روزنامه نگاران مصری در اعتراض به رفتار عربستان

با ریاض مثل تهران رفتار کنید

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۲۱:۵۴ کد : ۱۹۰۰۷۴۴ اخبار اصلی
علاء الاسوانی نوشت: حکومت عربستان وسعت تغییری که انقلاب مصر در رفتار و کردار مصری‌ها ایجاد درک نمی‌کند.
با ریاض مثل تهران رفتار کنید
دیپلماسی ایرانی: مصر طی ساعات گذشته شاهد آماج حملات مردم و جریان‌های سیاسی مختلف به عربستان سعودی و رفتار بی‌سابقه آن بوده است. پس از آن‌که عربستان در اقدامی بی‌سابقه تصمیم گرفت سفیر خود را از مصر فرا بخواند، سیاستمداران، نویسندگان، روزنامه‌نگاران و فعالان مختلف سیاسی و اجتماعی ریاض را آماج حملات شدید قرار دادند و خروج سفیر عربستان از قاهره را که در تداوم روند بازداشت احمد الجیزاوی، وکیل مصری در عربستان صورت گرفته، توهین به مصر و ملت آن دانسته‌اند. حتی سلفیان مصر که عموما مشهور به حمایت از سوی عربستان سعودی هستند واکنش تندی از خود نشان دادند و از مردم خواستند تا به میدان التحریر بیایند و اعتراض خود را نسبت به این رفتار دولت عربستان به روشنی نشان دهند.

روزنامه مصری الاهرام، با انتخاب عنوان "آرامش قبل از بحران در عباسیه، سلفی‌ها طرفداران خود را به میدان التحریر فرا خواندند" نوشت: نیروهای سیاسی هر گونه خشونتی را قویا محکوم می‌کنند و این حرکت عربستان را تلاشی برای ایجاد تنش در مصر دانسته‌اند.

روزنامه الیوم السابع این کشور نیز نوشت: درگیری نمایندگان مجلس بر سر احضار سفیر عربستان از قاهره تا آن‌جا بالا گرفته است که بسیاری از نمایندگان مجلس این حرکت عربستان را مشکوک دانسته و هدف از آن را به آشوب کشاندن عربستان دانسته‌اند. علاء الاسوانی، نویسنده مشهور مصری که این روزها او را در زمره مهمترین نویسندگان جهان عرب و دنیا به شمار می‌آورند در یادداشتی که در این روزنامه منتشر کرد به شدت به عربستان تاخت و نوشت که این بله قربانی که ملت مصر مجبور است در برابر عربستانی‌ها بگوید دلیلش جنگ اکتبر است.

وی در این یادداشت نوشت: حکومت عربستان وسعت تغییری که انقلاب مصر در رفتار و کردار مصری‌ها ایجاد کرد، درک نمی‌کند. قضیه الجیزاوی که یک وکیل شجاع انقلابی است که در برابر دادگاه‌های نظامی با جان و دل از انقلابیون دفاع کرد و به عربستان رفت تا از زندانیان بی‌گناه مصری دفاع کند، چنان برای عربستانی‌ها غیر قابل درک است که پرونده دشمنی با او را پادشاه عربستان شخصا بر عهده گرفته است.

وی سپس به شیوه بازداشت الجیزاوی اشاره می‌کند و می‌نویسد: احمد الجیزاوی به همراه همسرش به حج عمره رفت با این تصور که چون زائر بیت‌الله الحرام است مطمئنا حکومت عربستان او را دستگیر نخواهد کرد اما متاسفانه حکومت عربستان حتی حرمت دین خدا را که کوچک‌ترین تعدی به زائر را منع کرده، حفظ نکرد و او را دستگیر کرد. وقتی علت بازداشتش را پرسید گفتند که تو شلاق می‌خوری و به زندان می‌افتی برای این که به پادشاه توهین کرده‌ای. آن‌گاه برای این که بهانه‌ای برای بازداشت او داشته باشند پس از چند روز گفتند که از او 21 قرص روانگردان کشف کرده‌اند. چنین رفتاری از آل سعود جای مناقشه نمی‌گذارد. الجیزاوی مرد شجاعی است که بارها از اعتقاداتش جانانه دفاع کرده است و نمی‌توان چهره او را با داستان ساختگی عربستان مبنی بر تجارت مواد مخدر تخریب کرد.

