الجزایر متاثر از انتخابات فرانسه و بهار عربی

نخستین کشور عربی که به دموکراسی تن می‌دهد

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۲۲:۴۰ کد : ۱۹۰۱۱۰۵ آسیا و آفریقا
ظاهرا نخستین جایی که تب انتخابات فرانسه به آن سرایت کرده نه در اروپا بلکه در شمال آفریقا، در مستعمرات سابق فرانسه یعنی الجزایر است.
نخستین کشور عربی که به دموکراسی تن می‌دهد

دیپلماسی ایرانی: ظاهرا نخستین جایی که تب انتخابات فرانسه به آن سرایت کرده نه در اروپا بلکه در شمال آفریقا، در مستعمرات سابق فرانسه یعنی الجزایر است. کشوری که بلافاصله پس از پیروزی اولاند در آن مقام‌های ارشدش با رئیس جمهوری منتخب فرانسه تماس‌های گسترده‌ای گرفتند. تنها یک روز پس از پیروزی اولاند بود که الجزایری‌ها صحبت از تغییر نظام در کشورشان زدند و احمد او یحیی، نخست وزیر کشورشان از مردم خواست در انتخابات پارلمانی که روز چهارشنبه 9 می در الجزایر برگزار شد، شرکت کنند تا مقدمات سرنگونی نظام حاکم بر این کشور فراهم شود.

در این میان آن‌چه همه را شگفت‌زده کرد و اتفاقا با استقبال گسترده الجزایری‌ها مواجه شد، اظهارات عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهوری انقلابی الجزایر بود که نشان داد تصمیم جدی دارد که به سرنوشت دیکتاتورهای عرب خاورمیانه دچار نشود.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، بوتفلیقه در اظهاراتی که خطاب به ملت الجزایر ایراد کرد، گفت: «دیگر خودم را برای سومین دوره ریاست جمهوری نامزد نمی‌کنم و معتقدم که دیگر دوره نسل انقلابی‌های الجزایر پایان یافته است.»

وی در سخنرانی‌ای در استان سطیف، شرق الجزایر در برابر هزاران نفر از طرفدارانش که از او می‌خواستند برای بار چهارم خود را نامزد ریاست جمهوری کند، گفت: «نه، زمان ما تمام شد.. دیگر خسته شده‌ایم.» او این عبارت را سه بار تکرار کرد و سپس در اظهاراتی که عواطف طرفدارانش را برانگیخت، گفت: «یاد آن کسی زنده ماند که ارزشش را حفظ کرد، در سر سوداهای بسیاری است ولی گام‌ها قدرت تحمل این سوداها را ندارند. دوران ما دیگر تمام شده است.»

وی سپس سه بار گفت: «خسته شدم، خسته شدم، خسته شدم. خداوند بر کسی مگر اندازه وسعش تکلیف نمی‌کند. دیگر وقت آن رسیده که جوانان جای ما را بگیرند.»

بدین ترتیب او به روشنی گفت که بعد از آوریل 2014 یعنی زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه دیگر در قدرت باقی نخواهد ماند.

بوتفلیقه پس از آن متن سخنرانی‌ای که برای خود ترتیب داده بود را کنار گذاشت و یک ساعت فی البداهه سخنرانی کرد و از مردم کشورش خواست که پای صندوق‌های رای بروند. وی به آنها وعده داد که دیگر نسل انقلابی‌ها در قدرت باقی نخواهند ماند تا آینده کشور تضمین شود و اتهام این که نسل انقلاب می‌خواهد قدرت را قبضه کرده و در اختیار داشته باشد، رفع شود.

وی بدون این که توضیح بیشتری دهد، هشدار داد که نسبت به سرنوشت الجزایر نگران است و امنیت و ثبات آن را تهدید شده می‌بیند و از ملت الجزایر می‌خواهد که برای نجات آینده کشور پای صندوق‌های رای بروند.

تحلیلگران بر این باورند که رئیس جمهوری الجزایر که از سال 2005 از یک بیماری سخت رنج می‌برد و همچنین به دلیل سن بالایی که دارد می‌خواهد انتخابات منزه و کاملا دموکراتیک پارلمانی برگزار کند و برای انتخابات 2014 نیز بدون این که خود را نامزد کند، قصد دارد انتخاباتی کاملا دموکراتیک ترتیب دهد.

بوتفلیقه همچنین از اولاند، رئیس جمهوری جدید فرانسه خواست که برای نزدیکی هر چه بیشتر الجزایر و اروپا به خصوص فرانسه به یکدیگر، تاریخ روابط دو کشور را به دور از دوران خصومت‌ها مرور کرده و در نظر بگیرد.

عمار بلحیمر، استاد علوم سیاسی دانشگاه الجزایر در این باره گفت: «بوتفلیقه تحت تاثیر تحولات کشورهای متاثر از بهار عربی قرار گرفته است و می‌خواهد که قدرت را با آرامش، حفظ مسئولیت و دموکراتیک انتقال دهد تا دموکراسی برای کشورش حاصل شود.»

اظهارات بوتفلیقه با استقبال گسترده جریان‌های سیاسی مواجه شد به گونه‌ای که روسای احزاب از مردم خواستند که با توجه به این حرکت ایجابی در انتخابات شرکت کنند.

عبدالعزیز بلخادم، دبیر کل حزب جبهه آزادیبخش ملی و دوست شخصی بوتفلیقه در این باره گفت: «این یک سخنرانی تاریخی بود که برنامه‌های بزرگ کشور را بیان می‌کرد.»

موسی تواتی، رئیس جبهه ملی الجزایر نیز با دادن صفت پدر به بوتفلیقه گفت: «ما امروز سخنرانی پدری را شنیدیم که برای فرزندانش سخنرانی می‌کرد نه یک رئیس جمهور.»

سخنرانی بوتفلیقه با استقبال گسترده جوانان و کاربران اینترنتی نیز مواجه شد به گونه‌ای که الجزایری‌ها در صفحات مختلف خود در فضاهای مجازی به تمجید از او پرداختند.

 تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

 

نظر شما :