استفان والت در نکوهش اقدام نظامی علیه ایران

برای متوقف کردن جنگ چه می توان کرد؟

۰۲ تیر ۱۳۹۱ | ۱۵:۵۴ کد : ۱۹۰۳۰۸۷ اخبار اصلی
اغلب چهره های برجسته دولت کنونی اوباما مانند سناتور بایدن و هیلاری کلینتون همان هایی هستند که از جنگ عراق در دوران بوش حمایت کرده بودند.
برای متوقف کردن جنگ چه می توان کرد؟

دیپلماسی ایرانی: در سال 2002، گروهی ار نومحافظه کاران بانفوذ، جورج بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا و معون وی دیک چنی را مجاب کردند که حمله به عراق، ایده هوشمندانه ای است. سپس نومحافظه کاران و دولت بوش با کمک آیپک و دیگر گروه های لابی اسرائیلی و مساعدت مقامات اسرائیلی مانند ایهود باراک، شیمون پرز و بنیامین نتانیاهو، کنگره آمریکا را ترغیب کردند تا مجوز حمله را صادر کند. اغلب چهره های برجسته دولت کنونی اوباما مانند سناتور بایدن و هیلاری کلینتون همان هایی هستند که از جنگ عراق در دوران بوش حمایت کرده بودند.

با توجه به پیامدهای مخرب جنگ عراق شامل مرگ 4 هزار و 500 سرباز آمریکایی و هزینه ای بالغ بر هزار میلیارد دلار، می توان گمان کرد آخرین چیزی که ایالات متحده می خواهد، جنگ پیشگیرانه دیگری در خاورمیانه است و کنگره نیز با توجه به تجربه جنگ عراق و درس هایی که از آن آموخته مجوز جنگ دیگری را صادر نخواهد کرد.

اما این فرضیه ها اشتباه است چرا که اخیرا گروهی 44 نفره از سناتور های آمریکایی نامه ای را به دفتر باراک اوباما ارسال کرده و تاکید کرده اند ایران باید به طور کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی و قطعنامه های شورای امنیت همکاری کند و در غیر این صورت اوباما باید در سیاست ادامه گفت و گو ها با ایران تجدید نظر کند. آنها توصیه کرده اند در صورتی که ایران با تعلیق عملیات غنی سازی و تعلطیلی سایت فوردو موافقت نکند، دولت آمریکا باید از طریق تحریم ها و تاکید بر روی میز بودن گزینه نظامی، رهبران جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار دهد.

البته به نظر می رسد که دولت اوباما همچنان درک می کند که اقدام نظامی علیه ایران، گزینه احمقانه ای است اما همچنان فشار آیپک و کنگره آمریکا روی کاخ سفید وجود دارد و در نتیجه مذاکرات بی ثمر مسکو به پیکانی تبدیل شده که مسیر جنگ را نشان می دهد.

در این شرایط چه می تواند کرد؟ باید گفت دادخواستی آن لاین در وب سایت کردو ایجاد شده که مخالفت با اقدام نظامی علیه ایران را اعلام می کند. این دادخواست بیش از 100 هزار امضاء کننده دارد و امضای استفان والت نیز در آن به چشم می خورد. شما می توانید با مراجعه به لینک زیر وارد این وب سایت شده و یکی از امضا کنندگان دادخواستی علیه جنگ با ایران باشید.
http://act.credoaction.com/campaign/obama_iran/?r_by=-5775776-h6Id8Xx&rc=paste2

والت در این زمینه می نویسد، شاید این اقدام از جنگ احمقانه دیگری جلوگیری نکند اما ضرری هم نخواهد داشت.

منبع: فارن پالیسی

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

 

( ۱ )

نظر شما :