آلبرایت در مورد وزیر امور خارجه ایران مدعی شد

اطلاع صالحی از فعالیت های هسته ای مورد تردید غرب

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۷:۱۲ کد : ۱۹۰۱۳۶۵ ترجمه برگزیده
دیوید آلبرایت، بنیانگذار موسسه علوم و امنیت بین الملل ادعا کرده است که ارتباطات از سال 1990 نشان می دهد که وزیر امور خارجه کنونی ایران در زمانی که ریاست دانشگاه شریف را بر عهده داشته، از برنامه ای که به منظور تامین مواد برای برنامه هسته ای مورد اتهام ایران طراحی شده بوده اطلاع داشته است.
اطلاع صالحی از فعالیت های هسته ای مورد تردید غرب

دیپلماسی ایرانی: دیوید آلبرایت، بنیانگذار موسسه علوم و امنیت بین الملل ادعا کرده است که ارتباطات از سال 1990 نشان می دهد که وزیر امور خارجه کنونی ایران در زمانی که ریاست دانشگاه شریف را بر عهده داشته، از برنامه ای که به منظور تامین مواد برای برنامه هسته ای مورد اتهام ایران طراحی شده بوده اطلاع داشته است.

خبرگزاری رویترز به نقل وی گزارش می دهد که در بین هزار و 600 تلکس و دیگر اطلاعاتی که به دست آورده نامه ای وجود دارد که امضای علی اکبر صالحی روی آن وجود دارد و تاریخ آن زه سال 1991 یعنی زمانی که صالحی رئیس دانشگاه بوده، باز می گردد. 

این نامه در واقع یک تضمین است که به تامین کننده اروپایی در مورد استفاده از این مواد ارائه شده چرا که این مواد کاربرد دوگانه در برنامه های هسته ای داشته اند. این در حالی است که به گفته آلبرایت، دانشگاه شریف ایران نیز در خط مقدم شبکه تامین تجهیزات نظامی ایران قرار دارد.

آلبرایت در گفت و گو با خبرگزاری رویترز مدعی شد که صالحی در تلاش برای ایجاد برنامه هسته ای نظامی شرکت داشته یا از آن اطلاع داشته است و این در حالی است که این برنامه ها هم اکنون مورد نگرانی آژانس بین المللی انرژی اتمی است. وی همچنین ادعا کرده است که هدف از این برنامه ها ساخت سلاح بوده و بخش غنی سازی اورانیوم با خلوص بالا را نیز شامل می شده است.

این در حالی است که در گذشته نیز برخی مقامات آژانس ادعای نقش آفرینی صالحی در برنامه های تامین مواد هسته ای را مطرح کرده بودند اما شواهدی که آلبرایت بر اساس تلکس ها ارائه داده، نخستین مدرک در این زمینه به شمار می رود.

گفتنی است موسسه بین المللی علوم و امنیت بین الملل قصد دارد در هفته جاری یافته های خود و برخی مدارک در مورد فعالیت های مرکز تحقیقات فیزیکی ایران برای تامین مواد هسته ای را منتشر کند. این اطلاعات متعلق به سال های 1980 و 1990 است و روی وب سایت این موسسه قرار خواهد گرفت.

البته هیات ایرانی که در وین حضور دارد هنوز در مورد این ادعای آلبرایت اظهار نظری ارائه نداده است.  

ادعای آلبرایت در حالی مطرح می شود که نشست دو روزه ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین به تازگی پایان یافته و یک نشست دیگر نیز برای دوشنبه آینده در نظر گرفته شده است. همچنین نشست ایران و گروه 1+5( آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) نیز هفته آینده در بغداد برگزار می شود و هدف از آن حل مساله هسته ای ایران است.

مرکز تحقیقات فیزیکی

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش نوامبر 2011 اعلام کرد مرکز تحقیقات فیزیکی ایران که در نزدیکی تاسیسات نظامی در لویزان بنا شده بود در اواخر سال 2003 و اوایل 2004 به طور کلی محو شده است. با توجه به اینکه این مرکز نقش سازمانی پوششی تحت نظر وزارت دفاع ایران را داشته و شماری از فعالیت های هسته ای را هماهنگ می کرده، توجه ویژه آژانس بین المللی انرژی اتمی را به خود معطوف کرد. به گفته برخی مقامات ارشد، آژانس از سال ها پیش ار فعالیت های صالحی و دانشگاه شریف در برنامه های هسته ای ایران مطلع بوده است.

بر اساس گزارش موسسه علوم و امنیت بین الملل، مرکز تحقیقات فیزیکی ایران از سوی دانشگاه شریف به عنوان یک شرکت پوششی برای خرید کالا از خارج مورد استفاده قرار می گرفته و این مرکز از فعالیت های تحقیقاتی به عنوان یک توجیه برای خرید مواد هسته ای استفاده می کرده است.

از سوی دیگر این موسسه ادعا کرده است که نامه امضاء شده از سوی وزیر امور خارجه کنونی ایران در سال 1991 نشان می دهد که وی از خرید مواد هسته ای با کاربرد دوگانه از سوی مرکز تحقیقات فیزیکی آگاهی داشته است. همچنین در این نامه تضمین شده بود که مواد هسته ای برای فعالیت های آموزشی و تحقیقاتی دانشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. اما در نهایت این رئیس مرکز تحقیقات فیزیکی بود که اختیار تام در خصوص نحوه استفاده از این مواد را داشت. بنا بر این گزارش صالحی به عنوان رئیس دانشگاه این اختیار را به شاه مرادی زواره داده بود.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

 

نظر شما :