لبنان به مرز جنگ داخلی نزدیک نمی شود

بحران از دمشق تا طرابلس

۰۶ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۷:۳۴ کد : ۱۹۰۱۶۸۴ گفتگو
گفتگوی دیپلماسی ایرانی با مسعود ادریسی، سفیر سابق ایران در لبنان و کارشناس مسائل خاورمیانه، در خصوص درگیری‌های اخیر لبنان
 بحران از دمشق تا طرابلس
دیپلماسی ایرانی: بالاخره آن‌چه لبنانی‌ها نگرانش بودند، اتفاق افتاد. ناآرامی‌های سوریه به لبنان نیز سرایت کرد. طی روزهای اخیر لبنان شاهد تنش‌های شدید بوده است. درگیری‌های طرابلس که با دخالت ارتش لبنان مهار شد، پس از آن درگیری علوی‌ها با سنی‌ها در شمال غرب لبنان و آخرین آن، ترور دو تن از روحانیون اهل تسنن لبنانی در بیروت باعث شده تا این شائبه به وجود آید که ممکن است پای لبنان نیز به تحولات سوریه کشیده شود و این کشور نیز در آتش ناآرامی‌های سوریه بسوزد. یعنی این که جنگ داخلی در لبنان متزلزل و همیشه حساس با هر تعریفی مجددا در بگیرد. کابوسی‌ که خواب را از چشمان لبنانی‌ها ربوده است. دیپلماسی ایرانی با مسعود ادریسی، سفیر سابق ایران در لبنان و کارشناس مسائل خاورمیانه، در این خصوص گفتگویی انجام داده است که در زیر می خوانید:

 

درگیری‌های اخیر لبنان از چه مناظری قابل توجه است؟

 

با توجه به وجود گروه‌ها و فرقه‌ها و مذاهب مختلف همیشه ثبات در این کشور هم برای لبنان و هم برای منطقه و هم برای گروه‌ها و ادیان مختلف بسیار حائز اهمیت است. بنابراین همواره مشاهده می‌کنیم که تمامی گروه‌ها و طوایف حتی قدرت های خارجی چه غربی‌ها و چه کشورهای اسلامی به دنبال ثبات و آرامش در لبنان هستند. به ویژه آنکه لبنان با اسرائیل هم مرز است که تنش در این کشور می تواند بر مسائلی که با اسرائیلی‌ها دارند نیز تاثیرگذار باشد. بنابراین از این جهت هم غربی‌ها و اسرائیلی‌ها نیز مایل به تنش در لبنان نیستند. در نتیجه ثبات لبنان برای تمامی کشورهای منطقه و کشورهای غربی که در لبنان نقش دارند از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

 

ریشه درگیری‌های اخیر در چه مسائلی بوده است؟

 

همانطور که می‌دانید در لبنان طوایف مختلفی وجود دارند و همیشه اختلاف‌هایی که میان آنها وجود داشته عاملی برای درگیری و تنش در این کشور بوده است. یک عامل بسیار مهم همیشه در روابط لبنان وجود دارد که تنش‌های اخیر نیز از این عامل مبرا نیست و آن وضعیت سوریه است. سوریه به عنوان کشوری که اگر فلسطین اشغالی را کنار بگذاریم، تنها کشوری است که لبنان با آن مرز دارد و با توجه به حضور تاریخی و قدیمی سوریه در لبنان تمامی این مسائل وضعیت سوریه و تحولات این کشور همسایه را برای لبنان حساس می‌کند. به نظر می‌رسد مهم‌ترین مساله‌ای که سبب این درگیری‌ها و تنش‌ها شده است تحولات سوریه است. برخی از گروه‌ها و طوایف در لبنان طرفدار دولت بشار اسد هستند و عده‌ای دیگر مخالف رژیم فعلی سوریه که همین امر مهم‌ترین عامل تنش در لبنان است.

 

اشاره به تاثیر بحران سوریه بر مسائل لبنان کردید، آیا تنش‌های امروز لبنان نگرانی که همیشه از سوی سوریه وجود داشته را تشدید می‌کند؟

 

بله این واقعیتی است. عامل اصلی تنش‌ها در لبنان سوریه است. اما در رابطه با سایر کشورهای همسایه یا منطقه این مساله بعیدتر است. همانطور که اشاره شد لبنان از تحولات سوریه با توجه به بافت و نفوذی که سوریه داشته، بسیار تاثیرپذیر است. اما دیگر کشورها این تاثیرپذیری را ندارند،اما تنش‌ها در سوریه بر سایر کشورهای منطقه هم تاثیرگذار خواهد بود.

 

با توجه به سابقه جنگ‌های داخلی در لبنان تا چه اندازه امکان رخ دادن جنگ‌های داخلی در این کشور وجود دارد؟

 

در لبنان سه تجربه جنگ‌های داخلی را تمامی طوایف و گروه‌ها چشیده‌اند، بنابراین تمایلی به شروع جنگ دیگری در طوایف و قبایل ندارند. در حقیقت جنگ داخلی خط قرم تمامی گروه‌ها و طوایف است. به باور من با توجه به تجربه تلخی که لبنانی‌ها دارند جنگ دیگری در داخل لبنان بعید به نظر می‌رسد. درگیری‌های پراکنده و تنش‌هایی وجود دارد، اما اینکه منجر به جنگ داخلی شود، نه زمینه آن وجود دارد چراکه اگر قرار بر جنگ داخلی باشد قدرتی وجود دارد که از همه قوی‌تر است و امکان رویارویی نیست و از سوی دیگر به دلیل آنکه تجربه تلخی داشتند هیچ‌کدام از طوایف حاضر نیستند که چنین تجربه‌ای را تکرار کنند. بنابراین امکان جنگ داخلی بسیار ضعیف است.

 

تهیه‌کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی/14

 

نظر شما :