سرکشی های شورشیان پایانی ندارد

القای ناامنی؛ هدف اول حملات در افغانستان

۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۰۰۳۷۰ گفتگو
محسن پاک‌آیین، رئیس ستاد افغانستان وزارت امور خارجه کشورمان در گفتگو با دیپلماسی ایرانی به حملات اخیر گروههای افراطی در کابل و دیگر ولایات افغانستان می پردازد و معتقد است این حملات با هدف القای فضای ناامن به منظور حضور ناتو و نیروهای خارجی در این کشور و امضای پیمان امنیتی با آمریکا طراحی شده باشد.
القای ناامنی؛ هدف اول حملات در افغانستان
  دیپلماسی ایرانی: حملات زنجیره ای طالبان در کابل و چند شهر جنوب شرق کشور و مقابله ای که نیروهای امنیتی کشور انجام دادند، باز هم مباحث امنیتی در افغانستان را مطرح کرد.  در رابطه با اهداف این حملات و تاثیرات آن با محسن پاک‌آیین، رئیس ستاد افغانستان وزارت امور خارجه کشورمان گفتگو کرده ایم که در زیر آمده است:‌

آقای پاک آیین،‌ حملات اخیر در کابل و برخی ولایات افغانستان تا چه اندازه از اهمیت برخوردار است؟

در ارتباط با حملات اخیر گروه های افراطی به سفارتخانه های کشورهای غربی و چند مرکز دولتی در کابل چند نکته قابل توجه می باشد. نخست اینکه در شرایطی که دولت آمریکا به دنبال امضای پیمان استراتژیک با افغانستان است، ‌ضرورت دارد افکار عمومی با کاخ سفید همراه باشد و با ایجاد فضای ناامن در کشور ضرورت امضای این پیمان و تداوم حضور آمریکا در افغانستان القاء گردد. با این تحلیل ممکن است که بروز وقایع خشونت بار اخیر در افغانستان تصنعی بوده و برای القای فضای ناامنی به منظور حضور ناتو و نیروهای خارجی در این کشور و امضای پیمان امنیتی با آمریکا طراحی شده باشد.

اما در صورتیکه همانگونه که ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان اعلام کرد، این تهاجمات از سوی طالبان صورت گرفته باشد، می توان آن را تلاشی برای ابراز قدرت از سوی این گروه و جهت کسب امتیاز بیشتر از آمریکا در مذاکرات قطر باشد. روحیه دادن به چریک های کوه نشین طالبان نیز می تواند یکی از اهداف این عملیات باشد.

 

این حملات از نظر امنیتی بیانگر چیست؟

تنوع و تکثر این درگیریها و وقوع آن در شهرهای مختلف از جمله کابل، جلال آباد و مناطق دیگر افغانستان نشان از حضور ناموفق ده ساله ناتو در افغانستان و ناتوانی عملیاتی و اطلاعاتی نیروهای خارجی در استقرار صلح و امنیت در این کشور باشد. در واقع ناکامی های دولت بوش را امروز دیپلماسی `باراک اوباما` نیز دارد تجربه می کند و هر دو در یک دام اسیر شده اند.

 

 آیا این حملات می تواند به معنای شروع فصل جدیدی در اقدامات طالبان در افغانستان باشد؟ چنانچه آنها اعلام کرده اند که این شروع عملیات بهاره آنهاست؟

 بنظر من این عملیات را نمی توان شروع فصلی جدید در اقدامات طالبان بر علیه ناتو و دولت دانست دانست. اصولا طالبان قائل به زمان و فصل خاص برای عملیات نیست و با توجه به اهداف و شرایط خاص خود، عملیاتی را طراحی و اجرا می نماید. البته با توجه به همزمانی این عملیات با سفر یک هیئت از حزب اسلامی حکمتیار برای مذاکره با دولت به کابل، نیز می توان گفت عملیات اخیر نوعی ابراز نارضایتی به این امر و نمایش ابتکار عمل در صحنه مبارزه با ناتو توسط طالبان باشد.

 

 آیا این دست حملات ممکن است به تعویق خروج نیروهای ناتو از افغانستان منجر شود؟

 شبیه این حملات معمولا در ده سال اخیر در افغانستان وجود داشته و ناتو نیز به دلایل اقتصادی وتلفات انسانی تصمیم به خروج آبرومندانه از افغانستان گرفته اند لذا بعید است این قبیل حملات آنان را از خروج منصرف نماید مضاف بر اینکه تاخیر در خروج آنها نیز احتمالا موجب تشدید ناامنی و افزایش حملات طالبان خواهد شد و مشکلی را حل نمی‌کند.  

 

بحث این که این عملیات از سوی شبکه حقانی برنامه ریزی و اجرا شده است را چگونه ارزیابی می کنید؟

رسانه های خبری غرب سعی دارند با مشابه دانستن نشانه های این عملیات با شبکه حقانی، این گروه تندرو و پاکستان را عامل تروریسم معرفی کرده و مناسبات کابل با اسلام آباد که اخیرا رو به بهبود بوده را با مشکلات جدید مواجه نمایند.

 تهیه کننده : دیپلماسی ایرانی / 16

نظر شما :