اهمیت انتخابات آمریکا در محاسبات تل آویو

چرا رژیم صهیونیستی به ایران حمله نمی کند؟

۲۷ تیر ۱۳۹۱ | ۱۶:۵۹ کد : ۱۹۰۴۱۲۳ ترجمه برگزیده
دست کم تا پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در تاریخ 6 نوامبر، نتانیاهو ریسک خشمگین کردن رئیس جمهور آمریکا و حمله به ایران را متحمل نمی شود.
چرا رژیم صهیونیستی به ایران حمله نمی کند؟

 دیپلماسی ایرانی: از سال گذشته، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و وزیر دفاعش، ایهود باراک ، تمامی استعداد خود را در به راه انداختن جنگ روانی به کار گرفته اند. سالگرد هولوکاست در ژانویه، کنفرانس سیاسی آیپک در ماه مارس و مصاحبه های بی شمار آنها نمونه هایی از این جنگ روانی است که این تصور را ایجاد می کند که اسرائیل در هر لحظه ای می تواند به ایران حمله کند و خطر جنگ با گذشت هر روز جدی تر می شود.

اما آیا به واقع این امکان وجود دارد که در یکی از این روزها ، در فاصله حال حاضر تا ماه نوامبر گزارش هایی در خصوص انفجار در تاسیسات هسته ای نطنز یا فوردو مخابره شود؟ یا اینکه شایعه های مربوط به جنگ مانند آنچه در زمان حمله اسرائیل به راکتور هسته ای سوریه اتفاق افتاد، مطرح شود؟

باید گفت خیر.

هرچند که تصمیم گیری در این زمینه تنها بر عهده دو مرد است و در نهایت تنها بر عهده نتانیاهو، می توان با اطمینان گفت، پیش از انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر در آمریکا، حمله اسرائیل به ایران اتفاق نمی افتد. 6 نوامبر تاریخی است که در تقویم سیاستمداران و فرماندهان نظامی اسرائیل دور آن خط قرمز کشیده شده است.

دن رویو و یوسی ملمن که به تازگی کتابی در خصوص سوء قصد های اسرائیل در ایران منتشر کرده اند، در یادداشتی که در نشریه تبلت منتشر شده ، به نقل از مقامات دولت های اسرائیل و آمریکا ادعا کرده اند که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در جریان گفت و گو های خصوصی که در ماه مارس در کاخ سفید انجام شده، به صراحت از نتانیاهو خواسته است تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده به ایران حمله نکند. حتی اوباما چند هفته پس از ملاقات با نتانیاهو، به طور ضمنی بر این درخواست از نخست وزیر اسرائیل صحه گذاشت. وی پس از دیدار با همتای روسی خود در حاشیه احلاسی در سئول اظهار داشت: این آخرین انتخابات ریاست جمهوری برای من است و پس از این انتخابات انعطاف بیشتری خواهم داشت.

در صورتی که نتانیاهو با این درخواست اوباما موافقت کرده باشد به این معنی است که فرصتی در اختیار وی قرار داده تا بدون بحران و تنش در بازار نفت که به افزایش قیمت بنزین در آمریکا منجر می شود، پیروز دور دوم انتخابات باشد. اما آیا نتانیاهو تا آن زمان منتظر خواهد ماند؟

تردیدی وجود ندارد که نتانیاهو و اوباما از دو دریچه مختلف به خاورمیانه می نگرند. رئیس جمهور آمریکا بر این باور است که پیشرفت در منطقه از طریق شتاب بخشیدن به روند صلح اسرائیل و فلسطین امکان پذیر است اما نخست وزیر اسرائیل تاکید دارد، ایران هسته ای جدی ترین خطر پیش روی دنیای غرب است.

این در حالی است که نتانیاهو اطمینان دارد میت رومنی، رقیب اوباما در انتخابات ریاست جمهوری از هر گونه تصمیم تل آویو در مورد ایران حمایت می کند. باید گفت سابقه دوستی رومنی و نتانیاهو به دهه 1970 و فعالیت در گروه مشاوره ای بوستون باز می گردد. اما اینکه چرا ممکن است نتانیاهو درخواست اوباما را بپذیرد از این واقعیت ناشی می شود که احتمال پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری زیاد است و نتانیاهو نمی خواهد عنوان متحدی که با خواست رئیس جمهور آمریکا موافقت نکرده را از آن خود کند.

از سوی دیگر برخی مقامات در عرصه سیاسی اسرائیل و برخی چهره های سیاسی اسرائیلی و جامعه اطلاعاتی این کشور تاکید دارند به دلایل متعددی احتمال حمله اسرائیل به ایران در سال جاری منتفی است. به گفته آنها در این مورد اضطراری وجود ندارد چرا که جامعه اطلاعاتی اسرائیل بر این باور است که ایران دست کم یک سال با ورود به باشگاه هسته ای فاصله دارد. همچنین اسرائیل می تواند بدون استفاده از نیروی هوایی و موشک های خود نیز علیه ایران اقدام کند. موساد، سرویس جاسوسی اسرائیل، روابط بسیار نزدیکی با سیا و دیگر آژانس های امنیتی آمریکا دارد. از سوی دیگر در حالی که دیپلمات ها در سال جاری سرگرم مذاکرات هسته ای با مقامات ایرانی بودند، اسرائیل و شرکای محرمانه اش برنامه هایی را به منظور ایجاد تاخیر در برنامه های هسته ای ایران ، پیش بردند. جنگ سایبری و سوء قصد به جان دانشمندان هسته ای ایران از جمله این برنامه ها به شمار می رود.

این در حالی است که اغلب تحلیلگران نظامی در اسرائیل بر این عقیده اند که توانایی های این کشور برای بمباران ایران محدود است و تنها می تواند چند سال برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی را به تاخیر بیاندازد. مئیر داگان، رئیس سایق موساد از جمله چهره هایی است که علیه کابینه نتانیاهو برای حمله به ایران تلاش می کند.

در مجموع باید گفت احتمال حمله به ایران در آینده بسیار نزدیک دور از ذهن است اما این احتمال وجود دارد که رئیس جمهور جدید آمریکا چه اوباما باشد و چه رومنی ، یکی از امضاء کنندگان فرمان حمله به تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باشد. این آخرین مرحله پس از سنگین تر کردن تحریم ها، اقدامات محرمانه و دیپلماسی خواهد بود. به بیان دیگر هرچند که مقامات عالی آمریکا و اسرائیل در برخی زمینه ها مانند مساله فلسطین یا زمانبندی و تاکتیک ها اختلاف نظر دارند، در این مورد که نمی توان با سایه ایران مجهز به سلاح هسته ای زندگی کرد، اتفاق نظر دارند.

ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی /10

 


نظر شما :