مذاکرات هسته ای بغداد و فرصتی تازه برای عراقی‌ها

ابتکارات طالبانی کارساز خواهد شد؟

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۸ کد : ۱۹۰۰۴۲۲ گفتگو
گفتگوی دیپلماسی ایرانی با حسن دانایی‌فر، سفیر جمهمور اسلامی ایران در عراق، در خصوص سفر نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق به ایران
ابتکارات طالبانی کارساز خواهد شد؟

دیپلماسی ایرانی: پس از سال‌ها محنت و انزوا عراق می‌رود تا جایگاه منطقه‌ای خود را بازیابد. برگزاری نشست اتحادیه عرب در بغداد آن هم پس از بیست سال به عراق این فرصت را داد تا ضمن ایفای نقش در تحولات منطقه از جمله سوریه به فکر بازگشت به جایگاه اصلی خود بیفتد. میزبانی عراق از نشست مذاکرات ایران با 1+5 بر سر پرونده هسته‌ای‌اش می‌تواند کمک شایانی به بازگرداندن عراق به این جایگاه کند. در این میان نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق نیز به تهران آمد تا ضمن بررسی مسائل مورد علاقه دو طرف به‌ویژه گسترش روابط اقتصادی و افزایش همکاری‌های امنیتی، درباره نشست پیش روی بغداد نیز با طرف ایرانی رایزنی کند. به گواه اخبار منتشر شده داخلی و خارجی سفر نوری مالکی به ایران موفقیت‌آمیز بوده است و پیش‌بینی می‌شود که مرحله جدیدی در روابط دو کشور آن هم در سایه وجود رقبای قدرتمندی چون ترکیه، قطر و عربستان به وجود آید. دیپلماسی ایرانی با حسن دانایی‌فر، سفیر جمهمور اسلامی ایران در عراق، در خصوص سفر نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق به ایران گفتگویی داشته است که در زیر می‌خوانید:

اهداف سفر آقای نوری المالکی به تهران چه بوده است؟

این سفر به عنوان سومین اجلاس همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی میان دو کشور انجام شده است. نخستین اجلاس دو طرف دو سال و نیم پیش در تهران برگزار شد، دور دوم آن نیز هشت ماه پیش با سفر آقای رحیمی به بغداد انجام شد و این سومین اجلاس است که در تهران برگزار می‌شود. در این سفر وزرای صنایع، برنامه‌ریزی و همچنین وزیر بازرگانی عراق و تعدادی از مسوولین بخش خصوصی نیز حضور دارند که مباحث را مجددا در قالب اجلاس دوجانبه برگزار کردند.

 

با توجه به این‌که عراق میزبان برگزاری نشست میان ایران و غرب است، تا چه اندازه این کشور می‌تواند در حل و فصل مسائل میان ایران و غرب نقش ایفا کند؟

طبق تصمیمی که در استانبول گرفته شد، بنا براین شد که نشست دوم دور جدید مذاکرات ایران با ۱+۵ در بغداد برگزار شود و طرف عراقی نیز آمادگی‌اش را برای پذیرایی و میزبانی این نشست اعلام کرد. بر همین اساس بود که در نشست استانبول، هم مکان و هم زمان نشست مشخص شده است. مسئولین عراقی هم آمادگی لازم را برای انجام این دور از مذاکرات فراهم می‌آورند.

 

بروز اختلاف‌ میان عراق و ترکیه تا چه اندازه بر روند تحولات در این کشور تاثیرگذار بوده است؟

این مساله موضوع داخلی است. اخیرا شنیده‌ایم که برخی از مسئولان ترکیه خطاب به مسئولان عراقی حرف‌هایی زده‌اند. به نظر می رسد که در این شرایط باید کشورها احتیاط بیشتری را در صحبت‌های خود داشته باشند، چراکه ادبیاتی که ترک‌ها به‌کار برده‌اند به نوعی بوی دخالت در شان و مسائل کشور همسایه‌شان دارد. اما این کشورها قطعا چنین مسائلی را مدیریت خواهند کرد که به مرحله حساسی نرسد.

 

آقای طالبانی پیشنهاد کرده بود که در حاشیه نشست ایران با ۱+۵ در بغداد، میان ایران و امریکا میانجیگری کند، به نظر شما تا چه اندازه بغداد توانایی میانجیگری میان تهران با واشنگتن را دارد؟

آقای طالبانی در مواردی اعلام کرده که حاضر است میان ایران و برخی کشورها میانجیگری کند تا اختلاف‌ها حل شوند. طرح این مساله را باید به عنوان حسن نیت طرف‌های عراقی دانست و این موضوع به این دلیل مطرح شده است که عراق از یک سو با همسایه خود یعنی ایران روابط بسیار خوبی دارد و از سوی دیگر با کشورهایی که با ایران اختلاف‌هایی دارند نیز روابطی دارد که شاید بتواند در این مساله میانجیگری کند، اما طرفین این بحث تا به حال واکنشی به این پیشنهاد نشان نداده‌اند.

 

اشتراک ایران و عراق در مسائل پیش آمده در سوریه را تا چه اندازه مثبت ارزیابی می‌کنید؟

عراق و جهموری اسلامی ایران علاقه‌مندند که منطقه آرامش داشته باشد و هر آن‌چه آرامش منطقه را به هم بزند هم از جانب جمهوری اسلامی ایران و هم کشور عراق امری غیرقابل قبول است. بنابراین دو کشور نهایت تلاش خود را می‌کنند تا در منطقه حادثه‌ای پیش نیاید و اگر شاهد به وجود آمدن حادثه‌ای بودند که این آرامش را تحت تاثیر قرار دهد به فکر راه حل برای آن هستند. در نتیجه میان بغداد و تهران هم در رابطه با مساله سوریه که ممکن است این آرامش را به هم بزند، وحدت نظر وجود دارد.

 

تا چه اندازه امروزه نقش عراق را در مسائل منطقه مهم و فعال می‌دانید؟

عراق یکی از کشورهای مهم هم در جهان عرب و هم در میان کشورهای منطقه است و روزبه‌روز جایگاه و موقعیت خودش را بیشتر از گذشته به دست می‌آورد. میزبانی بغداد در نشست 1+5 نیز جایگاه منطقه‌ای این کشور را در منطقه تثبیت خواهد کرد. این مساله جایگاه منطقه‌ای و حتی فرامنطقه‌ای کشور عراق را از گذشته بیشتر نشان می‌دهد.

 

افق روابط ایران و عراق را چگونه می‌بینید؟

افق روابط اقتصادی و فرهنگی با توجه به شرایط کنونی و همکاری‌های میان دو کشور روشن و در چارچوب احترام متقابل است.
 

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۴  

 

نظر شما :