سوسیالیست ساکت چه رویکردی در مقابل تهران دارد؟

پیروزی اولاند؛ فرصتی برای ایران

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۲۰:۱۲ کد : ۱۹۰۱۰۶۸ گفتگو
دکتر احمد نقیب زاده، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و کارشناس مسائل اروپا در گفتگو با دیپلماسی ایرانی به تاثیرات پیروزی فرانسوا اولاند در انتخابات ریاست جمهوری می پردازد و معتقد است دورتر شدن از آمریکا، پایان دادن به ماجراجویی و دوآتشه تر شدن از آمریکا بر سر مسئله اتمی ایران پایان خواهد پذیرفت و اینها همه به نفع ایران است ولی اینکه فکر کنیم از ایران در این مورد حمایت ویژه خواهد کرد اشتباه است.
پیروزی اولاند؛ فرصتی برای ایران

دیپلماسی ایرانی: انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با پیروزی فرانسوا اولاند نامزد چپ گرایان به پایان رسید ولی به نظر می رسد که دامنه تغییرات ناشی از این تحول بسیار بیش از چیزی باشد که در وهله اول به نظر می رسد. فرانسه دوران سارکوزی تلاش می کرد که نقش مهمی در تحولات جهانی خصوصا بحران اروپا بازی کند. این که فرانسه دوران اولاند چه رویکردی در پیش خواهد گرفت مسئله ای بود که با دکتر دکتر احمد نقیب زاده، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و کارشناس مسائل اروپا طرح کردیم که ماحصل این گفتگو را در زیر می خوانید:

 

تا چه اندازه می توان گفت که انتخابات اخیر ریاست جمهوری متفاوت از انتخابات های گذشته در فرانسه بود. چه وجوه تمایزی این انتخابات را مهم می سازند؟

ویژگی اصلی و وجه تمایز این انتخابات مربوط به دور اول می شود. در دور دوم همیشه چپ و راست در برابرهم قرار می گیرند که در این انتخابات هم همین طور بود. اما در دور اول راست افراطی به بیش از 18 درصد آراء دست یافت در حالی که این میزان رای همیشه نصیب حزب کمونیست می شد. شرایط اقتصادی هم بر تمایز این دوره از انتخابات از دوره های پیشین تاثیر می گذاشت و سبب می شد تا طرفداران راست و چپ با حدت و شدت بیشتری از نامزد خود طرفداری کنند.

 

مهم ترین دلایل پیروزی فرانسوا اولاند بر سارکوزی را چه می دانید؟ آیا مردم فرانسه برای "نه گفتن" به سارکوزی به اولاند رای دادند و یا از برنامه های اولاند استقبال کردند؟

می توان گفت آرائی که اولاند در دور اول بدست آورد رای طرفداران چپ بود و آرائی که در دور دوم بدست آورد ناشی از "نه" ای بود که جمعیت زیادی از فرانسویان به سارکوزی دادند. اولاند فاقد سابقه کاری سیاسی عملی چندان جدی است و از این بابت به لحاظ سیاسی و اجرایی صفرکیلومتر محسوب می شود. درحالی که سارکوزی پیش از ریاست جمهوری وزارت چند وزارتخانه را برعهده داشت. همین مسئله تردیدهایی را برمی انگیزد که آیا اولاند مرد میدان سیاست عملی هست یا نه.

 

واکنش اروپا در قبال انتخاب فرانسوا اولاند چه خواهد بود؟ پیروزی اولاند برموقعیت اتحادیه اروپا تاثیری جدی ایجاد خواهد کرد؟
 

مشخص است که اتحادیه اروپا به رأی مردم گردن می نهد و تاکنون از احزاب سوسیالیست کسان زیادی به قدرت رسیده و مسئله ای هم ایجاد نکردند. باید توجه داشت که مواضع اولاند در برابر اتحادیه رادیکال نیست ولی اولویت برنامه های او با مسائل اقتصادی داخلی و بازار کار است. آنچه می توان در حال حاضر گفت این است که بعید است که اولاند منافع فرانسه را فدای منافع اتحادیه کند. برای مثال بعید است با وامهای کلان به یونان و سایر کشورهای درحال ورشکستگی موافت کند.

 

ریاست جمهوری اولاند باید شاهد چه تغییراتی در سیاست خارجی فرانسه خصوصا در مورد مسائل خاورمیانه باشیم؟

یقینا ماجراجویی های سارکوزی در خاورمیانه مانند لشکرکشی به لیبی تکرار نخواهد شد. همچنین به نظر می رسد دنباله روی از آمریکا کاهش خواهد یافت. ولی بعید است در طرفداری فرانسه از اسرائیل تغییری بوجود آید. زیرا از قرن نوزدهم به این سو نفوذ یهودیان در حزب سوسیالیست بسیار زیاد بوده و این امر ادامه دارد. هرچه باشد اولاند مردی وزین تر و حسابگرتر از سارکوزی است و احتمالا میزان حمایت فرانسه از فلسطینیان هم افزایش می یابد.

 

موضع فرانسه در مقابل مسائل مربوط به ایران خصوصا مسئله هسته ای ایران و مذاکره با ایران با تغییر ریاست جمهوری در  فرانسه چه تغییری خواهد کرد؟

پیروزی اولاند را باید فرصتی برای جمهوری اسلامی به حساب آورد. دورتر شدن از آمریکا، پایان دادن به ماجراجویی و دوآتشه تر شدن از آمریکا بر سر مسئله اتمی ایران پایان خواهد پذیرفت و اینها همه به نفع ایران است ولی اینکه فکر کنیم از ایران در این مورد حمایت ویژه خواهد کرد اشتباه است. ایران باید از هم اکنون دست اولاند را در مسائل پیش رو مثل بیکاری و بحران اقتصادی بگیرد و طرحهایی به او پیشنهاد کند که ضمن تحصیل منافع ملی ما فرانسه را هم از بن بست خارج کند.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی/16

 

نظر شما :