سردرگمی آمریکا در تحولات داخلی مصر

واشنگتن طرف کیست؟

۲۰ خرداد ۱۳۹۱ | ۲۳:۴۶ کد : ۱۹۰۲۳۷۳ ترجمه برگزیده
باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا باید از هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه خود بخواهد که در بیانیه ای رسمی قبل از برگزاری دور دوم انتخابات مصر موضع رسمی واشنگتن را ابلاغ کند.
واشنگتن طرف کیست؟
دیپلماسی ایرانی: با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری مصر، کاخ سفید به ریاست باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا در برابر یک انتخاب سخت ایستاده است؛ سکوت کند و اجازه دهد که ملت مصر بی‌توجه به خواسته‌های امریکا آن‌چه خود می‌پسندد را انتخاب کنند یا این که واشنگتن به سراغ مهم‌ترین هم‌پیمان خود برود و در انتخابات داخلی مصر دخالت کند و تجربه دموکراتیک این کشور را به شکست بکشاند.

به روشنی می‌توان گفت که منافع امریکایی‌ها از طریق حمایت از یک نامزد معین تامین نخواهد شد. امریکایی‌ها باید این نکته را دریابند که باید به گونه‌ای عمل کند که مصری‌ها به سمتی ترغیب شوند که برنامه سیاسی‌ای را دنبال کنند که منافع امریکا را نیز تامین کند. مصری‌ها به جلب رضایت امریکا نیاز دارند چرا که کمک‌های مالی این کشور که همچنان در خورد توجه است، برای آنها مهم است.   

به گزارش روزنامه لبنانی السفیر، رابرت استالوف، مدیر اجرایی مرکز مطالعات خاور نزدیک در واشنگتن می‌گوید: «ضروری است که واشنگتن تکلیف خود را روشن کند که نسبت به نتایج انتخابات دور دوم مصر می‌خواهد چگونه رفتار کند و به صراحت بگوید که آیا این نتایج بر روابطش با مصر اثر خواهد گذاشت یا خیر. برای امریکا مصر مهم‌ترین هم‌پیمان عربی محسوب می‌شود و لزوم حفظ این روابط به مثابه حفاظت از مصالح ملی‌اش است.»

ساتلوف همچنین می‌گوید: «برای خارجی‌ها که به نتایج انتخابات مصر چشم دوخته‌اند لازم است که برای دریافت بهتر آْن‌چه در این کشور می‌گذرد به سیاست‌های داخلی فرانسه و امریکا چندان توجه نکنند. بر عکس انتخابات فرانسه یا امریکا که تمهیدات لازم برای پیش‌بینی برنده انتخابات همواره مهیا است، در مصر تناقضات بسیار شدید است و این مساله باعث می‌شود تا درک نتایج انتخابات مشکل شود.»

وی درباره تناقضاتی که به آن اشاره کرد، می‌گوید: «نام سیزده نفر در مرحله نخست رای‌گیری به چشم می‌خورد ولی هیچ کدام نتوانستند بیشتر از 25 درصد آرا را به دست آورند در حالی که پنج نفر از نامزدها حتی کمتر از 10 درصد رای آوردند. در میان پنج نفر اولی که نتوانستند به دور دوم انتخابات صعود کنند، عبدالمنعم ابوالفتوح و عمرو موسی در راس ایستاده‌اند، دلیل آن هم این است که نظرات در میان رای‌دهندگان برای انتخاب یکی از آن دو بسیار شدید بود و این مساله جذابیت انتخابات را کاهش داد. افراد دیگر نیز نتوانستند که رای لازم دیگران را به دست آورند و این مساله باعث شد تا آرا پراکنده شده و هیچ جهت و هدایتی نداشته باشند.»

ساتلوف در ادامه می‌افزاید: «الآن پس از پایان انتخابات دور اول دو نفر به دور دوم راه یافته‌اند که هر کدام نماینده یک طبقه از جامعه مصر محسوب می‌شوند. در حالی که هنوز نتیجه نهایی مشخص نیست هر کدام از این دو نامزد از مواضع تند خود کوتاه آمده و مواضع معتدل‌تری را اتخاذ کرده‌اند. حتی آنها از شدت خصومت خود نسبت به دیگر نامزدها کوتاه آمده و تلاش می‌کنند با افراد مختلف با ایدئولوژی‌های متفاوت هم‌پیمانی‌های تازه‌ای را رقم بزنند.»

ساتلوف تاکید می‌کند، در چنین فضایی باید ایالات متحده امریکا مواضع خود را در قبال آن‌چه در مصر می‌گذرد، روشن کند. اوباما باید از هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا بخواهد که بیانیه رسمی صادر کرده و قبل از برگزاری دور دوم انتخابات مصر موضع رسمی واشنگتن را بیان کند.

به اعتقاد مدیر مرکز اجرایی مطالعات خاورمیانه در واشنگتن به نفع امریکا است که از وضعیت جاری در مصر حمایت کند و مواضع خود را به روشنی بیان کند. وی می‌گوید: «اگر سرمایه‌گذاری‌هایی که امریکا در مصر انجام داده را با تحولات مسالمت‌آمیزی که ملت مصر برای انتقال قدرت رقم زدند، در نظر بگیریم و در کنار آن توانایی‌های اقتصادی مصر در رشد اقتصادی و همچنین کمک‌های نظامی و اقتصادی امریکا به آن را مد نظر قرار دهیم، درمی‌یابیم که قاهره سالانه از چه کمک‌های بزرگی بهره می‌برده است و هم‌زمان از چه اهمیتی برای امریکا برخوردار است. آن‌گاه به روشنی در می‌یابیم که انتخابات مصر تا چه اندازه برای امریکا اهمیت دارد.»

ساتلوف همچنین می‌گوید: «فارغ از این که برنده انتخابات چه کسی خواهد بود، باید بپذیریم که مصر در حال ورود به بحران تازه‌ای است. اگر اخوانی‌ها قدرت را در دست بگیرند ممکن است با نهادهای نظامی درگیر شوند و شاهد مهاجرت مسیحی‌ها که طبقه متوسط و فرهنگی مصر را تشکیل می‌دهند و همچنین نهادهای اقتصادی این کشور را در اختیار دارند، از مصر باشیم. در عین حال بحث اسرائیل نیز مطرح است، اگر بنا باشد مصر اخوانی در معاهده کمپ‌دیوید تجدید نظر کند، بحران سیاسی تازه‌ای در منطقه رقم خواهد خورد که ابعاد آن قابل پیش‌بینی نیست. از این رو امریکا چاره‌ای ندارد جز این که فارغ از این که هر کسی پیروز انتخابات شود به فکر تعاملی سودمند با او باشد تا حداقل منافعش در مصر و متعاقب آن منطقه تامین شود.»

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :