هشدار اسرائیلی‌ها نسبت به شکست دیپلماسی واشنگتن در خاورمیانه

بدون امریکا نمی‌توانیم به ایران حمله کنیم

۰۴ تیر ۱۳۹۱ | ۱۳:۳۴ کد : ۱۹۰۲۹۸۷ ترجمه برگزیده
امریکا نیاز ضروری اسرائیل است و برای همین تلاویو ترجیح نمی‌دهد که خود به تنهایی به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند، بلکه تلاش می‌کند که ایالات متحده را برای انجام این کار ترغیب کند و اگر واشنگتن مخالف چنین حمله‌ای است از آن می‌خواهیم که به ایرانی‌ها فشار بیاورد تا از برنامه هسته‌ای نظامی‌شان منصرف شوند.
بدون امریکا نمی‌توانیم به ایران حمله کنیم
دیپلماسی ایرانی: موشه بوگی یعلون، معاون نخست‌وزیر اسرائیل و وزیر امور استراتژیک این رژیم در کنفرانسی که در مرکز بگین درباره روابط اسرائیل و امریکا برگزار شد، گفت: «ایالات متحده امریکا یکی از مهم‌ترین عناصر امنیت ملی اسرائیل است، از این رو تلاویو به شدت نگران کاهش جایگاه آن در خاورمیانه است. ما از این که می‌بینیم جایگاه امریکا در خاورمیانه در حال ضعیف شدن است بسیار نگرانیم.»

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، وی همچنین گفت: «ما به مشکلاتی که واشنگتن با آنها در منطقه دست به گریبان است، واقفیم و می‌بینیم که چگونه روز به روز جایگاه امریکا در منطقه ضعیف می‌شود، ما نیازمند تقویت روابط خود با واشنگتن هستیم. ایالات متحده امریکا نیاز ضروری اسرائیل است و برای همین تلاویو ترجیح نمی‌دهد که خود به تنهایی به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند، بلکه تلاش می‌کند که ایالات متحده را برای انجام این کار ترغیب کند و اگر واشنگتن مخالف چنین حمله‌ای است از آن می‌خواهیم که به ایرانی‌ها فشار بیاورد تا از برنامه هسته‌ای نظامی‌شان منصرف شوند.»

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که برنامه هسته‌ای‌اش زیر نظر آژانس و تنها اهداف صلح‌آمیز دارد و غرب و اسرائیل همواره علیه آن بدون ارائه سندی تنش ایجاد کرده‌اند.

یعلون تاکید می‌کند، هر گونه حمله نظامی به ایران حتی اگر از جانب غرب باشد با واکنش تند ایران مواجه خواهد شد، اسرائیل انتظار دارد در صورت وقوع چنین حمله‌ای هدف موشکی ایران و حزب الله و جنبش حماس در غزه قرار بگیرد.

معاون نتانیاهو درباره سوریه نیز گفت: «مواضع ما در قبال سوریه منوط به تحولات جاری در این کشور است. در حال حاضر احتمال وارد شدن سوریه به یک جنگ تمام عیار بسیار وجود دارد و همه باید برای چنین حالتی آماده باشیم. در آن صورت حزب الله به صورت خودکار درگیر چنین جنگی خواهد شد و می‌تواند به عمق اسرائیل حمله کند.»

وی در ادامه مدعی شد، اما ما هم می‌توانیم به حزب الله بیش از 150 برابر حملاتش حمله کنیم که در آن صورت حکومت لبنان هزینه‌های سنگینی پرداخت خواهد کرد. اگر بنا باشد جنگ دومی با لبنان در بگیرد اسرائیل آمادگی چنین جنگی را دارد حتی اگر حماس هم به این جنگ بپیوندد.

در همین رابطه یوسی شاین، کارشناس مسائل امریکا نیز نسبت به تضعیف جایگاه امریکا در خاورمیانه هشدار داد و گفت که احتمال دارد امریکا به بدترین جایگاه خود در منطقه تنزل یابد و این می‌تواند بر سیاست‌های تصمیم‌گیران اصلی سیاسی در تلاویو اثر بگذارد. به خصوص این که قدرت‌های اول دنیا قادر نیستند که در سیاست خارجی آن دخالت کنند چرا که مشغول مشکلات داخلی خودشان هستند.

وی تاکید کرد، جمعیت امریکا نزدیک به 310 میلیون نفر است و اعداد و ارقام نشان می‌دهد که مشکلات داخلی این کشور به اندازه‌ای در حال افزایش است که ظرف 24 ساعت تلاویو از اولویت‌های آن ناپدید می‌شود. تصمیم‌گیران امنیتی و نظامی باید بدانند که وضعیت امریکا به گونه‌ای است که اگر چه بزرگ‌ترین قدرت جهان محسوب می‌شود اما باید توجه کنند که در حال حاضر در موقعیت ضعف قرار دارد.

در همین حال پروفسور ایتان گلوبواع، کارشناس امور امریکا در مرکز مطالعات استراتژیک در دانشگاه بار ایلان نیز گفت: «سیاست‌های امریکا در سال‌های اخیر به طرز وحشتناکی به شکست انجامیده است. به ویژه این که باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا تصمیم دارد که تغییرات شگرفی در استراتژی امریکا ایجاد کند. مثلا گفته است که می‌خواهد به جای نیروی نظامی از ابزارهای نرم‌تر دیگر مثل دیپلماسی استفاده کند تا بتواند با جهان عرب و دنیای اسلام مصالحه کند. وی مذاکراتی را با هدف تقویت جایگاه امریکا با دشمنان ما آغاز کرده که قابل قبول نیست. امریکا در حالی با دشمنان فعلی ما مثل آنکارا و قاهره روابطش را تقویت کرده که آنها دشمنان سرسخت ما شده‌اند. در حال حاضر ترکیه و امریکا سنگ بنای استراتژی امریکا در خاورمیانه هستند. این نشان می‌‌دهد که تا چه اندازه سیاست‌های امریکا در منطقه شکست خورده است.»

وی در ادامه افزود: «استراتژی واشنگتن در خاورمیانه چنان شکست خورده است که دیگران به راحتی در حال بهره‌برداری از این ضعف هستند. امریکا در حال حاضر در افغانستان و عراق شکست خورده است و بحران اقتصادی عمیقی را تجربه می‌کند که این گونه احساس می‌شود که جایگاهش به شدت در حال افول است و تاثیرش بسیار کاهش یافته است. سیاست‌های شتاب‌زده در برابر تظاهرات کشورهای عربی باعث شده تا اعتماد به آن از بین برود و دیپلماسی‌اش دیگر تاثیر چندانی نداشته باشد. سیاست امریکا در برابر ایران و پرونده هسته‌ای‌اش نیز کاملا شکست خورده است. سیاست‌های امریکا در پرونده صلح فلسطینی – اسرائیلی نیز راهی به جایی نبرده و حتی کشورهایی نظیر روسیه و ترکیه توانسته‌اند در بسیاری از پرونده‌ها بر سیاست‌های امریکا مستولی شوند.»

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :