واشنگتن به ساکنان اشرف پناه می دهد

منافقین برگ ضدایرانی اوباما در انتخابات

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۴:۰۶ کد : ۱۹۰۱۱۳۶ گفتگو
گفتگویدیپلماسی ایرانی با دکتر فواد ایزدی، کارشناس مسائل امریکا، درباره دعوت امریکا از گروهگ تروریستی مجاهدین خلق
منافقین برگ ضدایرانی اوباما در انتخابات
دیپلماسی ایرانی: سازمان منافقین این روزها تبدیل به ابزار در اختیار امریکا و غرب برای مانورهای سیاسی علیه ایران شده است. نهادی که با فعالیت های مسلحانه خود در سه دهه گذشته بخصوص در روزهای جنگ تحمیلی با همکاری با رژیم صدام حسین تخم کینه از خود را در دل ایرانی ها کاشت اکنون برای جادادن اعضای خود در خاک عراق یا کشوری ثانی چشم به دست واشنگتن نشین ها دوخته است. در تازه ترین دور از تحولات پیرامون فعالیت های این سازمان تروریستی ، ایالات متحده آمریکا با استقبال از روند انتقال ساکنان اردوگاه اشرف، برای پذیرش برخی از اعضای سازمان مجاهدین خلق [منافقین] با معرفی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام آمادگی کرد. در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا در این خصوص آمده است: واشنگتن آمادگی دارد پرونده افرادی که از سوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد به ایالات متحده آمریکا ارائه می شود را مورد به مورد بررسی کرده و در صورت تطبیق با قوانین ایالات متحده آمریکا این افراد را بپذیرد.همزمان با این موضع گیری واشنگتن، خانم هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا نیز مسوول بررسی چگونگی خارج کردن نام سازمان منافقین از فهرست گروه‌های تروریستی وزارت امور خارجه آمریکا شد.دیپلماسی ایرانی با دکتر فواد ایزدی، کارشناس مسائل امریکا، درباره دعوت امریکا از گروهگ تروریستی مجاهدین خلق گفتگویی داشته است که در زیر می‌خوانید:



امریکا اعلام کرده است که تعدادی از مجاهدین را می‌پذیرد، موضع این کشور از ابتدا تا به امروز در قبال این گروه تروریستی چه بوده است؟


آنچه که پس از اشغال عراق اتفاق افتاد این بود که مجاهدین خلق همپمیان رژیم صدام بوده و توسط این رژیم تامین مالی شده بودند و حتی در عراق پایگاهی برای آنها ایجاد شد. قاعدتا دولت امریکا نیز باید با آنها مقابله و با توجه به اینکه این افراد در عراق هم جنایت‌های زیادی مرتکب شده بودند، آنها را محاکمه می‌کرد.

سابقه تروریستی مجاهدین در داخل و هم در خارج از ایران کاملا مشخص می‌کند که گروهک منافقین بر اساس نظر امریکایی‌ها و لیستی که وزارت‌خارجه امریکا اعلام کرده، گروه تروریستی است.

آنچه که اتفاق افتاد این بود که امریکا برخلاف انتظار نه تنها با گروهک منافقین برخورد نکرد، بلکه همان حمایت مالی که صدام از منافقین کرده بود را ادامه داده و راه را برای اعمال تروریستی آنها هموارتر کرد.

پس از جنگ عراق امریکایی‌ها این بحث را مطرح می‌کردند که در عراق سلاح کشتار جمعی وجود دارد و بحث دیگر این بود که این کشور از تروریست حمایت می‌کند، در آن زمان یکی از خبرنگاران شبکه ام بی سی از دیگ چینی که معاون جرج بوش پسر بود پرسید گروه‌های تروریستی که عراق از آنها حمایت می‌کند، چه کسانی هستند؟ دیگ چینی مایل به عنوان اسم این گروه‌ها نبود، اما با اصرار خبرنگار که بسیار جالب توجه بود، اظهار کرد که گروه مجاهدین یک گروه تروریستی است که صدام از آنها حمایت می‌کند. اما پس از اشغال عراق دیگ چینی از بانیان حمایت از مجاهدین بود.

بنابراین رابطه دولت امریکا با گروهک منافقین ادامه داشت و این گروه حتی در واشنگتن در همان دورانی که این گروه جزو گروه‌های تروریستی بودند، دفتر داشتند. کنفرانس‌های بزرگی در واشتنگتن برگزار می‌کردند و بسیاری از افرادی که تابعیت امریکایی نداشتند از خارج امریکا با هواپیما به این کنفرانس‌ها می‌آمدند که تمامی این حرکت‌ها با حمایت امریکا بود، چراکه باید به آنها ویزا داده می‌شد. در حقیقت گروهی تروریستی به راحتی از امریکا ویزا گرفته و وارد این کشور می‌شدند. در ساختمان گنگره جلساتی برگزار می‌کردند که حتی درعید نوروز امسال هم مجاهدین در داخل گنگره امریکا مراسمی برای عید نوروز برگزار کردند.

بحث حمایت‌های مالی و تسلیحاتی از گروهگ منافقین منحصر به عراق هم نبود، بلکه همانطور که رسانه‌های امریکا منتشر کردند دولت امریکا در ایالت نوادا به اعضای مجاهدین برای فعالیت‌های ضد ایرانی جاسوسی در حوزه هسته‌ای و ترور دانشمندان هسته‌ای،شنود و روش‌های دیگری که برای ضربه زدن به ایران دارند، تعلیم و آموزش داده است. به دلیل آنکه منافقین به زبان فارسی تسلط کافی دارند و با توجه به اینکه ظاهر آنها نیز در خیابان‌های تهران قابل تشخیص نیست از این افراد برای کارهای جاسوسی و تروریستی استفاده می‌کردند.

این گروهک تروریستی کاملا با دولتی که بزرگترین حامی تروریست چه دولتی و چه غیردولتی هماهنگ است. این خبری که امروزه هم اعلام شده که امریکا تعدادی از مجاهدین را می‌پذیرد خبر جدیدی نیست چراکه سالیان سال است که این افراد در امریکا زندگی کرده و فعالیت می‌کنند و این خبر نشان دهنده دوگانگی دولت امریکاست. چراکه اگر امریکا ادعای مبارزه با تروریست‌ها را دارد چگونه از این افراد حمایت می‌کند و این عمل دولت امریکا بر حامی تروریست بودن آن مهر می‌زند. در حقیقت از زوایه امریکا دو نوع تروریست وجود دارد، یکی تروریست خوب که خود امریکا و حامیان او هستند که در راستای منافعش عمل می‌کنند و دیگری تروریست بد نیز هر کشوری است که با سیاست‌های امریکا مقابله کند که این عنوان را خواهد گرفت.


فضای انتخاباتی امریکا هم در وضعیت پذیرش مجاهدین در این کشور تاثیرگذار بوده است؟


داخل امریکا فضای انتخاباتی و رقابتی میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها وجود دارد که مساله ایران نیز موضوع مهمی است. دولت اوباما نیز قصد دارد تا گوی سبقت ضدایرانی را از رقبای خودش برباید. معمولا در سال‌هایی که امریکایی‌ها انتخابات دارند دو حزب امریکایی برای جلب نظر صهیونیست‌ها و حمایت از مخالفین ایران با هم رقابت می‌کنند.در نهایت باید گفت که مساله ایران تنها بحث فصل انتخابات امریکا نیست، بلکه همیشه وجود داشته است.


آیا روابط ایران و عراق و نفوذی که ایران در این کشور دارد سبب‌ساز این تصمیم امریکا بوده است؟


اگر نفوذ ایران در عراق نبود منافقین همچنان در این کشور مانده بودند. با فشاری که دولت امریکا بر عراق آورده بود نباید جابجا می‌شدند. اما با نفوذی که دولت ایران داشته در نهایت سبب اخراج منافقین از عراق شده است. این مساله در کنار جنایاتی که آنها در عراق انجام داده‌اند هم بوده، اما دلیل کافی برای اخراج آنها نبوده است. چراکه اگر تنها به این علت بود باید بسیار زودتر این کشور را ترک می‌کردند، رابطه نسبتا خوب ایران و عراق باعث شده تا این اتفاق بیفتد که البته هنوز هم به طور کامل اردوگاه اشرف را تخلیه نکردند ، تا زمانی که نیروهای امریکایی در عراق هستند اجازه اخراج منافقین را نمی‌دهند.


آیا از نظر امنیتی پذیرش مجاهدین برای ایران مشکلی پیش خواهد آورد؟


دولت امریکا از منافقین برای ایجاد چالش‌ها و مشکلات امنیتی در ایران استفاده می‌کند که سالیان سال ادامه داشته است. این مساله که تعداد بیشتری از مجاهدین در امریکا پذیرفته شوند یا خیر فرقی نمی‌کند، چرا که از ابتدا تحت حمایت امریکایی‌ها بودند. وضعیت به شکلی بوده است که حمایت آنها کم نشده و این مساله ادامه پیدا کرده است.



تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۴

نظر شما :