پس از دو هفته تهدید های دوجانبه رخ داد

کاهش تنش ها در آستانه مذاکرات هسته ای مسکو

۲۷ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۴:۴۰ کد : ۱۹۰۲۶۶۱ ترجمه برگزیده
تمرکز طرح پیشنهادی 6 قدرت جهانی بر محدود کردن فعالیت های هسته ای با خلوص بالا در ایران است و گفت و گو در خصوص این پیشنهاد در نشست مسکو نشانه ای آشکار از کاهش تنش ها در آستانه این نشست به شمار می رود.
کاهش تنش ها در آستانه مذاکرات هسته ای مسکو
دیپلماسی ایرانی: در حالی که مقامات هسته ای تهران به غرب هشدار داده بودند که ریسک به تعویق افتادن یا لغو نشست مسکو وجود دارد، مقامات اروپایی شامگاه دوشنبه از موافقت جمهوری اسلامی با گفت و گو در خصوص پیشنهاد گروه 1+5 خبر دادند. تمرکز طرح پیشنهادی 6 قدرت جهانی بر محدود کردن فعالیت های هسته ای با خلوص بالا در ایران است و گفت و گو در خصوص این پیشنهاد در نشست مسکو نشانه ای آشکار از کاهش تنش ها در آستانه این نشست به شمار می رود.

ایران و گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) از اوایل ماه آوریل پس از وقفه ای 15 ماهه نخستین دور مذاکرات هسته ای را در ترکیه برگزار کردند. نشست بعدی یک ماه بعد در بغداد برگزار شد اما تهران آشکارا با پذیرش پیشنهاد این گروه مخالف کرد. پیشنهادی که در مقابل تعلیق فعالیت های غنی سازی 20 درصدی در ایران و انتقال ذخایر موجود، دسترسی تهران به قطعات یدکی هواپیماهای مسافربری و برخی کمک ها به برنامه های هسته ای را ارائه می کند. اما تهران در نشست بغداد تاکید داشت این امتیاز ها در مقابل امتیاز هایی که ایران ارائه می کند بسیار ناچیز است. این در حالی است که ایران می خواهد در مقابل برخی همکاری ها در خصوص برنامه های هسته ای از مشوق لغو تحریم ها بهره مند شود.

فضای نه چندان مثبت نشست بغداد و تنها نتیجه آن که تعیین تاریخ مذاکرات مسکو برای روز های پایانی ماه جاری بود، موجب شد تهران به صراحت اعلام کند برای اجرای درخواست آژانس بین المللی انرژی اتمی به منظور بازرسی از سایت نظامی پارچین در جنوب شرق تهران آمادگی ندارد. هرچند که پیش تر و در آستانه مذاکرات بغداد، یوکیا آمانو مدیر کل آژانس که به تهران سفر کرده بود از توافق مقدماتی برای بازرسی از پارچین خبر داد و ابراز امیدوار کرد درب سایت پارچین به زودی به روی بازرسان گشوده می شود. موضع مخالفت جمهوری اسلامی برای بازرسی از پارچین تا نشست اخیر وین ادامه پیدا کرد و به این ترتیب مقامات آژانس اعلام کردند از روند مذاکرات ناامید شده اند.

از سوی دیگر مقامات هسته ای ایران در هفته های اخیر بارها نسبت به لغو یا تعویق نشست مسکو به غرب هشدار داده بودند. سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران و علی باقری معاون وی دلیل هشدار های خود به غرب را مخالفت کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با برگزاری نشست های مقدماتی پیش از نشست مسکو اعلام کردند.

اما در حالی که تنش ها بین دیپلمات های ایرانی و مذاکره کنندگان هسته ای غربی در دو هفته اخیر به اوج خود رسیده و تردید ها در خصوص دستاورد نشست مسکو را افزایش داده بود، دیپلمات های اروپایی از موافقت ایران برای بررسی پیشنهاد گروه 1+5 خبر دادند. خبرگزاری رویترز گزارش داد، سعید جلیلی در گفت و گوی تلفنی روز دوشنبه خود با کاترین اشتون که یک ساعت به طول انجامید موافقت کرد بر درخواست های گروه 1+5 در نشست مسکو متمرکز شود. یک دیپلمات اروپایی نیز در این زمینه اظهار داشت ایرانیان دیگر خواستار برگزاری نشست های کارشناسی نیستند و برای حضور در نشست مسکو و بررسی پیشنهاد های 6 قدرت جهانی آماده می شوند.

این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران هشدار دادند ، شکست نشست مسکو می تواند عواقب سختی برای تهران و غرب به همراه داشته باشد. چرا که عدم موفقیت این روند دیپلماتیک بار دیگر آتش تهدید های اسرائیل برای حمله به ایران را شعله ور می کند. تهدیدی که باراک اوباما ، رئیس جمهور آمریکا که انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو دارد، در شرایط دشواری قرار می دهد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی /10

 


نظر شما :