایروان در تلاش است قبل از انجام هر تصمیمی با تهران زمان اجرای تصمیمات را چک کند.» به گفته این ستون نویس روسی، این تصمیم به چشم انداز حضور نظامی روسیه در ارمنستان، به ویژه آینده پایگاه نظامی گیومری مربوط می شود.

آذربایجان می تواند از شکاف بین روسیه و ارمنستان استفاده کند و مفری را برای ایجاد به اصطلاح "کریدور زنگزور" که باکو را با نخجوان و ترکیه مرتبط می کند، مورد حمله قرار دهد و آن را ضمیمه خاک خود کند. در چنین شرایطی، تاراسف استدلال می‌کند که ارمنستان در تلاش است تا از منابع نظامی و سیاسی ایران برای تشکیل یک «اتحاد قفقازی» با مشارکت ارمنستان، فرانسه، یونان و هند، «علیه روسیه و ترکیه» استفاده کند که ایران هیچ منفعتی در شکل گیری آن ندارد. این کارشناس روسی می‌گوید در حالی که موضع ایران روشن است و با «تغییرات مرزی در منطقه» مخالف است، ایران آماده نیست ارمنستان را زیر «چتر امنیتی» خود بگیرد و چتر غربی بر سر ارمنستان را نخواهد پذیرفت. ایران معتقد است «امنیت منطقه باید مورد حمایت کشورهای منطقه باشد و هر رویکردی که با این سیاست مغایرت داشته باشد غیرقابل قبول است» و پای غرب نباید «به منطقه کشیده شود».

استدلال تاساروف را می توان با کارشناسان ایرانی در میان گذاشت. اکثر کارشناسانی که من با آنها درتعامل بوده ام نسبت به مقامات فعلی ارمنستان بی اعتمادی نشان داده اند. با این حال، آنها می دانند که باید از ایروان حمایت کنند تا از نفوذ فزاینده ترکیه – آذربایجان در منطقه جلوگیری کنند. با این حال، دخالت فزاینده غرب در منطقه، که از طریق ایروان در حال گسترش است، ممکن است ایران را مجبور به تغییر محاسبات خود در قبال ارمنستان و منطقه کند.

برای کاهش تنش، ایران ممکن است سه گام مهم به سمت ایروان بردارد:

- ایجاد قالب گفت وگوی سه جانبه بین تهران، مسکو و ایروان. دهلی نو نیز می تواند در مرحله بعد اضافه شود. هدف اصلی این فرمت کاهش تنش بین مسکو و ایروان و وادار کردن مقامات ارمنستان به رسیدن به بلوغ دیپلماتیک و محاسبه پیامدهای ویرانگر خروج نظامی روسیه از ارمنستان خواهد بود. هر دو طرف ارمنی و روسی نیز باید به گسترش تبلیغات علیه یکدیگر پایان دهند.

- تعمیق روابط، برگزاری جلسات مشورتی گاه به گاه بین وزارتخانه های دفاع و امور خارجه ارمنستان و یافتن راه هایی برای هماهنگی امور امنیتی و دفاعی. شایان ذکر است که برخی از کشورهای غربی نیازهای ارمنستان و ماهیت استراتژیک روابط این کشور با ایران را درک می کنند. اخیراً سفیر فرانسه در ارمنستان خاطرنشان کرد که فرانسه از موضع ایران در حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی ارمنستان استقبال می کند. ایران فعالانه درگیر حفظ وضعیت موجود برای جلوگیری از گسترش بیشتر نفوذ ترکیه در منطقه است، زیرا می‌داند که یک جنگ جدید شکست دیگری را به ارمنستان منزوی در منطقه وارد می‌کند و ترکیه را به قیمت کاهش نفوذ روسیه به بازیگر اصلی قفقاز جنوبی تبدیل می‌کند.

- ایران مقامات ارمنستان را، به طور بالقوه از طریق هند، تشویق کند تا برای ایفای نقش در قالب وضعیت ناظر در بریکس پلاس یا سازمان همکاری شانگهای (ارمنستان در سال 2016 به "شریک گفت وگو" در سازمان همکاری شانگهای تبدیل شد) درخواست دهند تا ارمنستان را در معماری منطقه ادغام کنند. با پیوستن به این بلوک‌ها، اهمیت ژئواکونومیک و ژئوپلیتیک ارمنستان در اوراسیا افزایش می‌یابد، در حالی که قدرت‌های بزرگی مانند چین و هند در حال رشد هستند و روسیه را به بازنگری مثبت در روابط خود با ایروان سوق می‌دهند. علاوه بر این، مقامات فعلی ایروان باید متقاعد شوند به نفع ارمنستان است که در حال حاضر عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا یا EAEU  باقی بماند، زیرا این اتحادیه اخیراً توافقنامه تجارت آزاد با ایران امضا کرده و اقتصاد ارمنستان از مشوق‌هایی بهره می‌برد که توسط این اتحادیه ارائه شده است. ارزش ارمنستان برای ایران و هند در عضویت آن در اوراسیاست. دهلی نو در حال آماده شدن برای تبدیل شدن به یک کشور ناظر در سال جاری و مذاکره بر سر ایجاد منطقه آزاد تجاری است. ایروان می تواند به پل طبیعی بین اتحادیه اروپا و هند تبدیل شود. بنابراین، فعلاً به نفع ارمنستان است که به پروژه‌های بزرگ ادغام اوراسیا بپیوندد، نه اینکه به «دهکده مرزی» اروپا یا یک میدان جنگ نیابتی بین غرب و روسیه تبدیل شود.

منبع: ارمنین ویکلی

کلید واژه ها: ارمنستان ایران و ارمنستان ارمنستان و آذربایجان ایران قفقاز ایران و قفقاز نیکول پاشینیان ایروان ترکیه ایران و ترکیه ترکیه و ارمنستان ترکیه و آذربایجان جنگ قفقاز جنگ قره باغ اروپا ایران و فرانسه ایران و فرانسه و ارمنستان


( ۲۴۳ )

نظر شما :

مجتبی ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۴
مقاله خوب و دربرگیرنده راهکارها مشخصی بود و البته وظیفه و مسولیت ایران را سنگین میکند .ارمنستان حال ضعیف و درمانده شده است و دلگرمی و حمایت ایران هند یونان و فرانسه موازنه خوبی و اعتماد به نفس به ارمنستان است
فردین ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۷:۲۰
ارمنستان انتخاب خود را کرده و به دنبال تعامل بیشتر با غرب است. متاسفانه ایران با شرط بندی بر روی ارمنستان از تاثیرگذاری برروی اتفاقات قفقاز به دور مانده است و حالا با تصمیماتی که ارمنستان در سیاستگذاری سیاسی و امنیتی خود می گیرد عملا شکست استراتژیک را برای ایران رقم خواهد زد. چرا که ایران با حمایت های خود از ارمنستان عملا آذربایجان را به دامن ترکیه و اسرائیل انداخت و حالا ارمنستان با پشت کردن به ایران می خواهد پای فرانسه ای را به منطقه باز کند که بزرگترین عامل بدبختی ملت های آفریقایی همین فرانسوی ها هستند
خسرو ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۹:۳۰
چهار روستای مورد بحث جز اراضی آذربایجان است که ارمنستان در سال ۱۹۹۱ و موافقتنامه آلماتی آنرا پذیرفته است و مردم ساکن در آن روستاها هم با علم به این مهم ، شروع به تخلیه چهار روستا کرده اند در قالب مذاکرات مستقیم فعلی هم این موضوع و دادن نقشه های مین گذاری ها در قره باغ و هفت رایون اطرافش مطرح و توافق شده است آذربایجان برای باز کردن کریدور زنگه زور ، حمله ای انجام نخواهد داد ولی اگر روند اتحاد ارمنستان با اورپا و آمریکا سرعت بگیرد روسیه با تصرف جنوب ارمنستان ( مثل اوستیای جنوبی و آبخازیا و کریمه) ابتدا استقلال و سپس الحاق با روسیه از طریق رفراندوم را اجرا خواهد کرد و شاید آنموقع کریدور زنگه زور را هم باز کند --- پاشینیان به عنوان لیدر ارمنستان باید تصمیمات مهمی بگیرد و به فرمت ۳+۳ پیشنهادی تهران پیوسته وآن را جدی بگیرد چون فرانسه دوست روزهای سخت نیست و البته دسترسی کمی هم به ارمنستان دارد
علی ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۱:۲۰
ارمنستان بعد از سالها انزوای اقتصادی و بازیچه دست دیگران بودن، به بلوغ رسیده و داره تصمیمات درستی میگیره
ناشناس ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۶:۵۰
حال و احوال روسها را نمی فهمم . اونها به خوبی می دانند که در قفقاز فقط ارمنستان برایشان باقی مانده اما باز هم در در نزاع نابرابر باکو - آنکارا - تلاویو با ایروان ، پشت ایروان را خالی کرده اند . واقعا فهمیدن آنچه در مخیله ی روسها می گذرد بسی دشوارتر از حتی پیچیده ترین راز کهکشان یعنی موضوع خودرو در ایران ، است .
امیرعباس ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۰:۲۰
بنظرم ما نمیتونیم از ارمنستان بخوایم از هیچ کجای دنیا کمک نگیر و متحد نشو و ما یعنی ایران هم کمکی به تو نمیکنیم،از اون سو آذربایجان از ترکیه و عناصر دانش کمک میگیره و بدتر از اون مرزهای ما رو رسما به اسرائیل واگذار کرده،
علی ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۲:۲۶
ارمنستان داره راه درست راانتخاب مکند،تازه فهمیده هیچ خیری از روسیه نمیرسد رابطه‌ باروسیه ضرر هم داردنه تنها برای ارمنستان روسیه به هیچ کشوری خیر نرسانده
کیانوش ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۲:۲۶
اروپا می خواهد به طور موقت از ارمنستان حمایت کند و هندوانه زیر بغل ارمنستان بگذارد تا جنگ باکو و ارمنستان رخ دهد. پس از آن پشت ارمنستان را خالی می کند تا باکو زنگه زور را اشغال کند و در نهایت علی می ماند و حوضش. در حقیقت این نقشه روسیه و اتحادیه اروپا با ترکیه باهم هست. برای مقاصد اهداف صهیونیستی. باقیش همش فیلم بازی کردنه. مثل ابراز نگرانی روس‌ها از نزدیکی ارمنستان به غرب و امثالهم
علی ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۸
به نظر میرسد جمهوری اسلامی با توجه به سیاستهای یکجانبه خود در حمایت از ارمنستان در سه دهه گذشته، امروز تمام تخم مرغهای خود در سبد ایروان را از دست رفته میبیند چرا که بدون شک حمایت غرب از ایروان شامل شروطی خواهد بود که ایران یکی از آن هست، و بیشتر تعاملات امروز ایران با ارمنستان صرفا التماس و باج دهی را مشتمل میشود جا دارد مسئولین بحای اینگونه رفتارها و هشدارهای بدون پشتوانه در مقابل ارمنستان مشارکت در طرح ۳+۳ که در ابتدا توسط تورکیه پیشنهاد شد را در دستور کار قرار دهد
وکیلی ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۳:۰۶
ایران با یستی بخش هائی از آستان سیونیک که از یک قسمت با قره باغ هم مرزاست واز قسمت دیکر که با کل مرز نخجوان هم مرز است را به تصرف خود در آورد ویا تا ابد مدعی آن شود وآنرا جزئی از خاک ایران بداند تا خیال کشور ایران از ادعای خیالی وموهوم ترکیه وآذربایجان تا ابد راحت شود منطقه ای که کلش روزگاری برای ایران بوده است ودیکر اینکه این اختلاف مرزی خود باعث میشود کشورهای غربی در این متطقه تا ابد بخاطر این موضوع و کشورروسیه حضور وپایگاه داشته باشند ودر این صورت هیچگاه ایران امنیت نخواهد داشت ...نگاهی به نقشه کنیم حتی یک بچه دبستانی هم میفهمد که کشور ایران چه ادعائی باید داشته باشد
قاسم ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۳:۴۶
ایران و هم پیمانان آن باید با مشارکت دادن عضویت ارمنستان در اوراسیا و دیگر پیمانها نگذارند این کشور در دامن غرب بیفتد.در غیر این صورت ضررش برای ما بیشتر است.
در نقد نظرات شخص دوم (فردین ) و سوم (خسرو) ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۵:۳۱
در منطقه ای قفقاز تمام کشورها یارکشی کردند .باکو پای ترکیه اسراییل و انگلیس و تکفیریها به منطقه باز کرد .ارمنستان پای فرانسه و هند یونان و اتحادیه اروپا و...اما بیشترین کشور نگران در تحولات قفقاز ایران است با علم به این رخداد برای حفظ توازن و منافع و امنیت مرزی و اقتصادی سیاسی و..باید تصمیم مهم بگیرد .روابط باکو با اسراییل بواسطه یهودیان خزری ونه وجود مسله قره باغ است خود را گول نزنیم خاصیت حکومتهای کوچک ضعیف و فاقد دموکراسی (باکو و ارمنستان )تکیه بر اربابان منطقه ای و فرامنطقه ای خود است . موافقت نامه الماتی مرزهای رسمی و کلیه امتیازات حکومتهای اقلیت مذهبی (ناگوریو) مطرح میکند که بعلت تصرف و عدم امتیاز منطقه خود مختار سمبلیک است اما چرا روسها منطقه ای که هیچ راه دسترسی به خاک روسیه ندارد(نه مرز ابی و زمینی ) بر خلاف اوستیا و ابخازیا گرجستان هم مرز با روسیه تصرف کند انهم نزدیک به متحد ناتو (ترکیه)؟؟؟؟؟ایا ناتو و ترکیه هم ساکت خواهند نشست ؟؟؟؟؟روسها در جنگ اوکراین اکثر نیروهای خود را از گیومری و منطقه تماس خارج کردند و اصولا باتلاق اوکراین قدرت نظامی و سیاسی انها را کاهش داده است و وجهه روسها حتی در بین ارامنه خراب است و برای تصرف باید کشتار انجام دهد و این هزینه و خسارت بیشتری دارد عملا روسها در ارمنستان کیش و مات هستند و ارمنستان و تمام کشورها با اطلاع به این قضیه نزدیک ارمنستان و باکو شدند
اردشیر ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۶:۴۶
علیف خیلی گستاخ شده و تا زمانیکه پر خروس روی کتش زده خدا رو بنده نیست ، دست ایران رو هم خونده و نگرانی از مانور نداره ، ... هزار راه دیگر هست چرا اونا میتونن اینجا سرباز دوزاری اجیر کنن و ما نتونیم ،
امیرعلی ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۱:۰۱
مقاله های که توسط افراد ارمنی کارشناس خارج از ارمنستان مثل ایشان و کارشناسان سیاسی ارمنی یا ترک هم وطن نوشته می شود به دلیل مخالفت آنها با دولت ارمنستان و بخصوص شخص پاشینیان یکجانبه گرایانه است.در مورد ارمنستان فرانسه اعلام کرد علی رغم اختلافات زیادی که با ایران داریم ولی در موردمسائل ارمنستان با ایران موافق هستیم پس فرانسه(نماینده مستقیم آمریکا)،هند،یونان،ایران تماما منافع مشترک در حمایت از ارمنستان دارند.اکثریت سازمان های ارمنی خارج از ارمنستان حتی در ایران،آمریکا،فرانسه،....و ده ها کشور دیگر در دست حزب انقلابیون ارمنی هست که مخالف سرسخت حکومت مردمی پاشینیان هستند اینا حتی نمی دانند که غیر مستقیم دارند به منافع روسیه خدمت می کنند به خاطر این نوع رفتار مردم ارمنستان از اونها متنفرند و اونها را ستون پنجم روسیه می نامند.
ایرانی ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۱:۵۶
قره باغ خاک اسلام است فرق ایران با روسیه در مناقشه ی قره باغ چه بود؟ ارمنستان حق دارد از اتحاد با متحدان مستاصل به یک اتحاد واقعی وارد شود.
ناشناس ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۳:۳۲
انگلیس درحال بروزرسانی توطعه وتنش درمحوطه جریمه کشورها،ناتو وایالات متحده مامورورود به تنش زدایی،عامل تنش ازربایجان،هدف گسترش ناتو
هادی ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۰:۱۰
زنده باد اسلام مرگ بر فاشیسم پان فارسیسم کشور های مسلمان باید متحد شوند علیه روس و چینی کمونیست اینا میگن خدا نیست ما به عنوان داریم چکار میکنیم
حامد ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۱:۰۶
ارمنستان کار درستی انجام میدهد‌. در مقابل بی عملی و انفعال ایران و روسیه در مورد زیاده خواهی محور باکو-ترکیه- اسراییل، راه دیگری به جز کمک گرفتن از غربی‌ها نداشتند.
فرزاد ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۳:۰۴
نگرانی مسوولین مملکت ما از حضور غربیها در مرزهای شمالی کشورمان به واسطه ی دعوت ارمنستان از اونها هم از اون جکهای خنده داره.مگر الان ترکیه که جز ناتوهست و عملا از غرب نمایندگی می‌کنه در مرزهای شمالی ما حضور مخرب نداره.؟مگه انگلیس که باکو رو مثل موم تو دست خودش داره جز همان غرب نیست؟مگه اسراییل که بزرگترین دشمن ماست الان به واسطه هم‌پیمانی استراتژیک با باکو در مرزهای ما حضور نداره؟اینها هیچ کدام باعث نگرانی نیست اونوقت دعوت ارمنستان از فرانسه و هند باعث نگرانی آقایان شده؟
فرزاد ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۳:۲۳
قطعا وحقیقتا دشمن اصلی منافع ملی ما در قفقاز خود رژیم ایرانستیز علیف بادکوبه ای هست و نه غربیها.رژیمی که رسماً درحال ایرانی زدایی از شمال قفقاز وتحریف تاریخ و تمدن ماو تفرقه افکنی در بین ملت ما و طرح ادعای ارضی نسبت به خاک ماست.رژیمی که آرمان اصلی خودش رو آذربایجان بزرگ به پایتختی تبریز قرارداده و در دروس درسی و رسمی دانش آموزان و دانشجویان خودش گنجانده.
فرزاد ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۳:۵۰
خیانت روسیه به ارمنستان برای همه محرز شده و مقامات ارمنستان به هیچ عنوانی نمی تونن حضور نظامی روس‌ها در خاکشون رو برای افکار عمومی کشورشون توجیه کنن.روسها بعد از تحریم کشورشون و ناامن شدن مسیرهای تجاری دریاییشون در دریای سیاه با هدف دورزدن تحریمها به کمک ترکیه؛ارمنیها رو به ترکها فروختن.همان طور که درقضیه جزایر سه گانه ما رو به اماراتی ها فروختن.
حسین ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۹:۱۳
بجای حسادت ترکها با اون دوستی کنیم خیلی بهتره بنظر من سگ ترکها بهتر از فرانسه و ارمنستان هس
علی طرفه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۰:۱۹
الحاق روستاها نخیر اشتباه نوشته آقای تحلیل گر باید مینوشت برای بازپس گیری چندین روستای اشغالی توسط ارمنستان......
به حسین ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۱:۴۳
ترکها به ظاهر مسلمان شرافت قی کردند نگاهی به کشتیهای آذوقه پوشاک و ....به بنادر اسراییل کنید یا به دیدارهای خانوادگی اردوغان و بشار اسد قبل از فتنه سوریه بیندازید حداقل از غربیهای مسیحی یاد گیرد چطور پشت هم کیشان خود را دارند ولو آنها مذهب ارتدوکس دارند
کوروش ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۵:۲۵
خیلی خنده دار است این حرفها. مسئولان چرا به حضور آمریکایی‌ها در خاک ترکیه و اسرائیلی‌ها در خاک باکو اعتراض نکردند!؟