لمیس الحدیدی، دیگر روزنامه‌نگار مصری نیز در همین روزنامه نوشت: انتظار داشتیم که دولت عربستان درک می‌کرد که مصر دوران حساسی را می‌گذراند و نیاز به صبر و تفاهم دارد. عربستان در برابر رفتار کشورهای غربی که هر گونه رفتاری که بخواهند با دیپلمات‌هایش می‌کنند، سفیرشان را فرا نمی‌خواند ولی در برابر مصر رفتار رئیس و مرئوسی پیش می‌گیرد. این همه در حالی است که مردم مصر به خوبی می‌دانند که عربستان تا چه اندازه با آنها رفتار ظالمانه‌ای در پیش گرفته است. عربستان حتی در بعد اقتصادی وعده‌های خود را عملی نکرده و با مصری‌ها رفتار برده‌وار داشته است. آنها می‌خواهند ملت مصر از آنها گدایی کند. در حالی که نمی‌دانند شان ملت مصر بسیار بیش از این حرف‌ها است.

وی سپس می‌نویسد: دولت عربستان بداند که روابطش با مصر یک رابطه دو طرفه است و هر دو طرف به یکدیگر احتیاج دارند. از این رو باید روابطشان بر اساس احترام متقابل باشد و گمان نکند که چون اتباع مصری در عربستان کار می‌کنند می‌توانند هر گونه رفتاری که می‌خواهند با دولت مصر داشته باشند.

محمد برکات، دیگر روزنامه‌نگار مصری نیز در روزنامه الاخبار از رفتار دولت عربستان انتقاد کرده و می‌نویسد: باید دولت مصر زودتر از دولت عربستان سفیرش را از ریاض فرا می‌خواند تا عربستان گمان نکند با توهینی که به ملت مصر کرده توانسته آنها را تحت فشار بگذارد. وی همچنین از رفتار نمایندگان مجلس و دولت مصر انتقاد می‌کند و می‌نویسد: عکس‌العمل دولت و نمایندگان می‌توانست بسیار سریع‌تر از اینها باشد.

جمال ابو بیه، رئیس تحریریه روزنامه المساء نیز در یادداشتی با عنوان زخم عمیقی که دولت عربستان بر قلب مصر زد، نوشت: روابط ما با عربستان همیشه دوستانه بوده و نیازی نیست که بیش از این توضیحی درباره آن دهیم. به هیچ وجه رفتار اخیر دولت عربستان برای ما قابل درک نیست. دولت عربستان باید توضیح دهد که با این رفتارها می‌خواهد به نفع چه کسی یا طرفی عمل کند.

فهمی هویدی نیز در یادداشتی که برای روزنامه الشروق نوشته می‌نویسد: رفتار برده‌وار عربستانی‌ها با ما چیز تازه‌ای نیست. آنها مدت‌ها است که چنین سیاستی را در برابر ما پیش گرفته‌اند. ولی حقیقت این است که رفتار قبلا در خفا صورت می‌گرفت ولی حالا عیان شده است. متاسفانه باید بگویم دیگر کشورهای ثروتمند عرب حاشیه خلیج فارس نیز مشابه همین رفتار را با ما دارند.

خانم نواره نجم نیز در مقاله‌ای که در روزنامه التحریر نوشت: آیا دولت عربستان مشابه چنین رفتاری را می‌تواند با بریتانیا یا واشنگتن یا چین یا حتی ایران انجام دهد. ایرانی که این قدر علیه آن موضع می‌گیرد و همه جا صحبت از تهدید آن می‌زند؟ تا کنون عربستان جرات نکرده سفیرش را از تهران فرا بخواند چرا که ایران قاطعانه در برابر رفتارهای خصمانه عربستان ایستاده و اجازه نداده است که ریاض در طول سی سال گذشته به شان و منزلت آن توهین کند، هر جا هم که عربستانی‌ها به خود جرات توهین داده‌اند، محکم و قاطع پاسخ او را داده است. اتفاقا اشتباه از ما است ما هم باید مثل ایران با عربستانی‌ها رفتار کنیم تا شاهد چنین توهین‌هایی در حق ملت مظلوممان نباشیم.  


نظر شما :