آنکارا در شوک

بحران سوریه – ترکیه به مرز انفجار رسید

۰۳ تیر ۱۳۹۱ | ۱۸:۰۲ کد : ۱۹۰۳۱۵۵ اخبار اصلی
ارتش سوریه یک جنگنده ترکی را در خاک خود سرنگون کرد تا تنش در روابط آنکارا – دمشق به اوج خود برسد.
بحران سوریه – ترکیه به مرز انفجار رسید
دیپلماسی ایرانی: دیروز جمعه خبری ناگهانی در رسانه‌ها پیچید که نشان از آغاز تنشی تازه در روابط ترکیه با سوریه از یک سو و ورود سوریه به مرحله‌ای تازه‌ از تحولات خود از سوی دیگر بود. ارتش سوریه یک جنگنده ترکی را در خاک خود سرنگون کرد تا تنش در روابط آنکارا – دمشق به اوج خود برسد. خبر را نخستین بار شبکه المنار لبنان وابسته به حزب الله مخابره کرد. این شبکه در یک خبر فوری اعلام کرد، منابع امنیتی سوریه به خبرنگار این شبکه در دمشق گفته‌اند که نیروی دفاعی هوایی سوریه یک جنگنده ترکیه را در خاک خود سرنگون کرده است.

ساعاتی پس از آن، ستاد ارتش ترکیه اعلام کرد، یکی از جنگنده‌هایش در منطقه‌ای در نزدیکی سوریه از صفحه رادار محو شده است. این ستاد با صدور بیانیه‌ای که در سایت اینترنتی خود منتشر کرد، نوشت: مرکز رادار واللاسکی اطلاع داده است که یکی از جنگنده‌های ما ساعت 10:30  به وقت محلی (7:30 به وقت گرینویچ) از ملاطیه در شرق ترکیه برخواسته و در ساعت 11:58 در دریای مدیترانه در جنوب غرب استان هاتای در نزدیکی سوریه از صفحه رادار محو شده است. به محض وقوع این حادثه عملیات جستجو و کشف برای یافتن این جنگنده آغاز شده است.

استاندار ملاطیه به خبرگزاری آناتولی ترکیه گفته است که این جنگنده از طراز اف – 4 بوده و در آن دو خلبان بوده‌اند.

بلافاصله پس از این حادثه رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه دستور به تشکیل جلسه فوق‌العاده در چارچوب نشست بحران داد و با ژنرال نجدت اوزیل، رئیس ستاد ارتش و ادریس نعیم شاهین، وزیر کشور، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه، عصمت یلماز، وزیر دفاع و هاکان ویدان، رئیس سازمان امنیت درباره ابعاد این حادثه به بحث و تبادل نظر پرداخت. خبرگزاری آناتولی گزارش داد که این دیدار بلافاصله پس از بازگشت اردوغان از استانبول در دفتر نخست‌وزیری انجام شد. پس از این جلسه که دو ساعت به طول انجامید، دفتر نخست‌وزیری اعلام کرد که مطمئن شده که دولت سوریه جنگنده آن را سرنگون کرده است. این دفتر همچنین اعلام کرد، ترکیه موضع نهایی خود را پس از کشف ابعاد این حادثه به طور رسمی اعلام می‌کند و تدابیر لازم را در این زمینه اتخاذ خواهد کرد.

شبکه ان‌.تی.‌وی ترکیه از منابع آگاه خود گزارش داد که این جنگنده در آب‌های منطقه‌ای سوریه سقوط کرده ولی مرزهای این کشور را مورد تعرض قرار نداده بوده است.

برخی از منابع خبری ترکیه گفته بودند که دولت سوریه بابت این حادثه از دولت ترکیه عذرخواهی کرده و گفته است که این حادثه در پی اختلالات هوایی صورت گرفته و از این بابت بسیار متاسف است اما نخست‌وزیر ترکیه با شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «دولت سوریه به هیچ وجه عذرخواهی متوجه آنکارا نکرده و من هیچ اطلاعی در این زمینه ندارم.»

وی تاکید کرد، ما یک جنگنده خود را از دست داده‌ایم و هیچ اطلاعاتی نیز درباره آن نداریم و با سوری‌ها در چارچوب عملیات جستجو و نجات برای یافتن این جنگنده در حال همکاری هستیم. تا کنون نیز هیچ اطلاعی از سرنوشت خلبان‌های این جنگنده نداریم.

این در حالی است که 11:40 جمعه شب دمشق توسط ارتش خود اعلام کرد، یک جنگنده ترکیه را که حریم هوایی سوریه را نقض کرده بود، سرنگون کرده است. این ارتش در بیانیه خود خطاب به دولت ترکیه هشدار داد که که به هر گونه حادثه‌ای که امنیت سوریه را تهدید کند به شدت واکنش نشان خواهد داد. دولت سوریه همچنین اعلام کرد، جنگنده مذکور در ارتفاع بسیار کم و با سرعت بسیار زیاد در آب‌های منطقه‌ای سوریه در پرواز بوده و حریم دریایی و هوایی کشور را نقض کرده بود که ضدهوایی نیروی هوایی سوریه فورا آن را سرنگون کرد. این ارتش تاکید کرد، این واکنش کاملا مطابق با قوانین و اصول مرتبط با وقوع چنین حوادثی صورت گرفته است.

ارتش سوریه همچنین اعلام کرد، بلافاصله پس از این حادثه آتش مهیبی در آب‌های ساحلی به فاصله 10 کیلومتری از خشکی مشاهده شد.  

از زمان آغاز ناآرامی‌ها در سوریه دولت ترکیه در کنار تظاهرکنندگان ایستاده و علیه دمشق موضع گرفته است. از این رو روابط دو کشور به پایین‌ترین سطح خود تنزل یافته است. ترکیه دومین ارتش بزرگ پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو را در اختیار دارد. یکی از دلایل این افزایش توان نظامی مبارزه 30 ساله ارتش ترکیه با شورشیان ترکیه است که باعث تقویت نیروی نظامی آن شده است.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :