پوتین پس از ملاقات با نتانیاهو مدعی شد

دوستی عمیق ،مبنای روابط مسکو - تل آویو

۰۶ تیر ۱۳۹۱ | ۰۴:۵۱ کد : ۱۹۰۳۲۶۱ اخبار اصلی
روزنامه هاآرتص چاپ سرزمین های اشغالی گزارش داد، پوتین پس از مذاکرات طولانی بعد از ظهر دوشنبه با نتانیاهو احساس کرده که در بین دوستان خود است و این دوستی عمیق گذرا نیست و در آینده نیز بادوام خواهد بود.
دوستی عمیق ،مبنای روابط مسکو - تل آویو

 دیپلماسی ایرانی: رژیم صهیونیستی  و روسیه به مشورت های خود در خصوص حل بن بست هسته ای با ایران به روش های صلح آمیز ادامه می دهند. این اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پس از نخستین سفرش به تل آویو است. وی که صبح روز دوشنبه به همراه هیاتی 300 نفره راهی اسرائیل شده بود ، پس از ملاقات با نخست وزیر رژیم اسرائیل در کنفرانس خبری اظهار داشت، روابط اسرائیل و روسیه بر مبنای دوستی عمیق است.

سفر پوتین به سرزمین های اشغالی  در شرایطی انجام شد که مذاکرات هسته ای قدرت های جهانی با ایران در مسکو که اخیرا برگزار شده بود، به نتیجه نرسید و از سوی دیگر بار دیگر بحران در خاورمیانه بالا گرفته است. مقامات اسرائیلی پیش از سفر پوتین به طور ضمنی ابراز امیدواری کرده بودند که بتوانند از این فرصت برای جلب حمایت کرملین از تلاش ها علیه برنامه های هسته ای ایران استفاده کنند.

روزنامه هاآرتص چاپ تل آویو گزارش داد، پوتین پس از مذاکرات طولانی بعد از ظهر دوشنبه با نتانیاهو احساس کرده که در بین دوستان خود است و این دوستی عمیق گذرا نیست و در آینده نیز بادوام خواهد بود.

برخی بر این باورند که روسیه به عنوان شریک تجاری ایران و عضو شورای امنیت سازمان ملل جایگاه ویژه ای در حل مساله هسته ای ایران دارد و به عبارت دیگر راه حل پرونده هسته ای جمهوری اسلامی از روسیه عبور می کند. به گفته آنها با توجه به ناکامی مذاکرات مسکو، پوتین قصد داشت با سفر به اسرائیل این پیام را برای تهران ارسال کند که در صورت عدم مصالحه، روسیه به کشور دشمن ایران نزدیک تر می شود.

رئیس جمهور روسیه در کنفرانس خبری تاکید کرد در خصوص مساله هسته ای ایران با نتانیاهو گفت و گو کرده است و روند همکاری و مشاوره ادامه خواهد داشت تا مسائل به روش های صلح آمیز و به نفع همه طرف ها حل شوند.

نتانیاهو نیز در این کنفرانس خبری اظهار داشت اورشلیم و مسکو توافق دارند که ایران هسته ای یک خطر است. وی در ادامه مدعی شد در حال حاضر دو نکته باید مورد توجه قرار گیرد ، افزایش تحریم ها و بالا بردن سطح درخواست ها.

از نگاهی دیگر، سفر پوتین به سرزمین های اشغالی در حالی انجام می شود که وی اخیرا در حاشیه اجلاس گروه 20 با باراک اوباما همتای آمریکایی خود ملاقات کرده است. این ملاقات همزمان با نشست مسکو انجام شد و همچون گذشته مساله هسته ای ایران در دستور کار نشست اوباما و پوتین قرار داشت. در این بین بحران در سوریه به اوج خود رسیده است و با توجه به منافعی که روسیه در سوریه دنبال می کند، اوباما با معادله پیچیده ای در راه تعامل با روسیه بر سر مساله ایران و مساله سوریه قرار دارد.

این در حالی است که پیامد های ادامه بحران در سوریه برای اسرائیل نیز تهدید کننده است . به همین دلیل پیش از سفر پوتین به اسرائیل اعلام شد دستور کار این سفر مساله ایران و سوریه است. مسائلی که به عقیده برخی تحلیلگران یک طناب در هم تنیده است که یافتن راه حلی برای هر یک از آنها به راه حل دیگری بستگی دارد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 


نظر شما :