پیش بینی فایننشال تایمز از پیامد تحریم های نفتی

درآمد نفتی ایران به نصف کاهش می یابد

۰۲ تیر ۱۳۹۱ | ۱۴:۲۰ کد : ۱۹۰۲۹۴۹ ترجمه برگزیده
تحریم بیمه ای موجب می شود کره جنوبی، سنگاپور، آفریقای جنوبی، ترکیه و تایوان از خرید نفت ایران صرفنظر کنند و بدون تردید هند نیز با مشکلات عدیده ای در راه واردات نفت از ایران مواجه خواهد شد.
درآمد نفتی ایران به نصف کاهش می یابد

دیپلماسی ایرانی: گزارش روزنامه فایننشال تایمز حاکی از آن است چشم انداز اعمال تحریم های بیمه ای علیه تانکر های حامل نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا، خریداران نفت ایران را ناچار به عقب نشینی کرده و به همین دلیل صادرات نفتی ایران در ماه جاری میلادی افت چشمگیری داشته است.

این در حالی است که تحریم های نفتی اتحادیه اروپا شامل تحریم بیمه تانکر ها از حدود دو هفته دیگر به طور کامل اجرا خواهند شد اما هم اکنون نیز برخی مشتریان آسیایی نفت ایران با توجه به پیامد های این تحریم در سفارش خرید نفت از ایران بسیار محتاطانه عمل می کنند.

تاجران نفتی می گویند تحریم بیمه ای موجب می شود کره جنوبی، سنگاپور، آفریقای جنوبی، ترکیه و تایوان از خرید نفت ایران صرفنظر کنند و بدون تردید هند نیز با مشکلات عدیده ای در راه واردات نفت از ایران مواجه خواهد شد. از سوی دیگر تاجران و مشاوران نفتی که صادرات نفت جمهوری اسلامی را به دقت زیر نظر دارند بر این باورند که فروش نفت ایران پس از اعمال تحریم های نفتی اتحادیه اروپا 400 هزار بشکه در روز کاهش می یابد و این در حالی است که هم اکنون نیز 600 هزار بشکه از صادرات نفتی ایران کم شده است.

فایننشال تایمز به نقل از یک مقام ناشناس گزارش می دهد پس از اعمال تحریم های نفتی اتحادیه اروپا درآمد نفتی ایران نسبت به دوران قبل از تحریم به نصف کاهش می یابد. با این حال چین و ژاپن قصد دارند از طریق تضمین های بیمه ای مستقل به واردات نفت از ایران ادامه دهند. از سوی دیگر در ماه های اخیر گزارش هایی نیز در خصوص خاموش نگه داشتن سیستم های راداری تانکر های نفتی ایران منتشر شد که به تهران امکان می دهد از این طریق تحریم ها را دور بزند.

اما در مقابل برخی از بزرگترین پالایشگاه های هند در هفته های اخیر اعلام کرده اند که با توجه به فقدان پوشش بیمه ای، احتمالا خرید نفت از ایران را متوقف می کنند. یک مقام نفتی هند در حاشیه نشست اخیر اوپک در وین تصریح کرد دهلی نو به سختی در تلاش برای یافتن راه حلی در مورد ادامه واردات نفت از ایران است. البته تنها چند ساعت بعد دهلی نو از عقد قرار دادی با عربستان سعودی خبر داد که واردات نفت هند از بزرگترین تولید کننده نفت در جهان را افزایش می دهد.

برخی کارشناسان می گویند با وجود اعمال تحریم ها ، تهران همچنان می تواند از طریق استفاده از تانکر های ایرانی و پوشش بیمه ای مستقل، تحریم ها را دور بزند. شرکت ملی نفت ایران که بیشترین شمار تانکر های نفتی در ایران را در اختیار دارد اعلام کرده است که قادر است از طریق تامین پوشش بیمه ای شرکت کلاب پی اند آی کیش، جریان صادرات نفتی را حفظ کند.

اما کارشناسان غربی می گویند در حال حاضر تعداد قابل توجهی از سوپرتانکر های ایران با ظرفیت حمل 2 میلیون بشکه نفت به عنوان واحد های شناور برای ذخیره نفت مورد استفاده قرار گرفته اند و ظرفیت ناوگان تانکری آزاد ایران برای صادرات نفتی کافی نیست. آژانس بین المللی انرژی به تازگی برآورد کرده اس دست کم 40 تا 42 میلیون بشکه از نفت تولید شده در ایران در تانکر های شناور فراساحلی ذخیره شده اند که این تعداد تانکر دو سوم ظرفیت ناوگان تانکری شرکت ملی نفت ایران را شامل می شود. از سوی دیگر ایران 20 تا 25 میلیون بشکه نفت را نیز در تاسیسات ساحلی انباشته کرده است.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

نظر شما :