عضویت دو تن از منتقدان اسد در کابینه جدید سوریه

این کابینه مخالفان را راضی می کند؟

۰۴ تیر ۱۳۹۱ | ۱۷:۴۱ کد : ۱۹۰۳۲۰۰ اخبار اصلی
در کابینه جدید ولید المعلم در سمت خود به عنوان وزیر امور خارجه و محمد ابراهیم الشعار، در سمت وزارت کشور ابقا شدند در حالی که عمران الزعبی، به عنوان وزیر جدید اطلاع‌رسانی دولت معرفی شد.
این کابینه مخالفان را راضی می کند؟
دیپلماسی ایرانی: سرانجام بشار اسد به شایعات پایان داد و کابینه جدید دولتش را به ریاست ریاض حجاب به طور رسمی معرفی کرد. وی با صدور بیانیه‌ای که روز شنبه دفترش منتشر کرد، اعلام کرد که در کابینه جدید دو نفر از مخالفان درونی نظام نیز حضور دارند. در این بیانیه تاکید شده است که در تشکیل این کابینه هیچ گونه توصیه خارجی دخالت نداشته و این کابینه کاملا بومی و ملی تشکیل شده است.  

به گزارش روزنامه القدس العربی، در کابینه جدید ولید المعلم در سمت خود به عنوان وزیر امور خارجه و محمد ابراهیم الشعار، در سمت وزارت کشور ابقا شدند در حالی که عمران الزعبی، به عنوان وزیر جدید اطلاع‌رسانی دولت معرفی شد. همچنین ژنرال داوود راجحه که نام او در فهرست تحریم‌های ایالات متحده امریکا ثبت شده نیز در سمت وزارت دفاع حفظ شده است.  

این در حالی است که پیش از این گفته می‌شد که ولید المعلم احتمالا به عنوان معاون رئیس جمهوری انتخاب خواهد شد و فیصل مقداد، معاون وی جانشین معلم در وزارت امور خارجه خواهد شد. این مساله باعث شده بود تا عده‌ای پیش‌بینی کنند که با انجام این تغییر ولید المعلم جانشین بشار اسد خواهد شد. در حال حاضر و با عدم تحقق این سناریو فاروق الشرع که این روزها کمتر نامی از وی در رسانه‌ها می‌آید، همچنان به عنوان معاون رئیس جمهوری در سمت خود ابقا شد. فاروق الشرع سنی مذهب و از اهالی درعا، کانون ناآرامی‌های 15 ماه اخیر سوریه است و کشورهای غربی تلاش بسیاری می‌کنند که در صورت راضی شدن اسد به کناره‌گیری از قدرت او را به عنوان جانشین رئیس جمهوری انتخاب کنند. این سناریو بیش از همه شبیه همان مدل یمنی است که تا کنون نه روسیه و نه سوریه حاضر به پذیرفتن آن نشده‌اند.

دو وزیر جدیدی که از جریان مخالف حکومت وارد دولت شده‌اند نیز عبارتند از قدری جمیل، رئیس جبهه ملی تغییر و آزادی کمونیست که به عنوان معاون نخست وزیر در امور اقتصادی و وزیر تجارت داخلی و حمایت از مصرف کنندگان انتخاب شده است و علی حیدر، ملی‌گرای سابق سوری که در سمت وزیر دولت در امور آشتی ملی منصوب شده است.  

به گفته دفتر ریاست جمهوری سوریه این دو حزب اگر چه مخالف حکومت هستند ولی با سرنگونی نظام مخالفند و طرفدار اصلاحات و پیشبرد فرایند آن در کشور هستند.

جبهه ملی تغییر و آزادی در ژوئن 2011 تاسیس شد و در آن شماری از شخصیت‌های مستقل حضور دارند که با هر گونه مداخله خارجی در امور داخلی سوریه مخافند. آنها در بیانیه‌ای که به مناسبت تاسیسشان صادر کرده بودند، تاکید داشتند که هیچ نهاد خارجی‌ای نمی‌تواند برای ملت سوریه دستورالعمل صادر کند.

جمیل و حیدر همچنین از عضویت در شورای ملی سوریه که در حال حاضر بزرگ‌ترین تجمع مخالفان حکومت سوریه محسوب می‌شود، سر باز زده‌اند و گفته‌اند که مخالف سرنگونی اسد قبل از ورود به مرحله انتقالی هستند.

اسد در ششم ماه جاری میلادی ریاض حجاب عضو حزب بعث و وزیر کشاورزی دولت سابق سوریه را به عنوان نخست‌وزیر جدید کشور انتخاب کرد.

این کابینه در پی برگزاری انتخابات سراسری مجلس نمایندگان سوریه در 7 می که نخستین انتخابات بر اساس قانون اساسی جدید بود، تشکیل شده است. در این انتخابات حزب بعث حاکم اکثریت آرا را به دست آورد. این انتخابات از سوی مخالفان خارج نشین به رسمیت شناخته نشد و غرب نیز نسبت به برگزاری آن به شدت انتقاد کرد.  

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :