در راستای مهار نفوذ امنیتی ایران

تلاویو از کشورهای عربی کمک می گیرد

۲۵ تیر ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۴ کد : ۱۹۰۴۱۲۶ اخبار اصلی
رژیم صهیونیستی تلاش دارد به رغم محدودیت های موجود حضور امنیتی خود را در عربستان، لیبی، اردن، ترکیه و مصر افزایش دهد.
تلاویو از کشورهای عربی کمک می گیرد

دیپلماسی ایران: سازمان امنیت نظامی اسرائیل، امان، اعلام کرد که برای تعقیب آخرین تحولات جاری در کشورهای عربستان، لیبی، اردن و ترکیه و همچنین صحرای سینا در شرق مصر تجهیزات تجسسی خود را تقویت می‌کند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، رادیو اسرائیل به نقل از منابع آگاه نظامی گزارش داد که سلاح و تکنولوژی تحت اختیار سازمان امنیت ارتش این رژیم موسوم به امان با ضعف‌های بسیاری مواجه شده و بخش اعظمی از آنها دیگر جوابگوی سلاح‌های پیشرفته موجود نزد کشورهای متخاصم با اسرائیل را نمی‌دهد، برای همین این سازمان طرح نوسازی و تقویت زیرساخت‌های امنیتی و اطلاعاتی خود را در دستور کار قرار داده است.

منابع آگاه در سازمان امنیت اسرائیل گزارش دادند که این رژیم در حال حاضر در حال تقویت زیرساخت‌های خود در جنگ الکترونیک است به ویژه که به روشنی می‌بیند جوامع عربی تغییرات گسترده‌ای را به روی خود دیده که تا کنون بی‌سابقه بوده است و احتمال این که اسرائیل از سرعت تحولات جای در منطقه عربی و خاورمیانه عقب بیفتد، وجود دارد.

سازمان امنیت نظامی اسرائیل موسوم به امان، وابسته به ارتش این رژیم است و بزرگترین سازمان امنیتی اسرائیل محسوب می‌شود و هر ساله بیشترین میزان بودجه را به خود اختصاص می‌دهد.

در همین رابطه گفته می‌شود که این سازمان تغییرات گسترده‌ای را در بخش نیروی انسانی خود آغاز کرده و در حال استخدام نیروهای جوان و کارشناس در امور یارانه‌ای است.

بنا به این گزارش شمار دانشجویان و استادان در دانشکده آموزش نیروهای مسلح به ویژه در شاخه جنگ مسلحانه و جنگ الکترونیک نیز به شدت افزایش یافته و برنامه گسترده‌ای برای جذب آنها در امان تدارک دیده شده است.

در حال حاضر اسرائیلی‌ها پس از پیروزی اخوان المسلمین در انتخابات اخیر ریاست جمهوری مصر از سرنوشت معاهده کمپ دیوید به شدت نگرانند، به خصوص که اخیرا مصر اعلام کرده است توانایی لازم برای گسترش کنترل و نظارت بر بخش‌هایی از شبه جزیره سینا را ندارد. اخیرا این منطقه شاهد چندین حرکت تروریستی و نظامی بوده که آخرین آنها شلیک موشک‌هایی از نوع گراد از آن منطقه به مناطقی در اسرائیل بوده است.

این در حالی است که روابط اسرائیل با ترکیه نیز به شدت تیره شده و این مساله بر همکاری‌های امنیتی اسرائیلی‌ها اثر عمیق گذاشته است. به گفته برخی منابع اسرائیلی با تیره شدن روابط آنکارا – تلاویو همکاری‌های امنیتی دو طرف نیز به شدت کاهش یافته و اسرائیل بسیاری از اطلاعات لازم در حوزه آناتولی به ویژه برای تجسس علیه ایران را از دست داده است. در عین حال اسرائیل تلاش دارد با تقویت حضور امنیتی خود در آذربایجان، همسایه شمالی ایران و همسایه شرقی ترکیه تا اندازه‌ای جبران فقدان همکاری‌های امنیتی خود با ترکیه را بکند. اگر چه کارشناسان بعید می‌دانند که آذربایجان بتواند جای خالی ترکیه را برای اسرائیل پر کند.

در همکاری‌های اسرائیل با عربستان نیز می‌توان به سفرهای اخیر سری برخی مقام‌های این رژیم به عربستان اشاره کرد که برخی منابع خبری خبر از چراغ سبز ریاض به عربستانی‌ها برای حضور فعال سازمان‌های امنیتی اسرائیل در این کشور داده‌اند. با تیره شدن روابط ایران و عربستان و همچنین افزایش نگرانی عربستانی‌ها از نفوذ ایران در منطقه به ویژه با دستیابی‌اش به تکنولوژی هسته‌ای گرایش عربستانی‌ها برای همکاری با سازمان‌های امنیتی اسرائیلی برای مهار ایران و نفوذ آن به خصوص در مناطق پیرامونی آن نظیر یمن، سومالی و سودان به شدت افزایش یافته است.

از سوی دیگر اسرائیل از ادامه همکاری‌های امنیتی نزدیک با اردن نیز چندان خوش‌بین نیست و با توجه به تحولاتی که در این کشور در شرف وقوع است پیش‌بینی می‌شود که همکاری‌های امنیتی دو طرف به شدت کاهش یابد. اسرائیل انتظار دارد با تقویت زیرساخت‌های امنیتی خود بتواند از شکست همکاری‌های امنیتی خود با اردن جلوگیری کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :